– Régen várt, példaértékű béremelést kaptak a pedagógusok, ami nagy húzóerőt fog jelenteni a fiataloknak, hogy a tanári hivatást válasszák – mondta lapunknak Bodrogai Tibor, a Nemzeti Pedagóguskar (NPK) alelnöke, az Esztergomi Montágh Imre EGYMI, Óvoda, Általános Iskola, Szakiskola, Készségfejlesztő Iskola és Fejlesztő Nevelés – Oktatást Végző Iskola főigazgatója. Az intézményvezető szerint az oktatásirányítás számadataiból az látszik, hogy nagymértékben növekedett a tanári pályára jelentkezők száma a fizetésemelés hatására, amit a pedagógusok kivétel nélkül örömmel fogadtak.
Teljesítmény és továbbképzés
Az alelnök ehhez hasonló pozitív változást vár az új teljesítményértékelési rendszertől, amelynek a bevezetését a pedagógusok már régóta kérték.
Ennek köszönhetően a többletmunkáért pénzbeli elismerést kaphatnak, és megtudják, hol tartanak szakmailag, vagyis mik az erősségeik és melyek a fejlesztendő szakmai területek.
– A teljesítményértékelés az intézmények működésébe is visz egy kis színt, hiszen a pedagógusok a vállalásaikkal javítani tudják a munkájuk hatékonyságát, jobban motiválttá válnak – mutatott rá Bodrogai Tibor.
Kiemelte: a teljesítményértékelés mellett az oktatás másik aktuális kérdése az általános és középiskolákban dolgozó pedagógusok továbbképzése, ami a szakképzésben már sikerrel folyik.
A hamarosan induló továbbképzési rendszerben a pedagógusoknak ötéves ciklusonként százhúsz óra kreditet kell teljesíteni.
Ennek egyik felét az intézményvezető jelöli ki, ezek a tartalmi megújító képzések a pedagógusok szakképzettségének fejlesztéséhez, kiegészítéséhez járulnak hozzá a Nemzeti Közszolgálati Egyetem szervezésében. A másik választható hatvan kreditet a pedagógusok határozhatják meg a nevelő-oktató munkájukhoz szükséges ismeretek bővítésére és fejlesztésére, ennek szervezését az Oktatási Hivatal (OH) látja el.

Megújulás a gyakorlatban
Hangsúlyozta: ez az új továbbképzési rendszer azért is fontos, mert a szakmai tudást folyamatosan meg kell újítani és be kell építeni a pedagógiai gyakorlatba. Az itt megszerzett ismeretek nemcsak elméleti képzéseket jelentenek, hanem gyakorlatorientáltakat is.
Lényeges továbbá, hogy a képzésekről visszatérve a pedagógusok tovább tudják adni a megszerzett tudást a saját oktatói közösségükben, mivel szükség van egy belső tudásmegosztásra is a körükben.
Ez a változtatás a továbbképzési rendszerben egyszerűsítheti az intézményvezetők és pedagógusok számára a képzések kiválasztását, hiszen az OH honlapján nyilvánosságra hozza az összes továbbképzést, aszerint rendszerezve, hogy tartalmi megújító képzésről, választható képzésről vagy hitéleti képzésről van-e szó. A honlap minden érdekelt részére közvetlenül, rendszerezett formában elérhető – ismertette.