A KRESZ-professzornak is hívott szakértő véleménye szerint a mikromobilitási eszközöket több kategóriába kellene sorolnia a jogalkotónak, mivel vannak olyan eszközök, amik kis teljesítményűek, vannak nagyjából közepes teljesítményűek (ilyen a legtöbb, utcán látott roller is) és vannak nagy teljesítményűek, amik már szinte azt tudják, amit a segédmotoros kerékpárok.
Tehát olyan szabályokat kell meghozni, amelyek az összes ilyen járműre – besorolástól függően – érvényesek lehetnek,
például hogy az út melyik területét használhatják. Meglátása szerint a kis teljesítményű eszközök, amelyek egy gyalogos tempójával képesek haladni, mehetnének a járdán, a közepes teljesítményűek a bicikliúton, a nagy teljesítményűeknél pedig már a segédmotoros kerékpárokra is érvényes szabályozást kéne alkalmazni. Az utolsó így azt jelentené, hogy a legerősebb rollerek használatát már jogosítványhoz kelleni kötni.
Ismerik a KRESZT, csak nem mindenki tartja be
Sokakban felmerült már, hogy a korábban közepes teljesítményű kategóriába sorolt rollerek használatához is kötelező legyen legalább egy KRESZ-vizsga, azonban Pető Attila szerint ha ez így lenne, akkor csak egy lépésre lennénk attól, hogy a biciklik használatához is szükséges legyen. A szakértő arra is rámutatott, hogy Magyarországon jelenleg több mint négymillió vezetői engedély van kiadva, tehát ezek a sofőrok elméletileg ismerik a teljes KRESZ-t.
Ezért összességében nem igaz az, hogy a rolleresek nem ismerik a közlekedési szabályokat, a baj az, hogy a jelentős részük nem tartja be ezeket
– mondta a szakértő. Hozzátette: ha lenne szabályozás, akkor azt sem tartaná be mindenki, de legalább akkor már szankcionálható lenne.
Kell-e védőfelszerelés?
A védőfelszerelésekről Pető Attila elmondta, hogy az új KRESZ összeállításánál lesz törekvés ezen eszközök használatának megerősítésére, nemcsak a rolleresek, de a biciklisek és a segédmotorosok esetében is.
Azt mindenképpen szeretnék elérni, hogy a 14 év alatti gyermekeknél legalább a sisak viselése kötelező legyen
– mondta. Majd jelezte: az pedig már csak egy lépés, hogy más korosztályokra és más járművekre is kiterjedjen a komolyabb védőfelszerelés használata, mint például a térd- és könyökvédő.