Tarlós István is megszólalt a 4-es metró miatt kiszabott bírságról

Az egykori főpolgármester beszélt a 4-es metró szerelvényeinek beszerzésével kapcsolatos szerződésekről, amelyek miatt súlyos büntetést szabtak most ki a fővárosra.

2024. 12. 09. 17:49
TARLÓS István
Tarlós István (Fotó: MTI/Koszticsák Szilárd)
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az egykori főpolgármester az Index megkeresésére reagálva beszélt a 4-es metró szerelvényeinek beszerzésével kapcsolatos szerződésekről, amelyek miatt súlyos büntetést szabtak most ki a fővárosra. Tarlós István hangsúlyozta, hiába utaltak arra, hogy az eljárás az ő ciklusa idején kezdődött,

a szerződéseket még Demszky Gábor városvezetése alatt kötötték meg.

Mi nem elvesztettük, hanem visszaszereztük a pénzt

– fogalmazott Tarlós István.

„Azt kell mondanom, hogy ennél tisztességtelenebb beszámolót még nem olvastam 35 éves pályafutásom alatt” – nyilatkozta a hírportálnak a korábbi főpolgármester arra a hírre utalva, amely szerint a 4-es metró járműbeszerzései miatt szabtak ki 4,1 milliárd forintos büntetést a fővárosi önkormányzatra. A Budapestet 2010 és 2019 között irányító egykori politikus hangsúlyozta, hogy „ki kellene nyitni a több mint 100 oldalas OLAF (Európai Csalás Elleni Hivatal)-jelentést, amiben a dátumok és a megállapítások magukért beszélnek”.

A Közigazgatási és Területfejlesztési Minisztérium az Európai Támogatásokat Auditáló Főigazgatóság (EUTAF) 2017-ben indított eljárása alapján 4,1 milliárd forint büntetést szabott ki a fővárosra a 4-es metró szerelvényeinek beszerzése miatt.

Az eljárás ugyan 2017-ben indult, a szerződéseket azonban még a Demszky Gábor vezette balliberális fővárosi önkormányzat kötötte meg, a pénzügyi korrekció pedig ezek miatt jelenik meg Budapest költségvetésében.

A szerződéseket – amelyek miatt most a büntetést kiszabták –, az összeset messze 2010 előtt kötötték meg, a Demszky-érában. Sőt, a legnagyobbakat nemhogy 2010, hanem a 2006-os önkormányzati választások előtt írták alá!

– hangsúlyozta Tarlós István, majd hozzátette, hogy ezeket a szerződéseket egyáltalán nem vitték be akkor a közgyűlés elé.

„Amikor 2010-ben átvettük a város vezetését, az derült ki, hogy már 2009-ben valamennyi szerelvénynek meg kellett volna érkeznie, ehelyett összesen egy darab volt ezekből Magyarországon, és annak sem volt típusengedélye” – szögezte le a korábbi főpolgármester.

Tarlós István az Alstom-üggyel kapcsolatban felidézte, hogy a francia multinacionális vasúti gyártóra büntetőjogi megállapítást tett az OLAF, mindezt a 2010 előtt kötött szerződések miatt.

„Mi megszüntettük például az Alstomnál azt a vis maior kitételt, hogy ha nincs egy szerelvénynek típusengedélye, annak az árát akkor is ki kell fizetni. Ez a kitétel azt jelentette, ha egy szerelvény örökre benn marad a remízben, ha a város soha nem használja, akkor is fizetni kell érte. Ezt mi eltöröltük. A típusengedélyeket egyébként nem is az Orbán-, hanem a Bajnai-kormány idején tagadta meg a hatóság, tehát még azt sem lehet állítani, hogy Demszky Gáborék ellen irányult volna az engedélyek elutasítása” – árulta el.

Tarlós István sérelmezte, hogy az említett cikkben háromszor is félrevezető kontextusban használták a nevét, miközben Demszky Gáborról csak annyit írtak, hogy az ő idejében kezdődtek el a 4-es metró munkálatai.

A Budapestet 2010 és 2019 között vezető jobboldali főpolgármester hangsúlyozta, hogy az OLAF-jelentés az ő ciklusuk idejére nem tett semmilyen észrevételt a 4-es metró szerelvényeinek a beszerzésével kapcsolatban.

„Amikor mi vezettük a várost, már több mint 1200 többletkövetelés volt. Mérhetetlen kötbéreket kellett visszaalkudnunk, majdnem egy évig küzdöttünk ezekkel, de végül sikerült 36 milliárd forintot visszanyernünk a fővárosnak. Ezeket a módosításokat jóváhagyta a közgyűlés, jóváhagyta a kormány. És ez a felháborító, hogy ezekről valamiért nem emlékezik meg a cikk” – zárta szavait Tarlós István, hangsúlyozva, hogy ők nem elvesztettek, hanem visszaszereztek pénzt Budapestnek, amit annak idején az illetékes szakminisztérium is megerősített egy levélben.

Borítókép: Tarlós István (Fotó: MTI/Koszticsák Szilárd)

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.