A főosztályvezető kitért arra is, hogy a minisztérium által országszerte működtetett áldozatsegítő központokhoz az online csalást elszenvedők is fordulhatnak, emellett a tárca az elsők között csatlakozott a Kiberpajzs kezdeményezéshez is.
Dávidné Hídvégi Júlia, az IM áldozatsegítő központjának pszichológus szakértője kiemelte, azért is fontos a banki tanácsadók felkészültsége, hogy a kikérdezés során az áldozatnak ne kelljen még egyszer átélnie az áldozattá válás pillanatát. A tanácsadónak tudnia kell, miben kompetens, a szerepében kell maradnia, ezt segítik az ajánlásban szereplő elméleti fogalmak, konkrét gyakorlatok, a belső képzésekhez használható forgatókönyvek, a kerülendő kommunikációs panelek, valamint konkrét példamondatok is – emelte ki a szakértő.
Bátai László, az Országos Rendőr-főkapitányság bűnügyi elemző-értékelő főosztályának vezetője beszámolt arról, hogy az online csalások növekvő számára reagálva
országos kiberhálózatot hoztak létre háromszáz nyomozóval.
Online csalásokkal kapcsolatban 2023. január 1-je óta
688 embert fogtak el és hallgattak ki gyanúsítottként, több mint 350 embert azonosítottak gyanúsítottként; az elkövetők közül 587-en magyarok, 55-en ukrán állampolgárok voltak.
Közülük 48-an irányítók voltak, 456-an strómanok, 93-an pedig szervezők. Eddig 105 embert helyeztek letartóztatásba – ismertette a főosztályvezető.
Bucsek Gábor, az OTP Bank Informatika és Bankbiztonsági Igazgatóságának ügyvezető igazgatója közölte, hogy cégüknél már van kifejezetten bűncselekményre szakosodott kontaktcenter is, amelynek dolgozói hatékonyan, határozottan és gyorsan tudnak intézkedni, miközben empatikusan fordulnak az ügyfélhez.
Elmondta azt is, hogy fejlesztéseik során nagyban támaszkodnak az áldozatok beszámolóira, ezek alapján ugyanis látható, milyen módszerekkel dolgoznak az elkövetők, valamint folyamatos kapcsolatban vannak a rendőrséggel is.