Demagóg hergelésbe kezdett a Vitézy-Karácsony tandem

Vitézy Dávid és Karácsony Gergely átfogó javaslatot terjesztett a Fővárosi Közgyűlés elé a Rákosrendező pályaudvar területének hasznosításáról. Az ambiciózus elképzelés hangsúlyozza a fenntarthatóságot, a zöldterületek bővítését és a közlekedési fejlesztéseket, illetve kemény kritikát fogalmaz meg a kormányzattal szemben. Mindezt annak ellenére tették, hogy nemrég Lázár János építési és közlekedési miniszter kiemelte, mindenben együttműködnek a fejlesztésben a fővárossal.

2024. 12. 16. 4:50
Budapest, 2024. január 9.
A drónnal készült felvételen a Rákosrendezõ pályaudvar, középen egy FLIRT motorvonat 2024. január 9-én.
MTI/Máthé Zoltán
Fotó: MTI/Máthé Zoltán
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Rákosrendező 130 hektáros területe már hosszú ideje szerepel a fővárosi fejlesztések listáján. A pályaudvar mára elveszítette korábbi funkció­ját, és az egyik legnagyobb, egységesen fejleszthető rozsdaövezetté vált Budapest szívé­ben. Az elmúlt években különböző elképzelések születtek a terület hasznosításáról. Ezek egyike volt a Karácsony Gergely által rendszeresen emlegetett, ám konkrétumokat nem megfogalmazó Budapest parkváros terv, amelynek értelmében 15 ezer lakás, kulturális intézmények és egy hatalmas park épülne a közterületen.

Vitézy Dávid és Karácsony Gergely közös javaslata részletesen kitér a fejlesztés elvárásaira, hangsúlyozva a közparkok kialakítását, a társadalmilag fenntartható lakásépítést és a modern közlekedési infrastruktúrát. 

A dokumentumban a főváros világossá teszi, hogy a terület Budapest aranytartaléka, ezért a hasznosítása csakis szigorú városfejlesztési szempontok mentén történhet. Csakhogy Lázár János építési és közlekedési miniszter már több alkalommal, legutoljára néhány nappal ezelőtt egyértelművé tette: a kormány nyitott az együttműködésre a fővárossal. A miniszter azt ígérte, minden kérdést megtárgyalnak Budapest vezetésével és a lakossággal. Kijelentette: a területen csak olyan fejlesztés valósulhat meg, amely a budapestiek érdekeit szolgálja, és hozzátette, hogy a Rákosrendező fejlesztése nem mindenáron történik.

Mindezek ellenére a fővárosi előterjesztés több pontja olyan alapelveket rögzít, amelyekből egyértelműen kiderül, hogy a benyújtók politikai hasznot akarnak húzni a fejlesztésből, miközben egyetlenegy forinttal sem támogatnák azt.

 Ilyen például az a kitétel, miszerint az új lakások húsz százalékát megfizethető bérlakásként kell kialakítani. Vagyis a 15 ezer ingatlanból 1500 bérlakás lenne. Ez a terv pedig egybevágna a Vitézy Dávid programjában megfogalmazottakkal, miszerint 2029-ig tízezer bérlakást építtetne az állam és a piaci szereplők bevonásával Budapesten. Emellett a javaslat kiáll egy zöldfolyosó kialakítása mellett is, amely a Nyugati pályaudvar térségét kötné össze Rákosrendezővel. A rendkívül ambiciózus parkfejlesztést azonban a főváros már évekkel ezelőtt, a Radó Dezső-tervben megígérte a fővárosiaknak. Így a Karácsony Gergely vezette főváros az állammal és a magánbefektetőkkel fizettetné meg az ígéreteinek megvalósítását.
Az előterjesztés ugyanakkor politikai üzenetet is hordoz. Egyik kiemelt pontja a kormányt arra szólítja fel, vonja vissza a beruházás nemzetgazdasági szempontból kiemelt státusát, és biztosítson teljes átláthatóságot a fejlesztési folyamatban.

 A főváros továbbá azt is elvárja, hogy a területre vonatkozó építési szabályokat ne kormányrendeletben, hanem fővárosi hatáskörben határozzák meg. 

Ezek a követelések azonban azt jelentenék, hogy a fővárosi önkormányzat extra jogköröket kapna a kezébe, és lehetősége lenne zsarolni a kormányzatot a fejlesztés engedélyeztetésével. A javaslatnak emellett az időzítése is beszédes. Alig néhány nappal Lázár János nyilatkozata után került napirendre az előterjesztés, amely lényegé­ben megismétli a miniszter által már felvázolt alapelveket. A nyitott kapukat döngető javaslat azonban nemcsak a tartalmával, hanem azzal is üzen, hogy a főváros igényt tart a folyamatok irányítására, miközben semmilyen anyagi támogatást nem biztosítana Budapest legnagyobb rozsdaövezetének felszámolásához.


Lázár János építési és közlekedési miniszter a Maxi-Dubaj projektről az ATV Egyenes beszéd című műsorában nemrég elmondta: az arab befektető most köti az adásvételi szerződést a magyar állammal, ennek a részleteit tárgyalják meg. Letette az első terveket ennek a 130 hektáros területnek a rehabilitációjára. A miniszter hangsúlyozta: nincs olyan nyugat-európai város Budapesten kívül, ahol ekkora telek volna a város közepén. Nagy kérdés, hogy mi lesz ezzel a telekkel, illetve az arab befektető mit akar csinálni és a kormány mit fog neki megengedni. Ezt meg kell beszélni a fővárossal és az emberekkel. A tárcavezető kiemelte: a kormány csak akkor épít, ha ez jó lesz a fővárosnak és az embereknek. 

Nem mindenáron akarunk építeni, és a telken van jelenleg háromszázezer köbméternyi szemét, ami a budapestiek és az állam közös szemete, hiszen a régi leégett aréna és sportcsarnok is még mindig ott van. Azt először el kell vinni, a területet fel kell tárni, tehát rengeteg a teendő. Minden mostani befektetési szándéktól függetlenül kijelenthető, hogy ez a legértékesebb telek Budapesten, és nagy érdek fűződik ennek a hasznosításához, ha jobbá akarják tenni a fővárost 

– mondta a miniszter.

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.