Nagyon nagy bajban vannak a gyerekek, azonnal lépni kell

Riasztó adatok érkeztek, ennek súlyos kihatása lehet a felnőttkorra.

2025. 02. 12. 19:52
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kezdeményezést indít a gyermekeket célzó, egészségkockázatot jelentő élelmiszerek reklámozásának szigorítására a Magyar Népegészségügy Megújításáért Egyesület (MNME) – tudatták lapunkkal. Mint írták, a cél világos: megvédeni a fiatalokat az elhízás hosszú távú következményeitől. A fejlett országokban az elhízás növekvő tendencia és ezzel együtt nőnek az egészségügyi, gazdasági és szociális nehézségeik is. Ha ez így folytatódik, az érintett országok évente akár három százalékkal kevesebb GDP-t termelhetnek, mivel az elhízás növeli a betegségek miatti munkakiesést.

 

Gyermekkori túlsúly: egy életre szóló teher 

Az elhízás gyakran már gyermekkorban kezdődik, és egész életre szóló problémákat okozhat. 

A túlsúlyos gyermekek nemcsak nagyobb eséllyel küzdenek egészségügyi gondokkal, hanem önbizalomhiánnyal, zaklatással és gyengébb iskolai teljesítménnyel is szembenéznek. 

Ezek a nehézségek pedig felnőttkorban sem érnek véget, munkanélküliséghez és rövidebb élethez vezethetnek.

Egy 2022-es kutatás szerint minden negyedik magyar tizenéves túlsúlyos vagy elhízott. Ezzel az EU-ban a legrosszabbak között vagyunk, ráadásul a helyzet azóta csak romlott. A statisztikák szerint ebben a család anyagi helyzetének is jelentős szerepe van, a szegényebb családok gyermekei gyakrabban küzdenek túlsúllyal, mint jobb körülmények között élő társaik.

 

Mit lehet tenni?

Számos ország tesz lépéseket az elhízás visszaszorítására. Ezek között szerepel az egészségtelen, vagyis magas cukor-, só- és zsírtartalmú élelmiszerek reklámjainak korlátozása, az iskolai étkezések egészségesebbé tétele, valamint a gyermekek aktív közlekedésre ösztönzése, például biciklizéssel vagy gyaloglással. Magyarországon is léteznek ilyen kezdeményezések: az iskolai menzák kínálatát szabályozzák, bevezették a mindennapos testnevelést, és a „csipszadó” is a gyártók egészségesebb termékek felé terelését célozza, de az egészségkockázatot jelentő termékek marketingje még mindig erősen hat a gyermekekre.

Arra is felhívták a figyelmet, hogy a WHO és az UNICEF is cselekvésre szólít fel. 

A szakmai szervezetek egyértelmű üzenetet küldenek: az egészségtelen ételek reklámozásának szigorúbb szabályozására van szükség, különösen a gyermekeket célzó hirdetések esetében.

Az idő sürget, más országok már léptek, cselekednünk kell, ha egészséges jövőt szeretnénk biztosítani gyermekeink számára – olvasható az MNME közleményében.

Borítókép: illusztráció (Fotó: Shutterstock)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.