Az ígéret földjén – Tesla offenzíva

Elon Musk drámai mértékben szeretné csökkenteni a gyártási költségeket, aminek egy megfizethető árú villanyautó modell lehet az eredménye.

null

Elon Musk a Battery Day-en prezentálta a Tesla terveit és fejlesztéseit. Drámai mértékben szeretné csökkenteni a gyártási költségeket, aminek egy megfizethető árú modell lehet az eredménye.

Egy Tesla villanyautó töltés közben
Fotó: PIXABAY

A villanyautó-gyártás pénzügyi szempontból elsősorban az akkumulátoron áll vagy bukik, nem véletlen, hogy minden piaci résztvevőnek a házon belüli előállítás az elsődleges célja. Bár a Teslának egy kifejezetten jól működő kapcsolata alakult ki a Panasonic-kal, a jövőben azonban minden külső partnertől függetlenedni szeretnének, akár elsőre extrémnek tűnő megoldásokkal is – a Maxwellt egész egyszerűen felvásárolták.

Az olcsó akkumulátorgyártás alapja viszont az, hogy meg tudják oldani a nyersanyag-kitermelés egy részét is.

Nevadában egy 10 ezer hektáros területen szerezték meg a kitermelési jogokat, ahol fehéragyagból szeretnék kivonni a lítiumot, amelyet aztán a közelben dolgoznának fel.

Ezzel akár 80 százalékkal rövidíthetnék a szállítási utakat, ami harmadával csökkentheti a lítium árát.

Azonban engedélye még nincs a Tesla Motorsnak a kitermelésre, a szükséges papírok megszerzését nehezítheti, hogy jelenleg még nem használt eljárást szeretne alkalmazni, aminek a pontos környezeti terheléséről még nincsenek tapasztalatok. A kitermelés során rengeteg vizet használnak fel, amiből kevés van a sivatagos éghajlatú államban. Ha sikerül is engedélyt szerezniük a bányászatra, az új technológia miatt minimum 3-5 évre lesz szükség a tényleges munka elindításához.

A bányaipari szerepvállalás egyébként elengedhetetlen lesz Musk egyik legfontosabb ígéretének teljesítéséhez: a márka első embere szerint három éven belül piacra dobják az új „kis” Teslát (várhatóan kompakt méretű lesz), amely 25 ezer dolláros árával felforgathatja a teljes villanyautó-piacot, főleg úgy, hogy alapáron adják majd hozzá az Autopilot rendszert.

Az akkumulátortechnika terén lényegi változások lesznek, gyakorlatilag a teljes kémiai képletet átírják: katód oldalon a nikkel mennyiségének maximalizálására törekszik majd a Tesla, főleg a nagy terhelésnek kitett Semi vontató és a Cybertruck esetében várnak ettől jelentős előrelépést. Eközben a kobaltot teljesen száműzik az akkumulátorokból, ami azt eredményezi, hogy 14 százalékkal olcsóbb és 16 százalékkal nagyobb hatótávolságot ígérő telepek lesznek az amerikai cég modelljeiben.

Lényegi változás az is, hogy a jövő Tesláiban az akkumulátor már szerkezeti teherviselő elem lesz, vagyis összesen 370 alkatrésszel kevesebb elemből épülnek majd az autók. Maga a telep struktúrája is változik, hiszen 46×80 mm-es hengeres cellákból áll majd össze, amelyben egy egészen különleges, frissen szabadalmaztatott megoldás miatt (nincs katódfül) minimális a hőfejlődés.

A teljes cikk ide kattintva érhető el.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.