Egyre több az autós, csökkent a BKK utasainak száma

A BKK mobilitási riportja szerint a fővárosiak egyre több esetben választják az autózást a közösségi közlekedés helyett. Mindeközben a BKK továbbra sem tudta elérni a koronavírus előtti, 2019-es utaslétszámokat.

2025. 04. 29. 5:50
Borítókép: A 49-es villamos az Astoria villamosmegállóban a Múzeum körúton. (Fotó: MTVA/Bizományosi: Róka László) Fotó: Róka László Forrás: MTVA
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A közúti közlekedés forgalomnagysága megfeleltethető a 2019-es (a Covid előtti) forgalomnagyságnak, a közösségi közlekedési járművek utasforgalma viszont a 2019-es szint 80-85 százalékát éri csak el a megváltozott utazási szokások miatt – írja a BKK. Hozzátették, a fővárosban csökken azoknak a háztartásoknak a száma, ahol nincs autó: 2019 óta az autó nélküli háztartások száma Budapesten 2 százalékponttal, míg az agglomerációban 6 százalékponttal csökkent. 

Összességében a funkcionális várostérségekben egységesen jellemző, hogy növekszik az 1 autóval rendelkező háztartások száma: 2019–2024 között 49 százalékról 53 százalékra. A második autót is tartó háztartások száma Budapesten 1 százalékponttal visszaesett, míg az agglomerációban 2 százalékponttal növekedett 

– emelték ki. 

A főváros belső kerületeinek elnéptelenedése is súlyosan kimutatható a mobilitási terv adataiból. Az adatok szerint ugyanis Budapest VII. kerülete elvesztette népeségének 12 százalékát, a VI. kerület 8,5 százalékát, a VIII. kerületben pedig 7,8 százalékkal csökkent a munkanélküliség. A népességcsökkenés az V. és a IX. kerületet sem kímélet, ott a fogyás mértéke 6 és 3 százalék volt. 

A BKK mobilitási terve (Forrás: BKK)

Emlékezetes, a  Walter Katalin vezette BKK 2024 elején egy járatritkítás bevezetésével is megpróbálkozott. A szinte teljes fővárost érintő rendelkezésnek a gyakorlatban az lett volna a következménye, hogy hétfőn és pénteken csúcsidőben azok a BKK-járatok, amelyek a mért utasforgalomhoz képest eddig sűrűbben vagy több párhuzamos járattal együtt közlekedtek, ritkábban járnak. Mindezt úgy, hogy az eddigi napokon a kevesebb járatszám miatt több járművön is elviselhetetlen tömeg volt. Az intézkedést minden érintett járaton közlekedő budapesti lakos megérezte, leginkább a külső kerületekben csökkent a közösségi közlekedés színvonala az intézkedés nyomán. 

Végül a tömeges felháborodás után a főpolgármester lépett közbe, aki arra kérte a BKK munkatársait, hogy óvják meg a szakmai munkát a politikai kampány hatásaitól, állítsák vissza a korábbi menetrendet, és a közlekedési fejlesztésekről egyeztessenek a kerületekkel. Majd pedig végelmébe vette Walter Katalint, és a közösségi médiában arról írt, büszke rá, hogy olyan emberekkel dolgozhat együtt, mint Walter Katalin, a BKK vezérigazgatója. 

Szintén emlékezetes, hogy 2021 végén a BKK elkezdte leszerelni a jegyautomatáinak egy részét. Később ezt úgy magyarázták meg, hogy a papíralapú jegyek helyét az online jegyértékesítés fogja átvenni, és egyébként is túl drága fenntartani az automatákat.

A leszerelések után bő egy hónappal valóban érkezett egy fejlesztés, melynek keretei között egyszerűbbé vált az online jegyvásárlás, és azt már a BKK Futár helyét átvevő BudapestGO nevű alkalmazásban is meg lehet tenni. Apró szépséghiba, hogy a művelethez fiókot kell regisztrálnunk, csak bejelentkezvve tudunk ugyanis jegyet venni, de ezen még túl is lendülhetnénk. Üdvözlendő újítás volt az is, hogy 2022 márciusában megérkeztek a BKK időalapú jegyei, melyeket azonban már csak online lehetett (és lehet mind a mai napig) megvásárolni. Ezzel együtt a vállalat szép csendben kivezetett néhány szintén népszerű jegyformát, például az átszallójegyet, mellyel ugyan csak egyszer lehetett átszállni, de az nem volt időhöz kötve.

A fejlesztésnek felfogható változások után aztán jött a feketeleves, 2023 nyarán jelentették be, hogy érkezik a jegyáremelés, amely a még megmaradt vonaljegyet és gyűjtőjegyet érintette. Karácsonyék akkor azzal védekeztek, hogy bezzeg a bérletek és az időalapú jegyek árát nem emelik.

Ez utóbbiaknak vághat azonban oda a most megvalósuló járatritkítás. A ritkított járatok kapcsán nem szabad figyelmen kívül hagyni azt sem, hogy a Budapest Közút gyakorlatilag szélmalomharcot vív a kátyúkkal. Beszédes, hogy a vállalat tavaly decemberben több mint 3200 burkolathiányt tartott nyilván, és vannak olyan felújítások, amelyekkel négy-hat éve adós a társaság.

A járatritkítás csak a jéghegy csúcsa, az elmúlt öt évben sokat lassultak is a buszjáratok, hiszen az utak állapota miatt csak lassabban tudnak haladni a járművek.

Így a két éve még újításként bevezetett időalapú jegyek is egyre kevesebb esetben lesznek praktikusak, ugyanis az eljutási idők növekedésével vagy épp a járatok zsúfoltsága miatt a közlekedők könnyen lekéshetik az átszállást, és már vehetnek is egy újabb 530/750 forintos jegyet a következő járatra, amelyet elértek vagy amelyre felfértek.

Borítókép: A 49-es villamos az Astoria villamosmegállóban a Múzeum körúton. (Fotó: MTVA/Bizományosi: Róka László)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.