Budapesti politikus szólalt meg a dugódíj kérdésében

Vitézy Dávid New York példájával állt elő a dugódíj kapcsán, miközben Magyarországon évek óta csak ígéretek és politikai viták övezik a kérdést. A dugódíj bevezetését még Demszky Gábor főpolgármestersége alatt vállalta a főváros a 4-es metró uniós támogatásáért cserébe. Azonban az elmúlt évtizedekben nem sok előrelépést sikerült elérni a kérdésben, ugyanis jogi, infrastrukturális és politikai problémák is vannak a dugódíj bevezetésével.

2025. 01. 07. 5:25
20230919__MI_004

20230919 Budapest Forgalmi dugó a városban. Fotó: Mirkó István MI Magyar Nemzet

20230919 Budapest 
Forgalmi dugó a városban. 
Fotó: Mirkó István MI 
Magyar Nemzet
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Évtizedeken át tartó politikai és jogi viták után ma elindult a dugódíj New Yorkban – írta közösségi oldalán Vitézy Dávid. A volt főpolgármester-jelölt kiemelte, a bevételekből New Yorkban a metróhálózat szükséges felújításait, akadálymentesítését, a második sugárút alatti vonal hosszabbítását, valamint buszhálózati fejlesztéseket finanszíroznak címzetten, összesen 15 milliárd dollár (hatezermilliárd forint) értékben.

Manhattanben a 60. utca alatti területen kell majd fizetni, minden sávot rendszámfelismerő kamerák figyelnek. Napközben a behajtás díja kilenc dollár (körülbelül 3600 forint) lesz, hétköznap reggel öttől, hétvégén reggel kilenctől minden este kilencig. A teherautók és a buszok magasabb díjakat fizetnek. A díj fokozatosan emelkedik három évente, 2028-tól 12, 2031-től 15 dollár lesz. Kedvezményt a mozgásukban korlátozottak és – bár jellemzően eddig sem ők autóztak zömmel New York központjába – az alacsony jövedelmű, szociálisan rászoruló autósok kapnak, automatikusan a zónában lakók nem – hisz ez egész Amerika tömegközlekedéssel legjobban ellátott területe

 – írta Vitézy Dávid.

De mi a helyzet Budapesten, hiszen hazánkban a dugódíj kérdése a fővárosban kerül rendszeresen elő. A dugódíj bevezetéséért 2021-ben a Levegő Munkacsoport kezdett aláírásgyűjtésbe. Az ultrazöld szervezet szerint ötszáz forintos napi matricával lehetne kezdeni a budapesti dugódíjat, amelyet minden, a főváros határát átlépő jármű vezetőjének ki kellene fizetnie. A környezetvédők azt valószínűsítik, hogy egy ilyen díj hatására egy időre megszűnne a forgalmi dugók jelentős része, javulna a levegő minősége, és kissé fellélegezhetne a város.

A havi szinten egy tömegközlekedési bérlet árával nagyjából megegyező mértékű behajtási díj tudatilag és szakmai szempontból egyaránt elő tudná készíteni az általunk már évek óta javasolt kilométer- és szennyezésarányos városi útdíj bevezetését is

 – értekezett a dugódíj bevezetéséről még 2021-ben Vargha Márton, a civil szervezet közlekedési témafelelőse.

A dugódíj bevezetése azonban egyáltalán nem önkéntes dolog, a Demszky Gábor által vezetett főváros ugyanis vállalta a dugódíj bevezetését az Európai Unió felé, cserébe az M4-es metró építésének támogatásáért. A dugódíj bevezetése tehát kötelező, de a helyzet nem ilyen egyszerű. A dugódíj bevezetéséhez ugyanis az országgyűlés hozzájárulására, és egy törvény módosítására is szükség van. Így akármennyire is kötelező a dugódíj bevezetése, ilyen döntést a főváros nem hozhat az országgyűlés beleegyezése nélkül.

 

A dugódíj ráadásul nagy felháborodást is keltene a lakosság körben, mert nincsenek a városon kívül megfelelő számban P+R parkolók és a közösségi közlekedés is hagy kivetnivalót maga után.

Amint arról már a lapunk is beszámolt, Karácsony Gergely a 2019-es programjában még ambiciózus tervekkel állt elő a P+R parkolók létesítésével kapcsolatban. A főpolgármester azt álmodta meg, hogy a városhatár közelében és a külső kerületekben, növekvő méretű P+R parkolókat fognak létesíteni, a városhatáron kívül pedig buszsávokat létesítenek, de ebből nem lett semmi. Sőt, éppen ellenkezőleg, a Fővárosi Közgyűlés decemberi ülésén Karácsony Gergely egykori helyettese, Kiss Ambrus egyenesen azt állította, a fővárosnak nem feladata P+R parkolók építése, és a kormányzatra hárítva ezzel a felelősséget.

Borítókép: Illusztráció (Fotó: Mirkó István)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.