Hat év alatt mindössze 83 főt, vagyis a pedagógusnak jelentkezők kevesebb mint egy százalékát szűrte ki a pályaalkalmassági vizsgálat, ezért hatékonyabbá kell tenni – figyelmeztet a Hallgatói Önkormányzatok Országos Konferenciája (HÖOK). A hiányosságokat a tanárképző központok vezetői is tapasztalják, ezért kezdeményezték a szaktárcánál a felülvizsgálatot.
– Az ELTE-n az osztatlan tanárképzésben közreműködő karok és központok, valamint az Egyetemi Hallgatói Önkormányzat egyöntetűen kritikát fogalmazott meg a költséges és rendkívül alacsony hatásfokú pályaalkalmassági vizsgálatokkal kapcsolatban. A vizsgálat jelenlegi formája nem felel meg a céljának – szögezte le lapunknak Antalné Szabó Ágnes, az ELTE Tanárképző Központ főigazgatója. Szerinte olyan eljárásrendekre van szükség, amelyek az intézményi javaslat alapján az alkalmatlannak minősülő hallgatók független szakértői vizsgálatát támogatják, és lehetővé teszik a más pályára való átirányításukat, a már elvégzett tanulmányok további hasznosítását.
– Az általános pályaalkalmassági vizsgálat jelenlegi formájának a megszüntetése mellett megőrzendők a speciális vizsgálatok például az ének-zene tanárok vagy a rajz- és vizuáliskultúra-tanárok felvételi eljárásában. A tanárképző központoknak nagy a felelősségük abban, hogy csak a pályára alkalmas hallgatókat osszák be az iskolai gyakorlatokra, ehhez megfelelő jogszabályi háttér és támogatás szükséges – tette hozzá. Az ELTE is támogatja a javaslatot, hogy az egyéves összefüggő iskolai gyakorlat számítson bele a gyakornoki időbe.
Hasonló véleményen vannak a Szegedi Tudományegyetem szakemberei is. – Nagyon nehéz megállapítani egy felvételi előtt álló 18 éves fiatalról, hogy igazán elhivatott pedagógus lesz-e belőle. Ha például egy leendő énektanár hamisan énekel, az nyilván egyből kiderül, de a valódi pedagógiai rátermettség feltérképezéséhez nagyon mély pszichológiai vizsgálatra lenne szükség, amire egy rövid – magunk között csak alkalmatlansági szűrésnek hívott – beszélgetés nem elég. Arról nem beszélve, hogy 23 éves korra, a pályakezdés idejére rengeteget változik az ember személyisége, hozzáállása, érettsége, tudása, képességei. Nem biztos, hogy a képzés kezdetén végzett alkalmassági vizsga releváns eredményt hoz a későbbiekre, ezért vannak kezdeményezések a részünkről, hogy a képzés egy későbbi szakaszába épüljön be még egy szűrő. Amikor már valamennyi elméleti képzettsége és gyakorlati tapasztalata is van a hallgatónak, dolgozott már gyerekekkel is, jobban el lehet dönteni, tényleg a pályára való-e – fogalmazott lapunknak az SZTE Tanárképző Központjának főigazgatója.