Egyedülálló, 4,3 milliárdos kártérítési per indul

Egyedülálló, 4,3 milliárdos kártérítési per van a törvényszék előtt. Korábban még soha nem követeltek ekkora kártérítést magyar bíróságon. Az óriási jóvátételt egy magyar ügyvédi iroda nyújtotta be a Hableány-katasztrófa 26 dél-koreai áldozatának hozzátartozói nevében.

2021. 04. 28. 16:22
Itt, a Margithíd pesti oldali középső áttörésénél 2019. május 29-én gázolta el a Hableány magyar sétahajót a Viking Sigyn szállodahajó. A vád szerint az utóbbi kapitány-kormányosa, Jurij csaplinszkij okozta a katasztrófát, amiben 28 ember veszetette életét- Fotó: Jászai Csaba Forrás: MTVA
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Magyar Nemzet exkluzív információja szerint hamarosan

egyedülálló, 4,3 milliárdos polgári kártérítési per indulhat a Fővárosi Törvényszék előtt.

A 2019. május 29-én Budapesten, a Margit hídnál történt hajókatasztrófa 26 dél-koreai áldozata több mint 70 hozzátartozójának a nevében jár el az Oppenheim Ügyvédi Iroda. Polgári perben kérik, hogy mondja ki a törvényszék a Viking AG és a Panoráma Deck Kft. egyetemleges felelősségét, és ítélje meg a felperesek számára a fejenkénti, átlag 80-90 millió forintos kártérítést.

2019. május 29-én küldte hullámsírba a Hableány magyar sétahajót a Viking Sigyn szállodahajó
Fotó: MTVA

A magyar ügyvédi iroda 900 oldalas keresetlevélben támasztja alá követelését, ami a Panoráma Deck Kft. jogi képviselője szerint nem feltétlenül hajózási ismeretek birtokában készült.

Az Oppenheim a keresetében egyetemleges felelősség megállapítását kérte, holott Sógor Zsolt, a Panoráma jogi képviselője szerint még a büntetőperben sem vizsgálják a Hableány személyzetének felelősségét. A kártérítési keresetlevél például szóvá teszi, hogy a Hableány kormányállásából nem volt teljes körű kilátás a fedélzeti ponyva és a hajókémény miatt. Sógor Zsolt szerint a szabályzat előre 240 fokos kilátást ír elő és nem teljes, 360 fokost. A hajókémény pedig a kormányállás felett egy méterrel van a Hableányon. A büntetőperben éppen a legutóbbi tárgyaláson kérdezték meg erről a nautikai igazságügyi szakértőt, aki leszögezte: az, hogy egy méterre kiemelkedik a kémény, megnöveli a láthatóságát a hajónak – a Viking Sigynt kormányzó kapitánynak így még inkább fel kellett volna tűnnie az előtte jobbra, vele egy irányba, de lassabban haladó magyar sétahajónak.

Egyébként Sógor Zsolt elmondta a Magyar Nemzetnek, hogy a Panoráma Deck Kft. nevében tetemes kártérítési összeget megnevezve polgári kártérítési keresetlevelet nyújtottak be szintén a Fővárosi Törvényszékre.

Szerintük a tragédia miatt kizárólag a büntetőeljárás vádlottja, a Viking Sigyn ukrán kapitánya, egyben a tragédia idején kormányosa, Jurij Csaplinszkij tehető felelőssé, az anyagi károkozás pedig a szállodahajó üzemeltetőjét, a Viking AG-t terheli.

A jogász üzleti titokra hivatkozva nem árulta el, mint jelent a „tetemes kártérítési összeg”, ami korábbi becslések szerint ebben az esetben is elérheti a milliárdos nagyságrendet.

Az már szinte biztosra vehető, hogy az Oppenheim Ügyvédi Iroda indította 4,3 milliárdos kártérítési per miatt a Panoráma Deck Kft. teljesen ellehetetlenül, hiszen például nem lesz olyan pénzintézet, amely hitelt nyújtson a cégnek a pandémia miatti leállás után az újrainduláshoz, mondván: a kártérítés per miatt kockázatos volna hitelt kihelyezni a cég részére.

Sógor Zsolt legfrissebb Facebook-bejegyzésében az alábbiakat írja. „Sokat gondolkodtam azon, hogy a Viking AG vezetői miért nem mozgatják a fülük botját sem, amikor több száz család életét tették tönkre egyik pillanatról a másikra.

Milliárdos kár érte a Hableány tulajdonosait, 28 elhunyt családjait, a sérülteket. Csak a mentési költségek meghaladták az egymilliárdot, ami az állami hatóságokat terhelte.

Meg kell említenem azt, hogy a 2019-es dunai szezont teljesen hazavágta a szerencsétlenség, mert az ázsiai turisták fele nem szállt többet sétahajóra, és a budapesti turizmust is visszavetette a baleset híre. Ez közel 65 sétahajós társaságot érintett.

A Viking AG pedig egy bocsánatkérésre is képtelen! Levelekre sem válaszolnak! Talán majd a keresetlevélre, ami már a törvényszéken van. Annak talán 3-4 év múlva lesz eredménye, de addig mindenki tönkremegy, mert a pandémia megadta a kegyelemdöfést” – fogalmazott Sógor Zsolt.

Többmilliárdos kártérítési igény

Több milliárd forintos kártérítési igény merült fel az áldozatok hozzátartozói, a dél-koreai turisták útját szervező cég, valamint a magyar áldozatok hozzátartozói és a Hableányt üzemeltető Panoráma Deck Kft. részéről. Csak a dél-koreai utazásszervező cég kétszázmillió dolláros kárigényt nyújtott be a Viking River Cruises (AG) norvég tulajdonú, svájci székhelyű cégóriásnál. A Panoráma Deck Kft. kártérítési igénye a kétmilliárd forintot is meghaladja már. A Viking AG és brit biztosítója azonban tárgyalni sem akar a Panoráma jogi képviselője, a perben sértetti képviselő Sógor Zsolt ügyvéd szerint. Így elkerülhetetlenek a polgári perek, amelyek évekig elhúzódhatnak, és vélhetően a büntetőeljárás jogerős ítéletét is bevárják. A magyar felekben azonban nagyon erős az elhatározás és az elhivatottság annak érdekében, hogy valamennyi őket ért kárt kifizesse a balesetet okozó kapitány munkáltatója, illetve annak biztosítója.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.