Egyre nagyobb a baj a csalókkal, közös fellépést jelentett be a bankszakma és a rendőrség

Bankszakmai ajánlást fogalmaztak meg az online pénzügyi csalások áldozataitól érkező bejelentések megfelelő fogadásának és kezelésének segítésére a Magyar Bankszövetség tagjainak – jelentették be szerdán Budapesten egy sajtótájékoztatón.

Forrás: MTI2024. 05. 29. 13:25
Close,Up,Female,Hands,Holding,Credit,Card,And,Smartphone,,Young
illusztráció Fotó: Shutterstock
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bárki online csalás áldozatává válhat, ha pedig bűncselekmény történik, akkor először a bankot kell értesíteni, majd feljelentést kell tenni a rendőrségen – fogalmazott Sütő Ágnes, a Magyar Bankszövetség kommunikációs főtitkárhelyettese, a Kiberpajzs program egyik projektvezetője. Kiemelte továbbá, hogy

tavaly naponta mintegy ötven online csalás történt, azaz összesen 18 ezer károsult 23 milliárd forintos veszteséget szenvedett el.

A banki ügyintézők részéről egyrészt együttérző, empatikus kommunikációra van szükség, másrészt bankszakmailag is megfelelően kell eljárniuk, például pontosan rögzíteniük kell a történteket a későbbi kivizsgálás érdekében – emelte ki Sütő Ágnes. Hozzátette, az ajánlás nem nyilvános, mivel az abban szereplő információk a csalóknak is segítséget jelenthetnének.

Diamantopoulosné Kenyeres Gabriella, az Igazságügyi Minisztérium (IM) igazságügyi szakmai irányítási főosztályának vezetője elmondta, az ajánlásra azért volt nagy szükség, mert a csalások bejelentése során gyakori volt, hogy az ügyintéző az áldozatot hibáztatta, amiért bedőlt a csalóknak.

A főosztályvezető kitért arra is, hogy a minisztérium által országszerte működtetett áldozatsegítő központokhoz az online csalást elszenvedők is fordulhatnak, emellett a tárca az elsők között csatlakozott a Kiberpajzs kezdeményezéshez is.

Dávidné Hídvégi Júlia, az IM áldozatsegítő központjának pszichológus szakértője kiemelte, azért is fontos a banki tanácsadók felkészültsége, hogy a kikérdezés során az áldozatnak ne kelljen még egyszer átélnie az áldozattá válás pillanatát. A tanácsadónak tudnia kell, miben kompetens, a szerepében kell maradnia, ezt segítik az ajánlásban szereplő elméleti fogalmak, konkrét gyakorlatok, a belső képzésekhez használható forgatókönyvek, a kerülendő kommunikációs panelek, valamint konkrét példamondatok is – emelte ki a szakértő.

Bátai László, az Országos Rendőr-főkapitányság bűnügyi elemző-értékelő főosztályának vezetője beszámolt arról, hogy az online csalások növekvő számára reagálva

 országos kiberhálózatot hoztak létre háromszáz nyomozóval.

Online csalásokkal kapcsolatban 2023. január 1-je óta 

688 embert fogtak el és hallgattak ki gyanúsítottként, több mint 350 embert azonosítottak gyanúsítottként; az elkövetők közül 587-en magyarok, 55-en ukrán állampolgárok voltak.

Közülük 48-an irányítók voltak, 456-an strómanok, 93-an pedig szervezők. Eddig 105 embert helyeztek letartóztatásba – ismertette a főosztályvezető.

Bucsek Gábor, az OTP Bank Informatika és Bankbiztonsági Igazgatóságának ügyvezető igazgatója közölte, hogy cégüknél már van kifejezetten bűncselekményre szakosodott kontaktcenter is, amelynek dolgozói hatékonyan, határozottan és gyorsan tudnak intézkedni, miközben empatikusan fordulnak az ügyfélhez.

Elmondta azt is, hogy fejlesztéseik során nagyban támaszkodnak az áldozatok beszámolóira, ezek alapján ugyanis látható, milyen módszerekkel dolgoznak az elkövetők, valamint folyamatos kapcsolatban vannak a rendőrséggel is.

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.