Ezt gondolják az emberek az elektromos rollerekről, és ez lehet a jövőjük

Sok embert zavar az, hogy jelenleg szinte semmiféle szabályozás nincs az elektromos rollerekre, azonban ez hamarosan megváltozhat. A Magyar Nemzet a mikromobilitási eszközökről kérdezte a közlekedők véleményét. Portálunk egy KRESZ-szakértőt is megkeresett, hogy milyen változások várhatók a jövőben, valamint hogy milyen változtatásokat kellene végrehajtani a mikromobilitás terén.

2024. 07. 27. 5:52
roller-elektromos-01-BS
20220218 Budapest, eletromos roller az utcán. Fotó: Bánkúti Sándor/Ripost
Fotó: Ripost/Bánkúti Sándor
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hatalmas változáson megy át a városi közlekedés a szemünk láttára. Az új mikromobilitási eszközök egyre jobban terjednek a városlakók nagy örömére vagy nagy bosszúságára. Mindkettőnek van alapja, hiszen valakinek például egy elektromos roller nagymértékben megkönnyíti a mindennapjait, valakinek azonban megnehezíti és sok kellemetlenséget, esetleg ijedtséget, legrosszabb esetben sérüléseket okoznak ezek a közlekedési eszközök.

A városokban egyre nagyobb nemcsak az elektromos rollert birtoklók száma, de az utcáról bérelhető rollerek száma is.

 Budapesten nem csak egy cég foglalkozik elektromos rollerek bérbeadásával, de a vidéki városokban is kezd egyre inkább elterjedni a közlekedésnek ezen formája.

Lime roller-2
Fotó: Szabad Föld/Kállai Márton

A Magyar Nemzet arról kérdezte a közlekedőket Budapesten, hogy mit gondolnak a mikromobilitási eszközökről a városban, és hogy milyen meglátásaik, tapasztalataik vannak ezekkel a járművekről.

Egy járókelő a XI. kerületi Bartók Béla út Gárdonyi térnél lévő zebráira hívta fel a figyelmet. Itt az autók mellett az úton egy biciklisáv is van, így a bicikliseket és a rollereseket is megállítja a jelzőlámpa, amikor a gyalogosok lámpája zöldre vált. Azonban megkérdezett nő elmondása szerint ez nem szokta érdekelni a mikromobilitási eszközöket használókat. 

Rendszeresen használom azt a zebrát, és ezért szinte naponta belefutok abba, hogy a rolleresek és a biciklisek a piros lámpa ellenére néha nagy sebességgel átvágnak a zebrán sétáló gyalogosok között

– mondta a nő. Hozzátette: ha valaki szóban számon kéri a szabálytalankodókat, akkor még ők sértődnek meg és kiabálnak vissza agresszívan.

– Egy a Móricz Zsigmond körtéren megkérdezett rolleres szerint néha lehet hibázni, és valami apróbb, ebből adódó kellemetlenséget okozni a többi közlekedőnek, de attól még mindig figyelmesen kell közlekedni, legyen szó akármilyen járműről. A férfi rendszeresen használja az elektromos rollerét, és elmondása szerint ő betartja a közlekedés szabályait, valamint nem hajt a gyalogosok mellé a járdára, amikor ez elkerülhető.

Tudom, hogy rengetegen vannak, akik ész nélkül rollereznek, és ezért is kellene a szabályozni. Csak azt remélem, hogy a sok szabálytalankodó miatt nem hoznak majd olyan szigorú szabályokat, amik nagyban korlátozzák azokat is, akik körültekintően rollereznek

– mondta a rolleres. Hozzátette: ez a közlekedési forma nagyon jól tud működni egy városban, és már nem is tudja elképzelni, hogy mást használjon.

– Egy másik járókelő a Móricz Zsigmond körtéren úgy vélekedett, hogy a bérrollereket be kellene tiltani, mert főleg ezeket használják olyanok, akik nem tudják vagy nem akarják betartani sem a közlekedési szabályokat, sem a közlekedési normákat. Meglátása szerint a magánrollerrel nem okoznak annyi problémát. 

A bérrollereket szinte feltétel nélkül lehet használni, így nagyjából bárki elviheti őket. Ezért van az, hogy hétvégenként este a belvárosban sokszor lehet azt látni, hogy részegek – olykor még csapatosan is – ön- és közveszélyesen gurulnak. De az sem ritka, hogy egy csapat gyerek nagy tempóban a gyalogosok között cikázik a járdán

– mondta a férfi.

Karnok Csaba
Fotó: Délmagyarország/Karnok Csaba

Sok embert zavar az, hogy jelenleg szinte semmi szabályozás nincs az elektromos rollerekre, azonban ez hamarosan megváltozhat. A Magyar Nemzet megkereste Pető Attila KRESZ-szakértőt, aki elmondta, hogy érdemes lenne több kategóriába osztani a mikromobilitási eszközöket – főleg a teljesítményük szerint –, és ezekre a kategóriákra külön szabályozásokat bevezetni. 

 

Ez lehet az elektromos rollerek sorsa a jövőben

– Nem véletlen, hogy a KRESZ-módosítás egyik legnagyobb feladata az lesz, hogy beemelje ezeket a mikromobilitási eszközöket. Mivel jelenleg a KRESZ nem szabályozza ezeket a járműveket, ezért is vezethették be az illetékesek, hogy – bizonyos esetekben – kötelező rájuk gépjármű-biztosítást kötni. 

Azonban fontos, hogy ezek a mikromobilitási eszközök motorral hajtott járművek, ennek a büntető törvénykönyv szerint azért van jelentősége, mert motorral hajtott járművet például alkoholos befolyásoltsággal nem szabad vezetni

– fogalmazott a Magyar Nemzetnek Pető Attila.

A KRESZ-professzornak is hívott szakértő véleménye szerint a mikromobilitási eszközöket több kategóriába kellene sorolnia a jogalkotónak, mivel vannak olyan eszközök, amik kis teljesítményűek, vannak nagyjából közepes teljesítményűek (ilyen a legtöbb, utcán látott roller is) és vannak nagy teljesítményűek, amik már szinte azt tudják, amit a segédmotoros kerékpárok. 

Tehát olyan szabályokat kell meghozni, amelyek az összes ilyen járműre – besorolástól függően – érvényesek lehetnek,

például hogy az út melyik területét használhatják. Meglátása szerint a kis teljesítményű eszközök, amelyek egy gyalogos tempójával képesek haladni, mehetnének a járdán, a közepes teljesítményűek a bicikliúton, a nagy teljesítményűeknél pedig már a segédmotoros kerékpárokra is érvényes szabályozást kéne alkalmazni. Az utolsó így azt jelentené, hogy a legerősebb rollerek használatát már jogosítványhoz kelleni kötni. 

 

Ismerik a KRESZT, csak nem mindenki tartja be

Sokakban felmerült már, hogy a korábban közepes teljesítményű kategóriába sorolt rollerek használatához is kötelező legyen legalább egy KRESZ-vizsga, azonban Pető Attila szerint ha ez így lenne, akkor csak egy lépésre lennénk attól, hogy a biciklik használatához is szükséges legyen. A szakértő arra is rámutatott, hogy Magyarországon jelenleg több mint négymillió vezetői engedély van kiadva, tehát ezek a sofőrok elméletileg ismerik a teljes KRESZ-t. 

Ezért összességében nem igaz az, hogy a rolleresek nem ismerik a közlekedési szabályokat, a baj az, hogy a jelentős részük nem tartja be ezeket

– mondta a szakértő. Hozzátette: ha lenne szabályozás, akkor azt sem tartaná be mindenki, de legalább akkor már szankcionálható lenne.

 

Kell-e védőfelszerelés?

A védőfelszerelésekről Pető Attila elmondta, hogy az új KRESZ összeállításánál lesz törekvés ezen eszközök használatának megerősítésére, nemcsak a rolleresek, de a biciklisek és a segédmotorosok esetében is. 

Azt mindenképpen szeretnék elérni, hogy a 14 év alatti gyermekeknél legalább a sisak viselése kötelező legyen

– mondta. Majd jelezte: az pedig már csak egy lépés, hogy más korosztályokra és más járművekre is kiterjedjen a komolyabb védőfelszerelés használata, mint például a térd- és könyökvédő.

– Nyilvánvalóan lesz társadalmi ellenállás, hiszen ezeket az eszközöket meg kell vásárolni, illetve melegben nem biztos, hogy kellemes a használatuk, 

de a biztonságot ezek szolgálják

– fogalmazott a szakember. Hozzátette: számít az is, hogy nem mindegy, hol és milyen sebességgel kerékpározunk, rollerezünk, mert a gyorsabb tempó komolyabb védőfelszerelést igényelhet.

 

Rollerparkolók

Pető Attila szerint az is problémát jelent, hogy bár jelenleg Budapesten vannak kijelölt helyek, ahova a bérelhető rollereket lehetne tenni úgy, hogy az nem zavarja a gyalogosokat, azonban sokan mégis inkább a járda közepén hagyják. Jelenleg hivatalos szabályozás azonban nincsen arra, hogy a rollereket hogyan kell elhelyezni használat után. A szakértő szerint az új tervezetben igyekeznek foglalkozni ezzel a kérdéssel is, és 

a tervek szerint lenne majd olyan kijelölt parkolóhely, ahova ezeket a rollereket kell majd elhelyezni.

 

LUS_IMG_6266
Fotó: Világgazdaság/Kallus György

Borítókép: Illusztráció (Fotó: Ripost/Bánkúti Sándor)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.