Olyat tud az új magyar harci drón, amire csak a legjobb pilóták képesek

A katonai eszköz nemzetközi összehasonlításban is megállja a helyét.

Munkatársunktól
2023. 07. 12. 11:58
drón
Fotó: Teknős Miklós
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kötelékben is képes repülni az a magyar fejlesztésű drón, amit nemrégiben mutattak be – mondta a védelmi innovációért felelős miniszteri biztos szerdán az M1 aktuális csatornán. 

Porkoláb Imre kifejtette, hogy a sugárhajtású, 65 kilogrammos ProTAR drón, amelyet egy katapultról indítanak, képes társaival kommunikálni és együtt repülni velük.  A drón emellett egy támadó repülőgép jeleit is szimulálni tudja, így a légvédelmi katonák kiképzésében jelentős szerepe lesz.

– Nagyon fontos, hogy a földön zajló műveleteket úgy tudjuk támogatni, hogy egyébként a levegőt uralni tudjuk. Fontos, hogy meg tudjuk védeni hazánk légterét – fogalmazott a biztos. Porkoláb Imre beszélt arról is, hogy a technológia fejlődésével az autonóm rendszereknek egyre kiemeltebb szerep jut: amíg régen a harci repülőgépek maguk szimulálták a támadó felet, most ezeknek a drónoknak jut ez a feladat. Ez jelentősen csökkenti a kiképzés költségeit, és ha a szimuláció – például a kötelékrepüléssel – még élethűbbé válik, akkor a felkészítés is komplexebbé, hatékonyabbá válhat. 

A drón fejlesztése – amelyben a hadsereg modernizációs intézete is részt vett – több évig tartott, és a végtermék megfelel a Magyar Honvédség igényeinek és a haderőfejlesztés céljainak. A miniszteri biztos hozzáfűzte, reményei szerint a drón a nemzetközi összehasonlításban is megállja a helyét, és valószínűleg feltűnik majd a külföldi bemutatókon, gyakorlatokon, de akár más hadseregekben is. Porkoláb Imre elmondta azt is, a magyar hadiipart majdnem a nulláról kellett újjáépíteni, mostanra viszont már a legnagyobb hadiipari cégek érdeklődnek a Magyarországra való településről.

 

Miért nehéz kötelékben repülni?

Szinte a legnehezebb feladat a kötelékben repülés, a hozzááértők szerint ugyanis csak látszólag olyan könnyed, amikor több repülőgép egyszerre, egyidejűleg siklik az égbolton. Az Iho.hu egyik cikkében leírja, a pilóta csak egyvalamit lát, a társát, akit követnie kell; és így van ez azokkal is, akik a pilóta mellett, mögött repülnek, mindig csak azt az egyet figyelik, akit követnek. A sok apró egymásra figyelésből jön össze a tökéletes kötelék, miközben egy igen szoros helyzetben kell megtartaniuk a pilótáknak a helyüket, a megfelelő távolságot és sebességet, s számolniuk kell a váratlan helyzetekkel, mint a széllökés, elcsúszás, lemaradás, ráfutás; a gázkar az egyetlen fékező-gyorsító tényező. A botkormányt tartó kéz és az oldalkormányt irányító két láb is állandó készültségben van,  apró korrigálások tömkelegét hajtja végre.

A ProTAR drón minderre önállóan is képes.

 

Borítókép: A magyar fejlesztésű ProTAR drón indítása (Fotó: Teknős Miklós)

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.