Kötelékben is képes repülni az a magyar fejlesztésű drón, amit nemrégiben mutattak be – mondta a védelmi innovációért felelős miniszteri biztos szerdán az M1 aktuális csatornán.
Porkoláb Imre kifejtette, hogy a sugárhajtású, 65 kilogrammos ProTAR drón, amelyet egy katapultról indítanak, képes társaival kommunikálni és együtt repülni velük. A drón emellett egy támadó repülőgép jeleit is szimulálni tudja, így a légvédelmi katonák kiképzésében jelentős szerepe lesz.
– Nagyon fontos, hogy a földön zajló műveleteket úgy tudjuk támogatni, hogy egyébként a levegőt uralni tudjuk. Fontos, hogy meg tudjuk védeni hazánk légterét – fogalmazott a biztos. Porkoláb Imre beszélt arról is, hogy a technológia fejlődésével az autonóm rendszereknek egyre kiemeltebb szerep jut: amíg régen a harci repülőgépek maguk szimulálták a támadó felet, most ezeknek a drónoknak jut ez a feladat. Ez jelentősen csökkenti a kiképzés költségeit, és ha a szimuláció – például a kötelékrepüléssel – még élethűbbé válik, akkor a felkészítés is komplexebbé, hatékonyabbá válhat.
A drón fejlesztése – amelyben a hadsereg modernizációs intézete is részt vett – több évig tartott, és a végtermék megfelel a Magyar Honvédség igényeinek és a haderőfejlesztés céljainak. A miniszteri biztos hozzáfűzte, reményei szerint a drón a nemzetközi összehasonlításban is megállja a helyét, és valószínűleg feltűnik majd a külföldi bemutatókon, gyakorlatokon, de akár más hadseregekben is. Porkoláb Imre elmondta azt is, a magyar hadiipart majdnem a nulláról kellett újjáépíteni, mostanra viszont már a legnagyobb hadiipari cégek érdeklődnek a Magyarországra való településről.
Miért nehéz kötelékben repülni?
Szinte a legnehezebb feladat a kötelékben repülés, a hozzááértők szerint ugyanis csak látszólag olyan könnyed, amikor több repülőgép egyszerre, egyidejűleg siklik az égbolton. Az Iho.hu egyik cikkében leírja, a pilóta csak egyvalamit lát, a társát, akit követnie kell; és így van ez azokkal is, akik a pilóta mellett, mögött repülnek, mindig csak azt az egyet figyelik, akit követnek. A sok apró egymásra figyelésből jön össze a tökéletes kötelék, miközben egy igen szoros helyzetben kell megtartaniuk a pilótáknak a helyüket, a megfelelő távolságot és sebességet, s számolniuk kell a váratlan helyzetekkel, mint a széllökés, elcsúszás, lemaradás, ráfutás; a gázkar az egyetlen fékező-gyorsító tényező. A botkormányt tartó kéz és az oldalkormányt irányító két láb is állandó készültségben van, apró korrigálások tömkelegét hajtja végre.
A ProTAR drón minderre önállóan is képes.