A Hableány kapitányának szerepét is vizsgálják

Az újpesti hadikikötőben őrzött sétahajó sérüléseit is szakértők vizsgálják, akik arra keresik a választ, hogy melyik sérülés mikor keletkezett.

2019. 06. 18. 18:06
null
Budapest, 2019. május 30. A Viking Sigyn szállodahajó a Duna Margit híd és Árpád híd közötti szakaszán 2019. május 30-án hajnalban. Legalább heten meghaltak, amikor a luxushajó 29-én éjszaka összeütközött a Hableány nevû turistahajóval a Parlament közelében, majd a kishajó felborult és elsüllyedt 33 dél-koreai turistával és a kéttagú magyar személyzettel a fedélzetén. MTI/Máthé Zoltán Fotó: Máthé Zoltán
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Teljes körű vizsgálatot folytat a BRFK a május 29-én este 21 óra 5 perckor hullámsírba merült Hableány sétahajó katasztrófája ügyében. Így egyebek mellett a Hableány kapitányának szerepét is vizsgálja az igazságügyi szakértők közreműködésével a 60 fős különleges nyomozócsoport –hangzott el kedden a BRFK nemzetközi sajtótájékoztatóján.

Csécsi Soma, a főkapitányság szóvivője, sorra vette a 28 halálos áldozatot követelő tömegszerencsétlenség óta tett nyomozati lépéseket, amelyek többségét a Magyar Nemzet korábban már a közvélemény elé tárt.

Új információ az ügy jelenlegi egyetlen gyanúsítottjára, a 64 éves ukrán Jurij C.-re, a Hableányt elgázoló Viking Sigyn szállodahajó kapitányára vonatkozik. Eszerint őt még a tragédia estéjén megszondázták és drogtesztnek vetették alá, ám sem alkoholt, sem drogot nem fogyasztott.

Csécsi Soma részletesen beszélt arról a nemzetközi közvéleményt is élénken foglalkoztató tényről, hogy a Viking Sigynt május 31-én útjára engedték, miután teljes körű, szakszerű szemlét tartottak rajta, rögzítve minden olyan nyomot, ami a bizonyításhoz elengedhetetlen, valamint lefoglalták a hajó több mint 2 Terrabájtnyi adatot tartalmazó adathordozóit, valamennyi hajózási és informatikai rendszer adatállományát. A szóvivő kijelentette: a június 10-dikei, a visegrádi hajókikötőben végrehajtott második szemlét bizonyítás céljából hajtották végre a Viking Sigyn fedélzetén és hajótestjén. Ekkor az első szemle megállapításait erősítették meg maradéktalanul, a hajót így ismét útjára engedhették.

A szóvivő kitért arra is, hogy jelenleg is folyik a szakértői vélemények kidolgozása, az eddig begyűjtött bizonyítékok, illetve tanúkihallgatások elemzése, amelyek alapján egy sor még megválaszolatlan kérdést kell megválaszolnia a nyomozásnak. Pontosan kell tisztázni minden részletet, minden résztvevő szerepét. Így például az is tisztázandó, hogy ki volt a Viking Sigyn kormánykerekénél, illetve hogy kipihenten lépett-e szolgálatba a kapitánya. A vizsgálatba még szemész orvosszakértőt is bevontak, akinek azt kell vizsgálnia, hogy a kapitány kilátott-e a hajóhídról az ütközés helyszínén a másik hajóra, illetve hogy a kapitány látása mennyire éles.

Csécsi Soma többször hangsúlyozta, hogy jelenleg egy gyanúsítottja van az ügynek, az ukrán kapitány, akit gondatlan bűnelkövetéssel gyanúsítanak. A halálos tömegszerencsétlenséget okozó vízi közlekedés gondatlan veszélyeztetésével gyanúsított Jurij C., ha vádemelésig jut az ügy, és a bíróság bizonyítottnak találja a bűnösségét, minimum 2, maximum 8 év szabadságvesztést kaphat, ám a bírói gyakorlat szerint kissé a közarányos büntetés feletti, 5 – 6 éves szabadságvesztésre lehet számítani.

Az újpesti hadikikötőben őrzött Hableány sérüléseit is szakértők vizsgálják, akik arra keresik a választ, hogy melyik sérülés mikor keletkezett, az ütközés, vagy akkor, amikor a Sigyn maga alá gyűrve a hajótestet, megforgatta azt a víz alatt.

Csécsi Soma arról is beszélt, hogy az áldozatok tragédia után fertályórával kezdődött keresése jelenleg is tart, még három dél-koreai turistát keresnek Budapesttől délre, 215 kilométeren a Dunában, árterületén, illetve hullámterén.

– A kutatást addig folytatjuk, amíg reális esély van az eltűntek megtalálására – fogalmazott a szóvivő. Az éjjel-nappal zajló kutatásban a BRFK vízirendőrei 16 hajóval vesznek részt, a budapesti, a dunaújvárosi, a paksi, a bajai és a mohácsi vízirendőrőrs, a Készenléti Rendőrség munkatársainak, és a dél-koreai parti őrség katonáinak a közreműködésével.

A keresést speciális kutyák, valamint helikopterek és drónok is segítik.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.