Behozhatatlan előny
A magyar légierő a Gripenek rendszeresítésével óriási tapasztalatot halmozott fel az elmúlt közel két évtizedben, megelőzve minden szomszédos országot, ahol jóval később, csak az elmúlt években kezdődött meg a többfunkciós, légi és földi célpontok elleni harcra képes, NATO kompatibilis nagy sebességű harci gépek rendszeresítése, illetve az ezzel kapcsolatos honvédelmi tervezés.
Jelenleg Szlovénia nem rendelkezik nagy teljesítményű harci gépekkel, a kétmilliós kis ország nem is tervezi ilyen gépek rendszeresítését, légtérvédelmüket a szövetséges Magyarország és Olaszország látja el. Horvátországban az Ukrajnában szakszerűtlenül nagyjavított MiG–21-esek kiesése után jelenleg zajlik a használt francia Dassault Rafale F3R típusú vadászrepülőgépek rendszeresítése. A 12 gép 2026-ig érkezik meg, addig hazánk és Olaszország segíti déli szomszédunk légvédelmét.
Szlovákia, miután az előző pozsonyi kormány Ukrajnának adományozta az ország MiG–29-eseit, szintén nem rendelkezik bevethető légiflottával, ezért mások mellett a magyar légierő lát el az ország felett légirendészeti feladatokat. Szlovákia a MiG-eket pótlandó 14 darab F–16-ost vásárolt az Egyesült Államoktól, azonban a gyártás késik, ezért csak 2025 végére érkeznek meg a gépek, és még évekbe telik, mire teljesen hadrafogható lesz az állomány.
Románia az utolsó pillanatig használta izraeli segítséggel hazai üzemben korszerűsített MiG–21-eseit, amelyek végül tavaly májusig szolgáltak. A bukaresti kormány szerint három, egyenként 16 gépes század tudja ellátni a Fekete-tenger parti NATO-frontország védelmét, ezért 2017-ben használt portugál, majd a közelmúltban norvég F–16-osok beszerzéséről született döntés. A koros, sok esetben negyvenévesnél régebbi gépek csak átmeneti megoldást jelentenek, Románia hosszabb távon, a 2030-as évek végén F–35-ösöket akar rendszeresíteni.