Ilyen egy modern farmotoros Skoda kupé versenyautó

Nem csak kategóriájában, de összetett értékelésekben is előkelő helyeken végzett.

null

A spanyol-francia Aymeric Chertier két éve dolgozik a Skoda belső térrel foglalkozó formatervező részlegénél, és rá hárult a feladat, hogy újragondolja a 130 RS versenyautót, hogyan nézne ki a mai technológiával megalkotott kupé. Csak a gyári gyűjteményből ismeri az autót, így az ragadta meg, hogy kifejezetten sportkocsinak tervezték a gépet, és ez látszik minden porcikáján. Igyekezett megőrizni a karosszéria jellegzetes vonalvezetését, de a modern WRC-raliautókról ismerős részletekről se feledkezett meg, és látványos lett a LED-es világítás.

Az utastér meghatározó része a jól látható, a karosszériaváz részét képező aszimmetrikus bukókeret, amelynek a stílusában készült a váltókonzol. A műszerfal a legújabb divatnak megfelelően három, közös fedél alá rejtett kijelzőt jelent, az információk megjelenítése nem a szokásos: a kormány mögött a fordulatszám és a sebesség, középen a kiegészítő menetinformációk (hűtőfolyadék-hőmérséklet, navigáció, stb.) jelennek meg. Škoda 130 RS, a kelet Porschéja

A kép illusztráció
MTI Fotó: Nemes János

A 110 R Coupéból készítették a Skoda egyik legsikeresebb raliautóját, amelynek karosszériáját bukókerettel merevítették ki, az 1298 köbcentis motorja 140 lóerőt tudott. Nem csak kategóriájában, de összetett értékelésekben is előkelő helyeken végzett, az 1977-es Monte-Carlo Ralin megnyerte a kategóriáját, míg az 1981-es szezonban a túraautó-EB-n győzedelmeskedett. 1975-80 között mintegy kétszáz darab példányt gyártottak.

Škoda 130 RS, a kelet Porschéja

A 110 R Coupéból készítették a Skoda egyik legsikeresebb raliautóját, amelynek karosszériáját bukókerettel merevítették ki, az 1298 köbcentis motorja 140 lóerőt tudott. Nem csak kategóriájában, de összetett értékelésekben is előkelő helyeken végzett, az 1977-es Monte-Carlo Ralin megnyerte a kategóriáját, míg az 1981-es szezonban a túraautó-EB-n győzedelmeskedett. 1975-80 között mintegy kétszáz darab példányt gyártottak.

Az eredeti cikket ITT érheti el.

Családban marad – Škoda 120L tuning

Bandura Ádám hároméves volt, amikor a szülei vásároltak egy egynapos fehér Škoda 120L autót. Az első tulajdonos csak átvette a debreceni Merkur-telepen a kocsit és másnap már gazdát is cserélt. Az így vásárolt Škoda 1999-ig volt a családnál. Amikor az eladására sor került, Ádámnak még két éve volt a jogosítvány megszerzéséig, így fel sem merült, hogy megmaradjon a fiúnak. Amikor meglett a jogsi, Ádám olyan baráti társasággal lógott, akikkel autóversenyekre is jártak. Mint mesélte, a Lada volt a kedvenc, mindenki olyat akart a csapatból, ő azonban inkább kötődött a Škodához. Mint mondta, nagyobb kihívásnak érzi a farosból egy komolyabb autót építeni. Elsősorban fehéret akart a családi emlékek miatt, de csak gyári fényezéssel és rozsdamentesen, továbbá fontos kitétel volt az ötfokozatú váltó is. Hosszabb keresésre számított, de végül még abban az évben, decemberben talált egyet Mezőkövesden. Elmentek, megnézték, megvette, hazavitték.

Egy nagy lélegzetvétel után elkezdődött az autó személyre szabása, mégpedig az első rugó vágásával, hogy ne legyen az „égben” az eleje. A rugóhoz keményítették a lengéscsillapítókat is, majd következett a sportkormány és a Recaro sportülések beszerelése. Felkerültek szélesített lemezfelnik és nyomtávszélesítők is. Kicsit a motort is megpiszkálták, egy nagyobb fokolású Gaal SP3-as vezérműtengelyt építettek be, valamint a 100-as Škoda hengerfejét a kisebb égéstér miatt (nagyobb lett a kompresszió), és felkerült egy Wartburg karburátor is (mert az kéttorkú). Nem sokra rá egy téli estén a szakadó havas esőben Ádám kátyút fogott az autóval és két felni gallyra ment. Elfogta a méreg és rendőrt hívott, hogy a felnik árát a biztosító kifizesse (ma már ő is nevet a dolgon). Jól kitolt magával, mert a helyszínelő rendőr észrevette a nyomtávszélesítőt, amiről nem volt átalakítási engedély. El is vették a forgalmit – ez volt 2004-ben.

Tovább

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.