Ezt gondolják az emberek az elektromos rollerekről, és ez lehet a jövőjük
Sok embert zavar az, hogy jelenleg szinte semmiféle szabályozás nincs az elektromos rollerekre, azonban ez hamarosan megváltozhat. A Magyar Nemzet a mikromobilitási eszközökről kérdezte a közlekedők véleményét. Portálunk egy KRESZ-szakértőt is megkeresett, hogy milyen változások várhatók a jövőben, valamint hogy milyen változtatásokat kellene végrehajtani a mikromobilitás terén.
Jobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.
Hatalmas változáson megy át a városi közlekedés a szemünk láttára. Az új mikromobilitási eszközök egyre jobban terjednek a városlakók nagy örömére vagy nagy bosszúságára. Mindkettőnek van alapja, hiszen valakinek például egy elektromos roller nagymértékben megkönnyíti a mindennapjait, valakinek azonban megnehezíti és sok kellemetlenséget, esetleg ijedtséget, legrosszabb esetben sérüléseket okoznak ezek a közlekedési eszközök.
A városokban egyre nagyobb nemcsak az elektromos rollert birtoklók száma, de az utcáról bérelhető rollerek száma is.
Budapesten nem csak egy cég foglalkozik elektromos rollerek bérbeadásával, de a vidéki városokban is kezd egyre inkább elterjedni a közlekedésnek ezen formája.
A Magyar Nemzet arról kérdezte a közlekedőket Budapesten, hogy mit gondolnak a mikromobilitási eszközökről a városban, és hogy milyen meglátásaik, tapasztalataik vannak ezekkel a járművekről.
Egy járókelő a XI. kerületi Bartók Béla út Gárdonyi térnél lévő zebráira hívta fel a figyelmet. Itt az autók mellett az úton egy biciklisáv is van, így a bicikliseket és a rollereseket is megállítja a jelzőlámpa, amikor a gyalogosok lámpája zöldre vált. Azonban megkérdezett nő elmondása szerint ez nem szokta érdekelni a mikromobilitási eszközöket használókat.
Rendszeresen használom azt a zebrát, és ezért szinte naponta belefutok abba, hogy a rolleresek és a biciklisek a piros lámpa ellenére néha nagy sebességgel átvágnak a zebrán sétáló gyalogosok között
– mondta a nő. Hozzátette: ha valaki szóban számon kéri a szabálytalankodókat, akkor még ők sértődnek meg és kiabálnak vissza agresszívan.
– Egy a Móricz Zsigmond körtéren megkérdezett rolleres szerint néha lehet hibázni, és valami apróbb, ebből adódó kellemetlenséget okozni a többi közlekedőnek, de attól még mindig figyelmesen kell közlekedni, legyen szó akármilyen járműről. A férfi rendszeresen használja az elektromos rollerét, és elmondása szerint ő betartja a közlekedés szabályait, valamint nem hajt a gyalogosok mellé a járdára, amikor ez elkerülhető.
Tudom, hogy rengetegen vannak, akik ész nélkül rollereznek, és ezért is kellene a szabályozni. Csak azt remélem, hogy a sok szabálytalankodó miatt nem hoznak majd olyan szigorú szabályokat, amik nagyban korlátozzák azokat is, akik körültekintően rollereznek
– mondta a rolleres. Hozzátette: ez a közlekedési forma nagyon jól tud működni egy városban, és már nem is tudja elképzelni, hogy mást használjon.
– Egy másik járókelő a Móricz Zsigmond körtéren úgy vélekedett, hogy a bérrollereket be kellene tiltani, mert főleg ezeket használják olyanok, akik nem tudják vagy nem akarják betartani sem a közlekedési szabályokat, sem a közlekedési normákat. Meglátása szerint a magánrollerrel nem okoznak annyi problémát.
A bérrollereket szinte feltétel nélkül lehet használni, így nagyjából bárki elviheti őket. Ezért van az, hogy hétvégenként este a belvárosban sokszor lehet azt látni, hogy részegek – olykor még csapatosan is – ön- és közveszélyesen gurulnak. De az sem ritka, hogy egy csapat gyerek nagy tempóban a gyalogosok között cikázik a járdán
Sok embert zavar az, hogy jelenleg szinte semmi szabályozás nincs az elektromos rollerekre, azonban ez hamarosan megváltozhat. A Magyar Nemzet megkereste Pető Attila KRESZ-szakértőt, aki elmondta, hogy érdemes lenne több kategóriába osztani a mikromobilitási eszközöket – főleg a teljesítményük szerint –, és ezekre a kategóriákra külön szabályozásokat bevezetni.
Ez lehet az elektromos rollerek sorsa a jövőben
– Nem véletlen, hogy a KRESZ-módosítás egyik legnagyobb feladata az lesz, hogy beemelje ezeket a mikromobilitási eszközöket. Mivel jelenleg a KRESZ nem szabályozza ezeket a járműveket, ezért is vezethették be az illetékesek, hogy – bizonyos esetekben – kötelező rájuk gépjármű-biztosítást kötni.
Azonban fontos, hogy ezek a mikromobilitási eszközök motorral hajtott járművek, ennek a büntető törvénykönyv szerint azért van jelentősége, mert motorral hajtott járművet például alkoholos befolyásoltsággal nem szabad vezetni
– fogalmazott a Magyar Nemzetnek Pető Attila.
A KRESZ-professzornak is hívott szakértő véleménye szerint a mikromobilitási eszközöket több kategóriába kellene sorolnia a jogalkotónak, mivel vannak olyan eszközök, amik kis teljesítményűek, vannak nagyjából közepes teljesítményűek (ilyen a legtöbb, utcán látott roller is) és vannak nagy teljesítményűek, amik már szinte azt tudják, amit a segédmotoros kerékpárok.
Tehát olyan szabályokat kell meghozni, amelyek az összes ilyen járműre – besorolástól függően – érvényesek lehetnek,
például hogy az út melyik területét használhatják. Meglátása szerint a kis teljesítményű eszközök, amelyek egy gyalogos tempójával képesek haladni, mehetnének a járdán, a közepes teljesítményűek a bicikliúton, a nagy teljesítményűeknél pedig már a segédmotoros kerékpárokra is érvényes szabályozást kéne alkalmazni. Az utolsó így azt jelentené, hogy a legerősebb rollerek használatát már jogosítványhoz kelleni kötni.
Ismerik a KRESZT, csak nem mindenki tartja be
Sokakban felmerült már, hogy a korábban közepes teljesítményű kategóriába sorolt rollerek használatához is kötelező legyen legalább egy KRESZ-vizsga, azonban Pető Attila szerint ha ez így lenne, akkor csak egy lépésre lennénk attól, hogy a biciklik használatához is szükséges legyen. A szakértő arra is rámutatott, hogy Magyarországon jelenleg több mint négymillió vezetői engedély van kiadva, tehát ezek a sofőrok elméletileg ismerik a teljes KRESZ-t.
Ezért összességében nem igaz az, hogy a rolleresek nem ismerik a közlekedési szabályokat, a baj az, hogy a jelentős részük nem tartja be ezeket
– mondta a szakértő. Hozzátette: ha lenne szabályozás, akkor azt sem tartaná be mindenki, de legalább akkor már szankcionálható lenne.
Kell-e védőfelszerelés?
A védőfelszerelésekről Pető Attila elmondta, hogy az új KRESZ összeállításánál lesz törekvés ezen eszközök használatának megerősítésére, nemcsak a rolleresek, de a biciklisek és a segédmotorosok esetében is.
Azt mindenképpen szeretnék elérni, hogy a 14 év alatti gyermekeknél legalább a sisak viselése kötelező legyen
– mondta. Majd jelezte: az pedig már csak egy lépés, hogy más korosztályokra és más járművekre is kiterjedjen a komolyabb védőfelszerelés használata, mint például a térd- és könyökvédő.
– Nyilvánvalóan lesz társadalmi ellenállás, hiszen ezeket az eszközöket meg kell vásárolni, illetve melegben nem biztos, hogy kellemes a használatuk,
de a biztonságot ezek szolgálják
– fogalmazott a szakember. Hozzátette: számít az is, hogy nem mindegy, hol és milyen sebességgel kerékpározunk, rollerezünk, mert a gyorsabb tempó komolyabb védőfelszerelést igényelhet.
Rollerparkolók
Pető Attila szerint az is problémát jelent, hogy bár jelenleg Budapesten vannak kijelölt helyek, ahova a bérelhető rollereket lehetne tenni úgy, hogy az nem zavarja a gyalogosokat, azonban sokan mégis inkább a járda közepén hagyják. Jelenleg hivatalos szabályozás azonban nincsen arra, hogy a rollereket hogyan kell elhelyezni használat után. A szakértő szerint az új tervezetben igyekeznek foglalkozni ezzel a kérdéssel is, és
a tervek szerint lenne majd olyan kijelölt parkolóhely, ahova ezeket a rollereket kell majd elhelyezni.
A Magyar Nemzet közéleti napilap konzervatív, nemzeti alapról, a tényekre építve adja közre a legfontosabb társadalmi, politikai, gazdasági, kulturális és sport témájú információkat.
A Magyar Nemzet közéleti napilap konzervatív, nemzeti alapról, a tényekre építve adja közre a legfontosabb társadalmi, politikai, gazdasági, kulturális és sport témájú információkat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.