Melyek voltak a legnagyobb kihívások, amelyekkel a MÁV-csoport az elmúlt évben szembesült?
Az egyik pozitív kihívás. Az ország- és vármegyebérletek bevezetése, illetve a tarifareform után érezhetően és látványosan megnőtt az utasforgalom. Ez siker, de izgalmas kihívást jelent, hogy miként felelhetünk meg a felfokozott keresletnek és igénybevételnek, amely rövid idő leforgása alatt jelentkezett. Ez persze édes teher, hiszen sokkal rosszabb lenne, ha azzal kellene megküzdenünk, hogy az emberek nem akarják igénybe venni a szolgáltatásainkat. A másik oldalról viszont óriási kihívást jelent az az eseménysorozat, ami az elmúlt években történt: a pandémiának és a háborúnak jelentős hatása van, ami az ellátási láncok akadozását, például az alkatrészszállítások lassulását okozta. Lelassult emiatt a karbantartás, ami egész Európában problémát okoz a vasúttársaságoknak. Mindezeken felül az európai uniós források kiesése jelenti számunkra a legnagyobb kihívást, mert ennek az időszaknak a vasúti fejlesztéseit – legyen szó akár infrastruktúráról, akár járműállományról – meghatározó arányban ezekre alapoztuk. A kiesést a költségvetés nem tudja teljes mértékben és főleg azonnal pótolni, ennek pedig a magyar vasút, ezáltal pedig a vasúttal utazó emberek a legnagyobb kárvallottjai. A hírekbe kerülő problémák jelentős része közvetve vagy egészen közvetlenül erre a váratlan forráshiányra vezethető vissza.
Hogyan tervezik csökkenteni a jövőben a késéseket, illetve a vasúttal kapcsolatos technikai problémákat?
A késések nagyjából felét pályaproblémák miatt szenvedjük el. Ennek kezelésére alapvetően két megoldás áll rendelkezésre. Szükség van egyrészt átfogó felújításokra a vasútvonalakon. Erről szól a Lázár miniszter úr által még a nyár végén bejelentett ötpontos közlekedésfejlesztési akcióterv első pontja, ami a pályafejlesztéseket célozza. Másrészt javítani kell a napi karbantartás hatékonyságát is. Azokon a szakaszokon ugyanis, ahol nagyon sok teher- és személyszállító vonat közlekedik, kiemelten kell kezelni a karbantartást. Ennek jó példája a Keleti-program, aminek a végrehajtását felgyorsítottuk, és már idén belevágtunk, de a munka oroszlánrésze a jövő évben következik. Az ország legforgalmasabb vasútállomásainak egyikén fogunk olyan beavatkozásokat végezni, amelyek az üzembiztonságot sok évre garantálhatják, ez pedig az egész ország kötöttpályás közlekedésére jótékony hatással lesz, nemcsak a fővárosi elővárosban, de más térségekben is javítja majd a menetrendszerűséget.