Mivel a jövő évtől a felsőoktatási képzések bemeneti feltétele lesz a középfokú nyelvvizsga – vagyis az érettségiző diákoknak már rendelkezniük kell nyelvvizsga-bizonyítvánnyal, ha egyetemre akarnak menni –, szükséges lenne tovább közelíteni a nyelvvizsgák felépítését és követelményeit a tinédzserek életkori sajátosságaihoz és érdeklődési köréhez – jelentette ki lapunknak Gyulai Éva Virág, a Wise Business English Solutions nevű üzleti angol iskola ügyvezető igazgatója.
Szavai szerint az olyan témakörök helyett, mint például a közösségi közlekedés vagy az étkezés, az iskolai kontextusoknak és az olyan élethelyzeteknek kellene nagyobb hangsúlyt kapniuk, amelyek közelebb állnak a 18 évesek mindennapjaihoz. A szakember azt is hangsúlyozta, hogy a sikeresség érdekében elsősorban a középiskolai nyelvoktatásban volna szükség szemléletváltásra.
– A nyelvvizsgák kritériumainak a valós, gyakorlati és hasznos nyelvtudás méréséhez igazított finomhangolásával párhuzamosan a gimnáziumok első évfolyamában szükséges lenne olyan attitűdöket kialakítani a gyermekekben, hogy egy reális, megvalósítható célt lássanak a nyelvvizsga érettségi előtti abszolválásában. A tanároknak pedig olyan négyéves tervet kellene készíteniük, amelyben könnyen átláthatóvá teszik, hogy milyen koncepció és világosan körülírt mérföldkövek mentén jutnak a diákjaik a bizonyítvány megszerzéséhez – fejtette ki az ügyvezető igazgató.
Hozzátette: fontos, hogy a nyelvóra által megszabott 45-90 perces, rögzített kereteken túl célnyelvű iskolai élményt is szerezzenek a diákok. – Ahogyan a nyelvvizsgára készülés is történhet projektszerűen, vagyis a feladatok elvégzése és a szituációk gyakorlása mellett a tanulók például angol nyelven tanácsokat adhatnak egymásnak a készülési módszereikről, valamint elvárásaikkal és aggodalmaikkal kapcsolatban, számos más lehetőség is kínálkozik a személyre szabott iskolai nyelvtanulásra. Például időközönként egy „angol hét” szervezésével minden osztályból néhány tanuló prezentációt tarthat egy általa érdekesnek tartott témában, amelyet később csoportosan meg lehet vitatni a célnyelven – mutatott rá Gyulai Éva Virág, hozzátéve: az osztálykirándulások és az iskolai színielőadások is hasonlóan tartalmas és hatékony nyelvgyakorlási lehetőséget nyújtanak.