A Barankovics István Alapítvány immár csaknem egy évtizede támogatja a párbeszédet a jövő generációival és az őket felkészítő tanárokkal – írta közleményében a KDNP.
A pedagógusok és diákok számára, október 1-jén meghirdetett pályázatok célja a jövő társadalmi és technológiai kihívásainak feltárása, illetve a fiatalok tudatos, felelős felnőtté válásának támogatása.
A jövő legyen veled! kreatív diákpályázat keretében általános iskolai és középiskolai diákok három fős csapatai, mentoraik vezetésével, kreatív munkákkal reflektálhatnak a jövő társadalmára, technológiai fejlődésére és erkölcsi kérdéseire. A pályázat központi témája az innováció, társadalmi fejlődés, technológiai haladás és a fenntarthatóság kérdései, különös tekintettel a fiatalok szerepére a jövő alakításában.
Az alapítvány pályázata nem csupán a versengésről szól, hanem lehetőség is arra, hogy a fiatalok elmélyüljenek a jövő kihívásaiban és saját gondolataikat, ötleteiket kreatív módon fejezzék ki. Emellett a diákok hasznos nyereményeket is nyerhetnek, a fődíj pedig a legjobb csapat és mentora számára egy brüsszeli utazás. De nem csak a tárgyi nyereményekért érdemes jelentkezni, a részvevő diákok releváns tapasztalatokat szerezhetnek a csapatmunkában és valós problémák megoldásában is.
A pályázók bármely általuk izgalmasnak és érdemesnek talált témakörben alkothatnak, ehhez segítségképpen megjelöltek tíz témakört:
- Technológiai fejlődés
- Tudomány és innováció
- Egészségügy és orvostudomány
- Pszichológia és mentális egészség
- Üzleti és gazdasági trendek
- Oktatás és tudás
- Társadalmi kérdések
- Filozófia és etika
- Környezet és fenntarthatóság
- Kiberbiztonság és adatvédelem
De természetesen más, egyedi, a pályázat kiírásához kapcsolódó ötletek és kérdések kidolgozását is elfogadják és értékelik.
Az alapítvány több pályázati formát is elfogad, melyek a videóesszé, a podcast, a prezentáció és a riport. A beküldött pályamunkákat a zsűri több szempont alapján értékeli. Fontos a pályázat tartalmi mélysége és relevanciája, a kreativitása és eredetisége, a technikai kivitelezése, a közönségre gyakorolt hatása, az üzenet közérthetősége, valamint az, hogy milyen innovációt mutat a műfajon belül.
Az Így tanítom pedagóguspályázat pedig arra hívja a felkészítő tanárokat, hogy dolgozzanak ki olyan óra- vagy projektterveket, oktatási programokat, amelyek segítik a diákokat felelősségteljes, empatikus és tudatos felnőtté válni.
Pályázni hét témakörben leadott óratervekkel, megvalósított, folyamatban lévő, vagy tervezett projektekkel, foglalkozásokkal, szakköri anyagokkal, vagy bármely a témához kapcsolódó iskolai programmal. A javasolt témakörök:
- Történelmi vagy hétköznapi hősök, kiemelkedő személyiségek példája
- Olyan emberek bemutatása, akik jelentős hatást gyakoroltak a világra
- Az emberi méltóságért, társadalmi igazságosságért folytatott küzdelmek bemutatása
- Cselekedj lokálisan: önkéntesség, szolidaritás, közösségi szolgálat, jótékonykodás. Olyan tevékenységek bemutatása, amelyek arra ösztönzik a diákokat, hogy aktívan részt vegyenek a társadalom jobbá tételében
- A bátorság és kitartás példái: történetek olyan emberekről, akik nehézségekkel szembesültek, de végül célhoz értek
- Dilemmák útvesztőjében: a kritikai gondolkodás és erkölcsi érzék fejlesztése
- Az innováció hősei: történetek, amelyek bemutatják, hogyan használták az emberek a kreativitásukat és innovációjukat a problémák megoldására.
Pályázni az anyaországi és a határon túli általános- és középiskolai pedagógusok tudnak. A díjazás pedig pénzjutalom lesz, valamint a zsűri döntése alapján publikálási lehetőséget biztosítanak.
Mindkét pályázat beadási határideje 2024. november 4.