– A cél, hogy 2030-ra minden mai általános iskolásnak legyen szakmája vagy továbbtanuljon, majd a munkaerőpiacon elhelyezkedve képes legyen magát és a családját eltartani – jelentette ki a program koordinációjáért felelős kormánybiztos kedden Szegeden.
György László a Tanítsunk Magyarországért! program mentorainak a Szegedi Tudományegyetemen (SZTE) tartott előadásán kifejtette: a program azért jött létre, mert a világon mindenhol, így Magyarországon is vannak olyan települések, melyek távol vannak a munka- és tanulási lehetőségektől.
A felmérések szerint az ilyen településen élő gyerekek, bár mindannyian befejezik az általános iskolát és bekerülnek a középiskolába, 54 százalékuk nem végzi el azt.
Mint mondta, ma Magyarországon a munkaadók kapva kapnak azok után, akik szeretnének dolgozni. A közfoglalkoztatásban korábban 250 ezren vettek részt, ma már csupán 60 ezren. A szakképzési programokban részt vevők havi 9 ezer, hátrányos vagy halmozottan hátrányos helyzetűként 18 ezer forint ösztöndíjat kapnak, amikor pedig bekapcsolódnak egy duális programba, akár 100 ezer forintot is hazavihetnek – fejtette ki a politikus.
György László rámutatott:
az ilyen településeken élő gyerekeknek más élményekben van részük, mint a városi társaiknak.
Nem vagy csak nagyon ritkán hagyják el településeiket, a helyzet pedig, amikor otthonuktól távolabb középiskolába, új közösségbe kerülnek, traumatizálja őket.
Nagy szerepet kapnak a mentorok
A Tanítsunk Magyarországért! programba jelentkező hallgatók 6., 7., 8. osztályos általános iskolásokat mentorálva segítenek nekik megismerni a világot, hogy a gyerekek – élményekkel gazdagodva – olyan tulajdonságokkal legyenek felvértezve, hogy sikeresen továbbtanulhassanak – közölte a kormánybiztos.
György László úgy fogalmazott, a mentorok energiát visznek ezekbe a közösségekbe, ahol szívesen fogadják őket, a gyerekek nagy testvérként, példaképként tekintenek rájuk. A program a pályaorientációról szól, a mentorok segítenek felismerni, hogy a gyerekek miben tehetségesek, milyen szakmát tudnának megszerezni, és szakképzési centrumokba, leendő munkahelyeikre vagy az egyetemre viszik őket – magyarázta, majd rámutatot:
az izgalmas programokon a diákok olyan élményekkel gazdagodnak, melyek megerősítik őket abban, hogy kitartsanak céljaik mellett, és így már nem lesz számukra riasztó az utazás, az új közösség.
A mentorok nem az ösztöndíj miatt választják a programot, hanem azért, mert úgy tudnak segíteni, hogy az mások számára értékes, és közben fejlődnek vezetői, szervezési és pedagógiai képességeik is – hangsúlyozta a kormánybiztos.
György László közölte, a program részeként – a mentorálási munka támogatása érdekében – négy egyetem kapott kisbuszokat. Az SZTE-n eddig 450 hallgató több mint 1200 általános iskolást mentorált a régió kistelepülésein.