Ha az ember elindul az Üllői úton, már az Ecseri útnál mindig óriási dugók fogadják, akár a felüljáró felé, akár jobbra mellette, a Róbert Károly körút irányába indulna tovább. Nem csoda, hiszen az Árpád híd irányába egy üresen tátongó biciklisáv miatt, a felüljárón pedig egy soha el nem kezdődő felújítás és a szélső sávok lezárása miatt nem halad hónapok óta a forgalom. Korábban mindkét helyen közút volt, csillapítva ezzel a belváros felé áramló kocsiáradatot.
Balesetveszélyes „gerikarók”
De ha tovább haladunk befelé az Üllői úton, a Nagyvárad tér környékén a megszűnő és a 3-as metró felújítása miatt indokolt buszsávokat a gigantikus dugók ellenére, a felújítás után sem adták vissza forgalomnak. Ehelyett
megjelentek Karácsony Gergely városvezetésének látványos, bosszantó jelképei, a gerikarók.
Hivatalos néven pollerek. Karácsonynak az állandó pénz miatti siránkozás közepette jutott arra kerete, hogy 133 millió forintért ilyen zöld karókat létesítsenek az Üllői úton és a Váci úton. De további gerikarók telepítése várható, hiszen a BKK Zrt. július legvégén tette közzé azt a hirdetményt, amelyből megtudhatjuk, hogy kihirdették a Közbringa infrastruktúra fejlesztés a III., XIII. kerületben projekt győzteseit.
Bár a főpolgármester azt állította, hogy a mentő és a tűzoltó el tud közlekedni a karók határolta részen, bevett gyakorlat, hogy a szirénázó mentő szemben a forgalommal száguldozik, a korábban általa használt szélső sáv helyett. Az elpocsékolt perceken életek múlhatnak, amit Karácsonyék nem vettek figyelembe.
A főváros részéről a karókra szánt összeg több mint 1,6 milliárd forint a tavalyi hirdetmény szerint. Ebben pedig olyan fejlesztések vannak, mint például bringasztráda a Lehel tér és a Dózsa György út között vagy az Árpád fejedelem útján, a Flórián téren, a Szépvölgyi úton és a Vörösvári úton. De kerékpárutat jelölnek ki a Hélia szállónál és a Szent István parknál is.
Hogy ennek milyen hatásai lettek, jól ábrázolják az általunk készített képek is. Dugó, káosz, dudáló és türelmüket vesztett autósok, nagyon kevés kerékpáros. A Vezess.hu korábbi felmérése szerint a Váci úton ezer darab autóra összesen nyolc kerékpáros jutott, míg az Üllői úton ennél érezhetően nagyobb volt a biciklisforgalom, ott ezer elhaladó autóra tizenhárom bringás jutott.
Ahova nem akarsz, oda mehetsz!
Ha az ember tovább halad az Üllői úton a belváros felé, a Nagykörút irányába újabb „közlekedési csodát” talál. Kizárólag egy sávon lehet egyenesen előremenni a Kiskörút irányába, és csak úgy tud az ember a Nagykörút irányába jobbra kanyarodni, ha keresztülverekszi magát az egyetlen egyenesen menő sávon, ahol mindig áll a dugó. Így bemegyünk abba az egy sávba, ahol egyébként az egészen addig védett sávban közlekedő biciklisek mentek. Emiatt itt
állandó a dugó, és a kerékpárosok is veszélyben vannak.
Miközben a jóval kevésbe forgalmas Petőfi hídra vezető irányban két sáv is közlekedik.
A Google Utcakép 2018 nyári felvételén jól látszik, hogy Karácsony átalakítását megelőzően még két egyenesen közlekedő sáv volt, és egy jobbra kanyarodó, ami jóval kisebb dugókat generált, még csúcsidőszakban is, mint ami jelenleg rendszeresen tapasztalható.
Biciklis, busz és kanyarodó egyben
Továbbhaladva a Kálvin tér irányába, szintén találunk egy érdekességet. Itt az egy szem jobboldali sávban jár a busz, a bicikli, és itt tud az ember autóval is lekanyarodni a Nemzeti Múzeum jobboldalán elhaladó Múzeum utca irányába.
Ezt a kereszteződést megelőzően szintén kígyózó kocsisorok szoktak állni, és ez nem változott a hármas metró felújításának befejezésével sem.
Itt is észszerűbb volt a közlekedés még 2019-ben, hiszen az akkor még balra is forduló sáv mellett két jobbra kanyarodó sáv állt rendelkezésre.
A három sávból a veszélyes, buszsávra terelt bicikliút helyett, ha már mindenképp igény merült fel rá, érdemes lett volt talán két jobbra kanyarodó és egy különálló bicikliutat létrehozni.
A belvárosban tovább közlekedve szintén állandó dugót találunk az Andrássy úton.
Ennek oka, hogy a Kiskörút irányába szintén csak egyetlen sávon lehet közlekedni, a középső sávon buszsáv van, ami mellett még egy bicikliút is található. Biciklis egy szál se, dugó annál inkább.
Ráadásul, ha az ember az utca végén szeretne aztán jobbra kanyarodni a Bajcsy-Zsilinszky út irányába, akkor két sávon kell keresztülverekednie magát a harmadik, kanyarodó sávba.
Régen itt is lehetett közlekedni, hiszen ha visszanézünk a Google Utcakép 2018-as állapotára, akkor két egyenesen közlekedő sávval egészen tűrhető forgalom tárul elénk.
Nagykörút: éjjel-nappal dugó
És akkor nem beszéltünk még a Nagykörútról. Ahol szintén bármely napszakban közlekedjen az ember, mindig autósorokba ütközik. És jelenleg még viszonylag jó a helyzet, hiszen nincsen még mindenhol pollerekkel lehatárolva a biciklisáv, ahogy a Szent István körúton.
Összehasonlításképpen nézzünk meg egy képet a korábbi időszakból, amikor jóval kevesebb ideig pöfögtek az autók a Nagykörúton.
Ezzel nem azt akarjuk sugallni, hogy nincs szükség kerékpárutakra, de nem lehet minden csomópontban hátrányban részesíteni az autósokat, mint ahogy azt Karácsony Gergely és csapata már-már megszállottan teszi.