A Szerb Légierő és Légvédelem 2024 nyarán egy MiG–29-es vadászgéppel bővült, ez immár a tizenötödik vadászgépünk – mondta a Tango Six szerb portálnak Nenad Miloradovity, Szerbia honvédelmi miniszterhelyettese.

Mint írják, a szerbek egy magyar vadászgépet vásároltak meg, amely megegyezik az egykori Jugoszláv Néphadsereg vadászrepülőjével, és valószínűleg alkatrészdonorként funkcionál majd. Nenad Miloradovity elmondta: az üzlet Magyarország és Szerbia között létrejött katonai együttműködés részeként valósult meg.
Jó üzletet kötöttünk Magyarországgal.
– Nagyon kedvező feltételekkel szereztünk be nagy mennyiségű különféle technikát, beleértve a légi eszközöket is. A szóban forgó repülőgép az említett beszerzésnek csak egy kisebb szelete. Hogy vásárolunk-e további repülőgépeket, azt hamarosan meglátják – fogalmazott.
Melyik vadászgéptől vált meg Magyarország?
Mint a fenti fotó feliratán is látható, a szerbek által megvásárolt MiG–29-es repülőgép a Dongó századot erősítette egykoron.
De hogyan került Magyarországhoz?
Több mint harminc éve, 1993 június 29-én jelentette be Szenderi László, a Honvédelmi Minisztérium akkori politikai államtitkára, hogy az orosz államadósság közel felének (800 millió amerikai dollár az 1,7 milliárdból) fejében többek között 22 darab MiG–29B harci és hat darab UB harci gyakorló vadászgépet rendeltek a légierő részére. A repülőgépeket a kecskeméti MH59 Szentgyörgyi Dezső Harcászati Repülőezred kötelékébe helyezték. A gépek két vadászrepülő-század – a Puma és a Dongó – századhoz kerültek.
A többségében új gyártású, 28 darab gép berepülése és műszaki átvétele 1993. október 25-én kezdődött meg. A Dongó század 1994. szeptember 1-jétől, a Puma egy évvel később már készültséget adott, amelyet követően ünnepélyesen kivonták az ezred hadrendjéből a MiG–21-eseket.
A tervek szerint a DaimlerChrysler Aerospace (DASA) az orosz RSZK MiG-gel közösen modernizálta volna a magyar gépeket, azonban a Nemzetbiztonsági Hivatal értesülései szerint a HM egyik vezetője, aki országgyűlési képviselő is volt egyben, „megvesztegetési pénzösszeget” fogadott el a szerződés gördülékenyebb kivitelezése érdekében.
Nem sokkal később, 2001 szeptemberében a kormány aláírta a svéd JAS–39 Gripenek lízingeléséről szóló szerződést.
Közben a modernizáció kérdése lekerült a napirendről, sőt 2002 nyarától egyre több gép érte el a nagyjavítás előtti üzemidő végét.