Új fegyvereket vet be a gyorshajtók ellen a rendőrség
Mesterséges intelligencia, drónok, trafiboxok – eddig nem ismert részleteket árult el Óberling József ezredes az ORFK Közlekedésrendészeti Főosztály vezetője a gyorshajtók elleni rendőrségi fegyverekről és módszerekről.
Jobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.
Az Árpád-hídi szörnyű kerékpáros tragédia ráirányította az emberek figyelmét a notórius gyorshajtókra, a KRESZ-t sorozatosan megszegőkre. Óberling József ezredes, az ORFK közlekedésrendészeti főosztályának vezetője a Vezess című szakportálnak adott interjújában a rendőrség gyorshajtók, szabályszegők elleni fegyvereiről, módszereiről is beszélt.
Megtudhatjuk az interjúból, hogy:
A három legsúlyosabb szabályszegés esetében bírság helyett feljelentik az autóst.
Egyre több drónt használnak az autósok ellenőrzésére.
Napirenden van az átlagsebesség-mérés kérdése.
Önkormányzati térfigyelő kamerák felvételei alapján is büntetnek.
Trafiboxot vásárolnak önkormányzatok.
Mesterséges intelligenciával javítanák fel a Véda-rendszer készülékeit.
Elvennék a legveszélyesebb gyorshajtók autóit, az erre vonatkozó jogszabály-módosításukat azonban nem fogadták be a döntéshozók.
Mikor elvárt a feljelentés?
Három szabálysértés esetében elvárják az intézkedő rendőrtől, hogy bírság kiszabása helyett feljelentse az elkövetőt.
Óberling József kiemelte: a balesetveszélyhez vezető három legfőbb jogsértésnél, a gyorshajtásnál, az elsőbbségadásnál és a kanyarodási szabályoknál másnak kell lennie az intézkedő rendőr hozzáállásának. Ez a három okozza a balesetek hetven százalékát.
Elvárják, hogy a rendőr ne figyelmeztessen, még csak ne is helyszíni bírságot szabjon ki, hanem tegyen szabálysértési feljelentést.
Majd a szabálysértési hatóság előtt, amikor minden körülményt van idő alaposan áttárgyalni, akkor eldönti a szabálysértési előadó, hogy milyen bírságot alkalmaz. Adott esetben eltilt a járművezetéstől.
A drón például az elsőbbségadási és kanyarodási szabályok ellenőrzésére is alkalmas eszköz. – Van számos olyan hely, ahol rengeteg koccanásos baleset történik, amelyeket a drónnal tökéletesen tudunk figyelni. Térfigyelő kamerával is lehet, ott ülünk, és figyeljük. Aztán értesítjük a rendőrt, aki megállítja. Barátom, megvagy! – fogalmazott az ezredes.
Egyre több drónt használ a rendőrség a szabálysértők felderítésére, a szabálysértések dokumentálására, valamint a közlekedési balesetek helyszínelésére. A rendőrség ugyanis megváltoztatta az ellenőrzési taktikáját.
A főosztályvezető szerint kitanulják az emberek, hogy hol és hogyan kell viselkedni, hogy a rendőr úgy lássa, minden rendben van. A drón azonban jó eszköz a forgalom figyelésére úgy, hogy arról a közlekedők többsége nem szerez tudomást.
Jelenleg mintegy negyven drónt üzemeltet a rendőrség. Már beszereztek négy újabb készüléket, a pilóták kiképzése megtörtént, a módszertant kidolgozták. Nagy valószínűséggel négy megyei főkapitányságon, Budapest, Zala, Borsod-Abaúj-Zemplén és Szabolcs-Szatmár-Bereg vármegyékben fognak egyelőre kísérleti jelleggel ilyen drónokat használni.
Jön az átlagsebesség-mérés?
Élénk szakmai vita folyik jelenleg az átlagsebesség-mérés bevezetéséről. Rendkívül összetett a kérdés, alapos megfontolást igényel a döntés. Most is zajlik egy előkészítése a Véda-rendszer fejlesztésének. – Gondolkodunk a Véda-rendszer fejlesztésén, de ez még nagyon gyerekcipőben jár, ennek részeként is napirenden van az átlagsebesség-mérés kérdése. Civil szervezetek és környezetvédők is részt vesznek abban, hogy merre tovább. És nem egyértelmű a megítélése – mondta erről Óberling ezredes.
Nem minden út alkalmas átlagsebesség-ellenőrzésre, eleve a túl hosszú és a túl rövid utak egyaránt alkalmatlanok.
Másrészt kérdés, hogy szankcionáljanak-e egyetlen kilométer per órás sebességhatár-túllépést az átlagban? Vagy ezt még ne büntessék? Pedig ahhoz, hogy a sztrádán valaki óránként 131 kilométeres átlagot teljesítsen, sokszor jóval gyorsabban kell ennél mennie. Ráadásul a társadalom el sem fogadná az átlagot minimálisan átlépő adat bírságolását. Ugyanakkor még a sztrádákon is nehéz lenne kijelölni a szakaszokat, és megszabni a határt. Könnyű azt kérdezni: miért nem mér átlagsebességet a rendőrség?
A térfigyelő kamerákat is figyelik?
Jelenleg létező gyakorlat, hogy balesetveszélyes helyeken működő önkormányzati térfigyelő kamerákat aktívan figyelik a rendőrök.Az önkormányzati kamerák rögzítik, amit látnak, csak a felvétel megőrzése korlátozott ideig tart. Ezzel megvan a bizonyíték.
A gyorshajtásos tettenéréseknél az autó megállítása után rendre felajánlják, hogy nézze vissza a felvételt az autós. Egy százalékuk akarja csak megnézni, a többség nem kíváncsi rá. Márpedig ha van felvétel, az bizonyítéknak minősül.
Elkezdtek önkormányzatok is vásárolni – trafibox – sebességmérőket.Budapest egyik kerülete és egy Veszprém vármegyei város már rendszeresített is néhányat.
– A tulajdonjog az önkormányzatoké, de használatra átadják a rendőrségnek. Az az önkormányzat, amely tényleg tenni akar valamit, annak megvan erre a lehetősége. Leül, megtárgyalja a rendőrkapitánysággal, hogy szeretnének Diósdra az XY cukrászda elé egy trafiboxot, mert ott rendszeresen problémák vannak, és emiatt lakossági panaszok is, hogyan lehetne egy ilyet kihelyezni oda? Tisztelt polgármester, szavaztassa meg a közgyűléssel, aztán vásároljanak ilyen készüléket, telepítsék oda, vegyenek bele egy sebességmérő műszert, és akkor állandóan mérhet. Erről kötünk egy megállapodást, vállaljuk, hogy a felvételeket feldolgozzuk, és akik ott gyorsan mentek, azokat megbírságoljuk. Ebből az önkormányzatnak nyilván semmilyen anyagi haszna nem keletkezik, de politikai haszna igen, a közlekedésbiztonság javításáért a szavazók hálásak lesznek – fejtegette a közlekedésrendészeti főosztályvezető.
Mesterséges intelligencia mint fegyver?
Százszázalékos uniós támogatásból valósult meg 2015-ben a Véda-rendszer, amelynek fejlesztése most zajlik. Óberling József ismertetése szerint az előkészítő anyagban szó van az átlagsebesség-mérésről, mert ha egy sűrűbben szőtt háló van az országban, akkor hatékonyabb a rendszer. Önmagában a 2015 óta eltelt idő is indokolná a fejlesztést, másfelől a mesterséges intelligenciával ma már sokkal több mindent tudnának kezdeni, mint bő hét éve. – Ma ott tartunk, hogy a technológiai fejlődés miatt itt van az ideje egy mostani fejlettségi szintű, high-tech rendszernek, ami ráadásul sokkal olcsóbban üzemeltethető – szögezte le az ezredes.
A Véda nem sebességmérő rendszer, ez csak az egyik funkciója a sok közül. A Véda lényege ma is az, hogy képelemzésen alapuló technológia, ami mellesleg sebességet is mér. Le tudja olvasni a rendszámot, tehát az általa készített fényképről nem kell egy embernek leolvasnia, majd rögzítenie a rendszámot. De még a rendszámfelismerés is nagyon kezdetleges technika a mesterséges intelligencián belül.
Óberling József a Védáról:
„A mesterséges intelligencián múlik például, hogy egy kép elemzésében mennyire tudunk precízek lenni, például mennyire magabiztosan tudjuk eldönteni, hogy egy első ülésen ülő személy használja-e a biztonsági övet. Ma még nem része a Védának, de nem tartom elképzelhetetlennek, hogy egy olyan funkció is bekerüljön, hogy használt vagy nem használt mobiltelefont a sofőr, tartott-e valamit a kezében. Ezek olyan mértékű technológiát feltételeznek, amelyre a Véda-rendszer a jelen állapotában még nem képes, de nem elképzelhetetlen, hogy képes lesz. De mindaddig, amíg nem lehetünk csaknem százszázalékosan biztosak abban, hogy a mesterséges intelligencia ezt a munkát elvégezze helyettünk, addig ott kell ülnünk, és folyamatosan csekkolni.”
Elvennék a szabálysértők autóját?
A szakember támogatja, hogy bizonyos esetekben lefoglalják a szabálysértők járművét. Bizonyos országokban gyakorlat a gyorshajtók autójának a lefoglalása. Például a második maximális, jelenleg háromszázezres, szeptember 1-jétől 390 ezres bírság lehetne itthon a határvonal.
A rendőrség szakemberei kezdeményezték is ennek bevezetését, ám a jármű elkobzása közlekedési szabályszegések esetében egyelőre a magyar jogrendbe nem illeszthető be. A hivatalos álláspont az, hogy a szankciónak arányban kell állnia az elkövetett jogsértés súlyával, és mindaddig, amíg van eszköz, amely nem ilyen súlyú, mint a tulajdon használatának a korlátozása, és azokat ki nem töltötték a határig teljesen, addig ilyen súlyos jogkövetkezmény nem jöhet számításba. Ugyanakkor a társadalom többsége joggal mondja, hogy ennek a problémának az egyik hatékony megoldása az autó elvétele lenne.
A Magyar Nemzet közéleti napilap konzervatív, nemzeti alapról, a tényekre építve adja közre a legfontosabb társadalmi, politikai, gazdasági, kulturális és sport témájú információkat.
A Magyar Nemzet közéleti napilap konzervatív, nemzeti alapról, a tényekre építve adja közre a legfontosabb társadalmi, politikai, gazdasági, kulturális és sport témájú információkat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.