A tanulók igényeihez kell igazodniuk a nyelvvizsga követelményeinek is

Tovább kellene közelíteni a nyelvvizsgák követelményeit és felépítését a tinédzserek életkori sajátosságaihoz — jelentette ki a Magyar Nemzetnek a Wise Business English Solutions nevű üzleti angol iskola ügyvezető igazgatója azzal kapcsolatban, hogy a jövő évtől a felsőoktatásba kerülés feltétele lesz a középokú nyelvvizsga. Gyulai Éva Virág arra is kitért: elsősorban a középiskolai angolnyelv-oktatásban lenne szükség arra, hogy az angolórákon túl valós célnyelvű iskolai élmény érje a diákokat.

2019. 02. 08. 7:05
null
Fotó: Teknos
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mivel a jövő évtől a felsőoktatási képzések bemeneti feltétele lesz a középfokú nyelvvizsga – vagyis az érettségiző diákoknak már rendelkezniük kell nyelvvizsga-bizonyítvánnyal, ha egyetemre akarnak menni –, szükséges lenne tovább közelíteni a nyelvvizsgák felépítését és követelményeit a tinédzserek életkori sajátosságaihoz és érdeklődési köréhez – jelentette ki lapunknak Gyulai Éva Virág, a Wise Business English Solutions nevű üzleti angol iskola ügyvezető igazgatója.

Szavai szerint az olyan témakörök helyett, mint például a közösségi közlekedés vagy az étkezés, az iskolai kontextusoknak és az olyan élethelyzeteknek kellene nagyobb hangsúlyt kapniuk, amelyek közelebb állnak a 18 évesek mindennapjaihoz. A szakember azt is hangsúlyozta, hogy a sikeresség érdekében elsősorban a középiskolai nyelvoktatásban volna szükség szemléletváltásra.

– A nyelvvizsgák kritériumainak a valós, gyakorlati és hasznos nyelvtudás méréséhez igazított finomhangolásával párhuzamosan a gimnáziumok első évfolyamában szükséges lenne olyan attitűdöket kialakítani a gyermekekben, hogy egy reális, megvalósítható célt lássanak a nyelvvizsga érettségi előtti abszolválásában. A tanároknak pedig olyan négyéves tervet kellene készíteniük, amelyben könnyen átláthatóvá teszik, hogy milyen koncepció és világosan körülírt mérföldkövek mentén jutnak a diákjaik a bizonyítvány megszerzéséhez – fejtette ki az ügyvezető igazgató.

Hozzátette: fontos, hogy a nyelvóra által megszabott 45-90 perces, rögzített kereteken túl célnyelvű iskolai élményt is szerezzenek a diákok. – Ahogyan a nyelvvizsgára készülés is történhet projektszerűen, vagyis a feladatok elvégzése és a szituációk gyakorlása mellett a tanulók például angol nyelven tanácsokat adhatnak egymásnak a készülési módszereikről, valamint elvárásaikkal és aggodalmaikkal kapcsolatban, számos más lehetőség is kínálkozik a személyre szabott iskolai nyelvtanulásra. Például időközönként egy „angol hét” szervezésével minden osztályból néhány tanuló prezentációt tarthat egy általa érdekesnek tartott témában, amelyet később csoportosan meg lehet vitatni a célnyelven – mutatott rá Gyulai Éva Virág, hozzátéve: az osztálykirándulások és az iskolai színielőadások is hasonlóan tartalmas és hatékony nyelvgyakorlási lehetőséget nyújtanak.

Leginkább az oktatás módszertanában van szükség a szemléletváltásra
Fotó: Teknős Miklós

Megjegyezte: a két tannyelvű gimnáziumok is hasonló koncepciók mentén működnek, ám az idegen nyelven oktatott tantárgyak – általában a biológia, a matematika vagy a történelem – amellett, hogy nem képesek igazán felkelteni a diákok érdeklődését, nem is látják el a tanulókat a mindennapi életben vagy a nyelvvizsgán elvárt nyelvtudással és készségekkel.

Az ügyvezető arról is tájékoztatott, hogy az üzletinyelv-oktatásban alkalmazott módszerek is szolgálhatnak mintául a közoktatás számára.

– A vállalatoknál sokszor nélkülözhetetlen, hogy akár a fizikai dolgozók is képesek legyenek olyan szinten használni egy adott nyelvet, hogy a mindennapi munkájuk végzése során külföldön vagy külföldi kollégákkal is hatékonyan tudjanak kommunikálni. Például egy az Egyesült Államok irányába terjeszkedő vállalat kívánalma volt a nyelviskolánktól, hogy mind a közel száz fizikai dolgozójuk képes legyen angolul válaszolni a szereléssel kapcsolatos kérdésekre. Ezért úgy döntöttünk, hogy kettéosztjuk a képzést, amelynek 70 százaléka volt a tanteremben zajló nyelvoktatás, ám 30 százalékára magában az üzemben, a szerelési munkálatok végzése közben kerítettünk sort. Az ott rögzített szókincs, beszélgetések és szituációk, variációik köré pedig több hétig felépíthetők a tantermi órák olyan különböző elemek felhasználásával, mint prezentációk, helyzetgyakorlatok vagy viták – fejtette ki Gyulai Éva Virág.

A szakember arra is felhívta a figyelmet, hogy a nyelvtanulás még a legeredményesebb formájában is időigényes folyamat, s a diákok ne néhány hónappal a nyelvvizsga vagy az érettségi előtt keressenek tanárt vagy nyelviskolát. – Még az állásinterjúknál sem napokban, hanem hetekben érdemes a felkészülési idővel számolni – húzta alá a cégvezető.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.