A Budapesti Rendőr-főkapitányság hivatali visszaélés és egyéb más bűncselekmények miatt folytat nyomozást – erősítette meg a BRFK sajtóosztálya a Magyar Nemzet értesüléseit, amely szerint nyomozás indult a fővárosi hajómutyiként elhíresült ügyben.
A BRFK-tól azt is megtudtuk: eddig két személyt hallgattak ki gyanúsítottként az ügyben.
A Magyar Nemzet 2021 nyarán arról írt: nem megfelelő referenciákkal nyerhetett tendert a Magyar Kikötőfejlesztő és Hajózási Üzemeltető Zrt. a BKV-hajók üzemeltetésére kiírt közbeszerzési pályázaton. A Közbeszerzési Döntőbizottság vizsgálatot indított az ügyben. Nem megerősített információk szerint a referenciát adó Silver Line Kft.-nek nincs és soha nem is volt hajózási engedélye.
A vizsgálat lefolytatását a tenderen elbukott Rubin Group Kft. kérte, amely megelőzően vitarendezésben szerette volna elérni, hogy a BKV vizsgálja meg a cég által benyújtott referenciákat, és szabálytalanság esetén érvénytelenítse azokat.
A Rubin Group Kft. 2021-ben benyújtott vitarendezési kérelmében felhívták az ajánlatkérő Budapesti Közlekedési Vállalat figyelmét arra, hogy az eset körülményeire való tekintettel súlyos jogsértés történhetett, ami adott esetben túlmutat a közbeszerzés szabályrendszerén is. A BKV akkor úgy fogalmazott: a legalacsonyabb érvényes ajánlatot benyújtó Magyar Kikötő Zrt. referenciájával kapcsolatban a BKV Zrt. külön felvilágosítást kért az ajánlattevőtől, amelyet az ajánlattevő határidőn belül megtett.
Ami érdekes, hogy a Rubin Group Kft. hiába hívta fel a BKV figyelmét arra, hogy gond lehet az előzetesen benyújtott referenciákkal, a közlekedési cég gyorsan győztest hirdetett. A Közbeszerzési Döntőbizottság viszont a panasz nyomán elindította az eljárást.
Annak már két éve, hogy a fővárosi tulajdonú BKV győztest hirdetett a hajótenderen, ám azóta is szünetel a közlekedési cég saját hajójárata. Ami összevág azzal, hogy gond lehet a nyertes hajózási cég pályázatával. Mint arról lapunk márciusban beszámolt, a BKV havonta átlagosan négy-öt millió forintot költ azokra a hajókra, amelyek már harmadik éve nem közlekednek menetrend szerint a Dunán, spórolásra hivatkozva. A hajók egy budapesti kikötőben állnak, alkalmanként rendezvényekre adják őket bérbe.
Nem a hajótender volt az egyetlen vitatható kiírás a Karácsony Gergely főpolgármester vezette fővárosnál: a BKV használtbusz-bérlési pályázata során olyan céggel szerződtek, amelynek busza sem volt, ráadásul más vállalat tulajdonában lévő járművekkel pályázott.
A CR-Facilities vállalkozást mindössze hét nappal az ajánlattételi idő lejárta előtt jegyezték be. Ebben az ügyben is nyomozást rendelt el a rendőrség.
Borítókép: BKV-hajó a Dunán (Fotó: Havran Zoltán)