Íme, egy Novociti Volt és egy Novociti Life összehasonlítás

A villamosítás a közösségi közlekedés jövője – akár megszabadulva a kötött pályától.

null

A két testvérjármű, az Isuzu Novociti Life és a Novociti Volt a nyolcméteres városi, illetve elővárosi kategória képviselője. 2463 milliméteres szélességével ügyesen mozog belvárosi szűk utcákban is, konfigurációtól függően pedig 46-60 utast szállíthat. Maga az alapjármű, leszámítva a hajtásrendszer különbözőségét és a frontdizájnt (a Volté látványosabb), gyakorlatilag azonos: alacsonypadlós, tehát akadálymentes (a kézi rámpa széria, elektromos rendelhető), vékonyan párnázott, textilhuzatú ülésekkel és gyors utascserét lehetővé tevő egy- és kétszárnyú ajtóval. A futómű légrugós, a kormány elektrohidraulikus. A hajtóművet hátul helyezték el, az elektromos változat akkumulátorainak egy részét is ott, a többit viszont a tetőn. De még afelett is találni érdekességet: napelemet a tetőn, amely besegít a töltésbe (extra felszerelés). Melyik elektromos személyautóban van ilyen? Egyről sem tudok, pedig nagyszerű ötlet…

Az elektromos változat, a Volt frontdizájnja látványosabb: LED-es fényszórói keskeny résekből világítanak, jobban észrevehetők a forgalomban. Eltér a Life kiviteltől a magasabb tető is
Fotó: Stefler Balázs

Noha japán márka az Isuzu, ezeket a buszokat – sok egyéb típussal együtt – Törökországban tervezi és gyártja az Anadolu cég. Magyarországi importőre és vezérképviselete az Isuzu Bus Hungary, amely alkalmat adott a menetpróbára. Körüljárva mindkét jármű, egészében és részleteiben is, jó benyomást kelt, kielégít minden normális igényt. 21 ülés mellett 39-en utazhatnak állva, ami, tekintettel a rövid időre, elfogadhatónak tűnik. Kerekes szék rögzítésére természetesen van lehetőség. A vezetőhely a szokásos standardot képviseli, ergonomikus, áttekinthető, rögtön otthonosan érezheti magát a pilóta. Csupán a dízelmotoros változat magasra nyúló, a mozgást némiképp akadályozó váltókartornya lehet zavaró, de a nagymértékben dönthető kormányoszlop jóvoltából simán el lehet lépni előtte. Persze jelentős a különbség a műszerfalak között. A dízelé szabványos, az elektromosé viszont mutatja az energiafogyasztást kWh-ban, százalékosan az aktuális teljesítménykifejtést vagy rekuperációt (lassítási energia-visszanyerés), a hatótávot, valamint az elektromos berendezés hőmérsékletét.

Kerekes székkel rámpán lehet mozogni. A manuális kivitel alapfelszerelés, de extraként elektromos működtetésűt is lehet rendelni
Fotó: Stefler Balázs

A Novociti Life dízelmotorja Cummins gyártmány, erőátvitelnek hatfokozatú manuális sebességváltó, vagy kétféle Allison automata választható. A tisztán elektromos (BEV-besorolású) Novociti Volt hajtásrendszerének üzemi feszültsége 400 volt, az elektromos személyautókhoz hasonlóan a két Isuzu közül az elektromosnak nagyobb a teljesítménye és a nyomatéka, méghozzá jelentős mértékben. Ennek megfelelően dinamikus gyorsulásokra képes, megy, mint a golyó. A specifikációtól függően 211 vagy 269 kWh kapacitású lítium-ion akkuval 200 (klíma nélkül 300) vagy 250 (klíma nélkül 380) kilométeres hatótávot ígérnek a gyári adatok. Ezt azért szívesen követném végig egy valóságos utasszállító műszakban – valószínűleg a lehetséges maximumról beszélnek, a lehető legkedvezőbb körülmények között. Az akkutelep súlya, ahogy elektromos járművektől megszokhattuk, nem éppen csekély: 1544, illetve 1901 kilogramm. Töltési időként egyenárammal legfeljebb két órát, váltóárammal nyolc és felet mondanak, a nagyobb akku megfelelő adatai 2,5 és 11 óra. Ez belefér az éjszakai üzemszünetbe. 150 kW-tal tíz perc alatt érhető el 30 kilométeres hatótáv. Az akkura nyolc év garanciát adnak, ez azt jelenti, hogy éjszakai árammal töltve ennyi idő után is megmarad a kapacitás 80%-a.

A teljes cikket ITT érheti el.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.