– Mit lehet tudni a hetes cikkely szerinti eljárás jelenlegi állásáról?
– Megfáradt ez az eljárás. A portugál elnökség ugyan már májusban próbálta napirendre venni, de akkor nem lett belőle semmi. Ma már mindenki arról beszél az unióban, hogy a hetes cikkely szerinti eljárás nem vezet sehova. Folyamatosan tolódik az ügy, olyan, mint egy tárgy a szobában, aminek nem találják a helyét, de mégsem tudnak tőle megválni. Mi nem tehetünk mást, mint hogy felkészülünk minden alkalomra. Ilyenkor egyébként jó lehetőség adódik arra, hogy beszéljek az igazságtalan kettős mércéről, amit az unióban tapasztalni. Rá kell mutatni arra a problémára, hogy ugyanazt a jelenséget a gazdaságilag erősebb és nagyobb országok esetében másképpen értékelik, mint a kisebb államoknál.
– Az új jogállamisági mechanizmust nem azért hozták létre, mert a hetes cikkelyt elégtelennek tartották? Mi értelme van az utóbbi folytatásának?
– Létezik egy erős politikai szándék, hogy azokat a tagállamokat, amelyek olyan fontos kérdésekben, mint a családok, a nemzeti szuverenitás vagy a migráció, a fősodortól eltérően gondolkodnak, beállítsák a sorba. Ahogy azt már többen ki is mondták, ehhez a jogállamiság kérdését eszközként használják, és minden fronton támadnak. Először próbálkoztak a hetes cikkellyel, de nem jártak sikerrel. Ezután a költségvetési források kifizetéséhez kapcsolták volna a kérdést. Ezt a bombát tavaly decemberben hatástalanítottuk, és az uniós bíróság előtt van az ügy. Most pedig már a jogállamisági jelentések kerültek előtérbe. Folyamatosan olyan légkört akarnak teremteni, hogy ha már a konkrétumokba nem is tudnak belekötni, akkor legalább – ahogy Judith Sargentini mondta – az általános kép legyen rossz hazánkról. Úgy is végre kívánják hajtani a politikai akaratukat, hogy közben figyelmen kívül hagyják a szabályokat.
– Mit szól ahhoz, hogy az Európai Parlament perrel fenyegeti az Európai Bizottságot, ha nem tesz gyorsan lépéseket hazánkkal szemben a jogállamiság kérdésében?
– Ez már egészen abszurd fejlemény, hiszen a tanács tagjaként maga az Európai Bizottság elnöke is aláírta azt a megállapodást, amely kimondja, hogy amíg nem születik bírósági ítélet, addig nem dolgoznak azokon az iránymutatásokon, amelyek a jogállamisági rendelet alkalmazásáról szólnak. A megállapodás azt is rögzíti, hogy az országokat csak a költségvetéssel összefüggő jogsértésekért, nem pedig politikai alapon lehet elítélni. Az általános kép alapján tehát nem is lenne rá lehetőség, hogy megregulázzanak minket. Csakhogy az Európai Parlamentet (EP) ez sem érdekli, sőt most már az Európai Bíróságot is politikai nyomás alá helyezve siettetik, hogy hozzon döntést. Ők beszélnek jogállamiságról, miközben – átlépve a szerződéseket – fenyegetik a bizottságot és általa a bíróságot is.