Biztonságosabb zebrákat akarnak a külvárosban élők, úgy tűnik, Karácsony Gergely csak a belvárosra koncentrál

A fővárosi közösségi költségvetés beadott ötletei is összhangban vannak a Fidesz–KDNP azon javaslatával, hogy biztonságosabbá kell tenni a gyalogátkelőhelyeket. A kormánypárt javaslatát a Fővárosi Közgyűlésben a baloldali többség leszavazta, de a közösségi költségvetés szavazásán több gyalogos-átkelőhely kérdése még versenyben van. Több olyan lakossági javaslat is szerepel az ötletbörzén, amiket már eldöntött fejlesztésként jelentett be Karácsony Gergely, ám ezeknek anyagi fedezte sem tisztázott.

2025. 03. 20. 17:21
Detail,Of,A,Crossing,With,Pedestrian,Crossings,And,A,Stop,zebra,gyalogátkelő
illusztráció Fotó: Shutterstock
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Fővárosi Közgyűlés legutóbbi ülésén a baloldali többség leszavazta azoknak a sürgős megoldásra váró közlekedési csomópontoknak a biztonságosabbá tételét, ahol gyakran vannak balesetek. Az egyik ilyen csomópont a kispesti Ady Endre út–Vas Gereben utca kereszteződése, ahol hetente történnek koccanások vagy éppen nagyobb balesetek. Busz és villamos is közlekedik a kereszteződésben, a gyalogosok a villamosmegállóhoz sokszor nehezen jutnak át. Az előterjesztő Havasi Zoltán (Fidesz–KDNP) szerint Budapest közlekedése napról napra rosszabb. 

Évek óta csak ígérgetést, hárítást, panaszkodást hallunk, miközben balesetveszélyes csomópontokkal, elhanyagolt utakkal van tele a város és káoszos forgalmi helyzetek maradnak megoldatlanul. 

Ezért benyújtottak egy javaslatot: legyen jelzőlámpa ott, ahol kell, rendes parkoló ott, ahol szükség van rá, és biztonságos közlekedés ott, ahol most balesetek történnek. Ilyen helyszínek még a Határ út–Gubacsi végállomásnál található gyalogátkelőhely, a Simongát–Vidámvásár–Nagytarcsai út (XVI. kerület) és a Ferihegyi út–Gyökér utca (XVII. kerület).

A közgyűlés balliberális többsége ismét leszavazta a javaslatot, hogy még idén biztonságosabbá válhassanak ezek a kereszteződések. Ezzel szemben a belső kerületekben olyan helyen is új gyalogos-átkelőhelyek létesültek, ahol elérhető biztonságos aluljáró. Úgy tűnik tehát, hogy a külvárosok ismét kimaradnak a közlekedésbiztonság fejlesztéséből. Az előterjesztéshez a fővárosi önkormányzat főjegyzője kiegészítésként azt írta: „Jelenleg folyik a fővárosi önkormányzat 2025. évi költségvetésében útfelújításokra allokált források felhasználására vonatkozó beruházási döntések, illetve a közútkezelési feladatokra vonatkozó 2025. évi közszolgáltatási szerződés előkészítése, amely munka eredményeként a Fővárosi Közgyűlés dönthet majd a szükséges hasonló beruházásokról, felújításokról.” 

Azaz Karácsony Gergely kezébe adta a döntést, hogy melyik csomópontot lehet biztonságosabbá tenni, majd erről hozhat döntést a közgyűlés.

Emlékezetes: Karácsony első ciklusának az idején teljesen lenullázta a fideszes polgármesterek által vezetett kerületek útfelújítási költségeit. A polgármesterek a kormányhoz fordultak, ezáltal sikerült több fővárosi útszakaszt felújítani. A korábbi eljárás ismeretében kérdés, hogy azokban a külvárosi kerületekben, ahol nem baloldali polgármester regnál, lesz-e majd szándék arra, hogy ott egy lámpás kereszteződést alakítson ki a főváros. 

Karácsony hiányosságaira rámutat a fővárosi közösségi költségvetés is, ahol a budapestiek többségben városüzemeltetési ötletekkel bombázzák a fővárost, rengeteg gyalogos-átkelőhely létesítésének a kérésével.

 Az ötletbörzén a zebrák mellett a kerékpáros-fejlesztések, a faültetés, közvécék létrehozása és a hajléktalanellátással kapcsolatos témák kapnak hangsúlyt. Megemlítendő: az előszavazáson rengeteg voksot kapott az LMBTQI Közösségi Ház létrehozása és a dunai strandok létesítése. Az utóbbi azért érdekes, mert a fővárosban már a közgyűlés témája is volt, előzetes méréseket végez a Budapest Gyógyfürdői és Hévizei Zrt. Mindemellett Karácsony tényként jelentette be az új  dunai fürdőket. 

Úgy tűnik: meleglobbira és dunai fürdőzésre jut pénz az idei költségvetésből, külvárosi biztonságos gyalogos átkelőhelyekre majd máskor. 

Az is érdekes: rengeteg támogatói szavazatot kapott az ötletbörzén a Nagykörút rendbetétele is, ami a főváros által szintén bejelentett projekt, a Budapesti Közlekedési Központot (BKK) már négy lakossági fórumot is tartott a témában. Felmerül a kérdés, hogy a Nagykörút felújítása milyen forrásból valósulhat meg.

Ezzel kapcsolatban kerestük a BKK, de válasz több hét után sem érkezett. Korábbi sajtóhírek szerint négymilliárd forintból újítanák meg a Nagykörutat azok a kerületek, amelyeken átmegy, valamint beszáll a finanszírozásba és szervezésbe a fővárosi önkormányzat is. Az Énbudapestem.hu, a városháza lapja tavaly még azt írta: a főváros nemcsak az előkészítésbe, valamint a tervezésbe, hanem a felújítás finanszírozásába is bevonná a kerületeket. Budapestnek elsősorban uniós források állnak a rendelkezésére, emellett lenne szükség az érintett városrészek anyagi hozzájárulására is. Amiről eddig biztosra vehető: a Nagykörútra tervezett bringasztráda fejlesztésére hatmilliárd forint pályázati pénzhez jutott a főváros. 

Borítókép: illusztráció (Fotó: Shutterstock)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.