időjárás -1°C Ingrid , Ágota 2023. február 5.
logo
A Főváros Közgyűlés döntése előtt még karbantartásra küldték a flottát

Állásukban is veszteséget termelnek a BKV hajók

Nagy Orsolya
2021.10.09. 06:55
Állásukban is veszteséget termelnek a BKV hajók

Nem állítja üzembe a BKV a nyolc hajóból álló dunai flottáját, holott egész nyáron erre készült a főváros. A túlkoros járműveknek nem tesz jót az állás, így is folyamatos karbantartásukra van szükség. Ezért is érhetetlen a főváros azon indokolása, hogy azért nem indítják el a menetrend szerinti járatokat, mert túl sokba kerül a BKV-nak. Mindezt úgy, hogy nyáron még a felújításukat tervezték.

Már egy éve annak, hogy a nyolc darabból álló, harminc-hatvan éves BKV hajóflotta partra vontatva várja sorsa jobbrafordulását. A Magyar Nemzet még nyár elején kérdezett rá a BKV-nál, hogy milyen terveik vannak a feleslegessé vált hajóflottával, esetleg bérbe adják-e azokat. 

A BKV akkor még a hajójárat ideiglenes felfüggesztésre készült, tájékoztatásuk szerint a vízi járműveket karbantartásra és javításra küldték, tehát üzembe nem állították azokat.

 Lapunk ismét felkereste a BKV-t, hogy megtudjuk, hogy a Fővárosi Közgyűlés döntése után milyen sorsot szánnak a korántsem fiatal hajóflottának, amelynek nem kedvez az üzemen kívül tartás, továbbá megtörtént-e a hajók felújítása, mindez mennyibe került a BKV-nak. A nyolc darab vízi jármű benne van a korban, van amelyik hamarosan a hatvanadik évét is betölti. Ami azt jelenti, hogy egyre többet kell szervizelni, ezért jóval drágább a karbantartása is. Még úgy is, hogy üzemen kívül tartják, hasznot pedig nem termel. 

A főváros pénzhiányra hivatkozva függesztette fel a menetrend szerinti közlekedést, ám így is a hajók tárolása és karbantartása is veszteséget termel a cégnek. 

A BKV a hajókkal kapcsolatban jövő hétre ígért tájékoztatást lapunknak. Wintermantel Zsolt, a BKV igazgatóságának egyik fideszes tagja a Karc Fm adásában elmondta, az nem érv, hogy 300 milliós veszteséget termeltek a BKV hajók, mert ilyen megközelítéssel például az autóbuszjáratokat is meg lehetne szüntetni, a tömegközlekedés ugyanis mindenhol viszi a pénzt, és áldozni kell rá. Vagyis a hajók szárazföldön tárolva, illetve üzembe helyezve is viszik a pénzt, ezért is érthetetlen a járatok megszüntetése. 

Karácsony Gergely főpolgármesterként kampányfogásként szeptembertől ingyenessé tette a 14 éven aluli diákok utazását, amely éves szinten feltehetően többmilliárdos kiesést okoz a BKV-nak. Az ehhez hasonló intézkedések miatt feszesebbé vált a vállalat közlekedése, ezért is dönthetett úgy a főváros, hogy leállítja a menetrend szerinti hajózást.

A főváros vezetése először a pandémiára hivatkozva függesztette fel a menetrend szerinti közlekedést, most pedig forráshiányra hivatkozva nem akarják jövőre közlekedtetni a hajókat

– reagált Wintermantel Zsolt, a BKV igazgatóságának fideszes tagja a Karc Fm adásában arra, hogy a botrányosra sikerült közbeszerzési eljárás után hirtelen a közgyűlés arra jutott, hogy jövőre sem kívánják elindítani a menetrend szerinti hajójáratokat. Wintermantel Zsolt mint mondta, Tarlós István főpolgármestersége idején hamar megvalósult, hogy a Dunát is használják helyi közlekedésre. Szerinte a fővárosiak körében nagy sikernek örvendett a közösségi közlekedés új fajtája, sokan kényelmesebben jutottak el a hajókkal iskolába vagy a munkahelyre, és most, amikor állandóak a dugók Budapesten, még nagyobb jelentősége lenne a Dunán történő vízi közlekedésnek. 

Wintermantel Zsolt hozzátette, a tender amiben üzemeltetőt kerestek a menetrend szerinti forgalom lebonyolítására, több mint gyanús, és lehet, hogy emiatt döntött a Fővárosi Közgyűlés a szolgáltatás és a kiírás megszüntetése mellett.

A főváros ősz elején még kitartott amellett, hogy jövőre újraindítják a BKV menetrend szerinti járatait, amelyhez üzemeltető céget keresett. A busz- és villamostenderekhez hasonlóan gyanús körülmények között írta ki dunai hajótenderét a BKV. Azonban gyorsan kiderült, hogy a győztesnek kihirdetni szándékozott cégnek semmilyen referenciája nincs. Sőt, felmerült a gyanú, hogy a referenciáival komoly gond lehet, azok akár hamisnak is minősíthetők.

Tavasszal a BKV hajójárat felfüggesztése után a kormány lépett, és a MAHART hajózási vállalattal közösen indították el a BKV bérlettel is használható budapesti körjáratot, majd a Lánchíd gyalogos forgalmát mentesítő jártot, amely részben pótolni tudta a BKV által üzemeltetett hajókat. Nem sokkal ezután Tüttő Kata főpolgármester-helyettes olyan nyilatkozatot tett, mintha a főváros indította volna el az említett hajójáratokat, amelyekkel kisegítik a budapestieket és a turistákat.

Hírlevél feliratkozás
Nem akar lemaradni a Magyar Nemzet cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi naponta elküldjük Önnek legjobb írásainkat.