– A 2016-ban elnyert pályázat részeként tanulásban és értelmileg akadályozott gyerekek térlátását és mozgásfejlesztési lehetőségeit vizsgálták három különböző helyszínen, Budapesten, Angliában és Erdélyben, Sepsiszentgyörgyön. A többéves kísérletsorozat – amelynek ön a szakmai vezetője – a végéhez közeledik. Mik az első eredmények? Miről tud beszámolni?
– Az egymástól független helyszíneken közel négyszáz, 6–18 év közötti gyerek térlátását vizsgáltuk meg egy általunk kifejlesztett ábrasorozattal, amely tizenöt darab háromdimenziós képből állt. A képek sztereóképpárok, egy önálló bal és jobb képből álltak, amelyeket polarizációs szemüveggel egy háromdimenziós tévé képernyőjén keresztül lehetett valódi térbeli látványként érzékelni. A képpárok különlegességét az adta, hogy mindegyikben elrejtettünk olyan, az emberi térlátással kapcsolatos kulcsokat, amelyek kizárólag akkor értelmezhetők helyesen, ha jól működik a vizsgált gyermek térlátásért felelős idegrendszeri hálózat. A térlátásteszt segítségével nemcsak mérni tudtuk a sztereoszkópos térlátás képességét, hanem ki tudtunk szűrni számos olyan gyereket, akik egyáltalán nem láttak az egyik vagy másik szemükre, vagy különböző okokból fennálló szemdominancia-probléma miatt a domináns szemből érkező képi információ elnyomta a másik szem vízusát. Ez ugyanis hosszabb távon a nem domináns szemhez kapcsolódó idegrendszeri működés elsorvadását okozza.
– Ezt korábban a gyerekek és szüleik nem tudták?
– Nem, mert ezek a gyerekek jelenleg más módszerrel nagyon nehezen vizsgálhatók. Vannak közöttük olyanok, akik több agyműtéten estek már át agyi daganatos megbetegedés miatt, Down-kórban szenvednek, középsúlyos értelmi fogyatékosok, autisták (az enyhébbtől a nem beszélőig) vagy más, speciális betegségben szenvednek.
– A látástesztet hogyan lehetett velük végigcsinálni?
– Úgy, hogy a legbarátságosabb tárgyat, a labdát választottuk a vizsgálat tárgyául. Ezt minden gyerek szereti, nincsenek benne élek, sarkok, aszimmetriák. Mind a tizenöt háromdimenziós vizsgálati ábrán különböző színű, számú és térbeli elhelyezésű labda látható. Ezeket kellett a gyerekeknek szépen elsorolni vagy az eléjük elhelyezett labdakészletből kiemelni. Egyetlen kislány volt, akit meg kellett nyugtatni a vizsgálat előtt, hogy a labdák a képen nem mozognak, mert ő minden mozgó tárgytól pánikba esett.