Tavaly nyáron döntött a parlament az iskolaőrség felállításáról, de a mai napig keresik az újabb szakembereket, továbbra is rengeteg köznevelési és szakképzési intézmény igényli az őrök jelenlétét. Az elmúlt tanévben, amíg volt jelenléti oktatás, munkájuk is akadt bőven:
már az első hónapban több mint kétszáz alkalommal avatkoztak be.
Az őrök legfőbb feladata a házirend betartatása: megakadályozhatják, hogy a tanköteles korú diákok a tanítás vége előtt igazolatlanul elhagyják az iskolát, meggátolhatják az intézmény területére való jogosulatlan belépést és elfoghatják azokat, akik bűncselekményt vagy szabálysértést követnek el.
Lőfegyverük nincs, használhatnak viszont gumibotot, bilincset és gázspray-t
a szükségesség és az arányosság elvének megfelelően. Az eddigi beavatkozások döntő többsége egyébként csak figyelemfelhívás volt, testi kényszert csak elvétve, egy-egy esetben alkalmaztak. A legtöbb beavatkozást Nógrád, Borsod és Szolnok megyében regisztrálták az első időszakban.
Bár a 2020-as tanév a középiskolákban jórészt digitálisan zajlott, az érintett intézmények többségében kérték, hogy az online oktatás idején is maradjon az iskolaőr, mert a kiscsoportos konzultációk vagy a szakmai gyakorlatok zavartalan megtartását így látták biztosítottnak. Nem kellett elbocsátani azokat sem, akikre helyben nem volt szükség, ilyen esetekben átvezényelték az illetőt másik iskolába – úgynevezett társiskolaőrnek –, néhányan pedig ideiglenesen a helyi rendőrkapitányságon kaptak bűnmegelőzési feladatokat.
Az ORFK-tól úgy tudjuk, jelenleg 525 intézményi és tartalék iskolaőr dolgozik munkavállalóként a rendőrség állományában,
ami azt jelenti, hogy az iskolaőri állomány feltöltöttsége 88 százalékos.
Kitértek arra is, hogy az őrök képzése és továbbképzése ebben az évben is folyamatos. Mint írták, a képzésekre munkaidőben kerül sor. – Az iskolapartnerségi osztály által szervezett Iskolaőr identitás program szakmai vezetője a rendőrség állományában lévő, és az iskolaőrök szakmai irányításában közvetlenül részt vevő pszichológus. A tréning elméleti és gyakorlati részt is magába foglal, és a megszerzett tapasztalatokra alapozva a kommunikációs ismeretek bővítésére, továbbá konfliktuskezelési technikák megismerésére és elsajátítására épül – fogalmazott az ORFK.