Az autógyártók maguknak köszönhetik a félvezetőhiányt

Rosszul mérték fel az autógyártók a járvány hatásait, ami miatt most ellátási problémák miatt szenvednek.

null

Folyamatosan érkeznek a hírek arról, hogy világszerte hol-mennyi időre állnak le a gyártószalagok chiphiány miatt, de van két olyan konszern, akiket ez nem érint: a Toyota és a Hyundai-Kia köszöni szépen, annyi autót gyárt, amennyit csak tud. Mindez annak köszönhető, hogy noha a koronavírus-válság indulásakor ők is úgy számoltak, hogy vissza fog esni a piac ezért kevesebb autóra lesz szükség, de végül mégse csökkentették a félvezető-gyártókkal kötött megállapodásaikban a megrendelési mennyiséget, úgy voltak vele, hogy ha nem jön be a számításuk, legfeljebb lesz pár hónapnyi chip raktáron, amit aztán fokozatosan felhasználnak. Ezzel ellentétben a legtöbb autógyártó költségmegtakarítás miatt kisebb mennyiséget kötött le a félvezető-gyártóknál, akiknek viszont jól jött ez, hiszen a szórakoztatóelektronikai termékek gyártói pedig növekvő forgalommal számoltak, és gyorsan le is foglalták ezt a kapacitást. Aztán úgy alakult, hogy a piac visszaesése korántsem volt akkora, amivel az autógyártók számoltak, és akkor történt a pofára esés, amikor a félvezetőgyártók közölték: nincs szabad kapacitásuk arra, hogy több chipet készítsenek az autóiparnak.

A legtöbb autógyártó költségmegtakarítás miatt kisebb mennyiséget kötött le a félvezető-gyártóknál
Fotó: Pixabay

Ebben persze benne van az is, hogy hiába ugrott meg jelentősen az utóbbi évtizedben az autókban felhasznált chipek száma, a gyakorlatban még így is elhanyagolható az autóipar megrendelése a szektorban, az egyik legnagyobb chipgyártó, a tajvani TSMC például azt közölte, hogy a járvány előtt termelésének 3%-át kötötték le az autógyártók, most még annyi jelentőségük sincs, és igazából azt se érzik meg, ha netán teljesen felhagy ezzel a piaccal, hiszen mások sorba állnak azért, hogy lekössék a felszabaduló kapacitást. A most félvezető-hiány miatt termelési problémákkal küzdő autógyártók számára nehéz lesz visszaszerezni a kieső chip-gyártókapacitást, nyomásgyakorlásra nincs lehetőségük, egyedül az ár emelésével próbálkozhatnak, amit aztán nehéz lesz majd visszaalkudni…

A teljes cikket IDE kattintva olvashatják!

A borítókép illusztráció

Új találmány törölheti el a klasszikus motorok uralmát

A Nimbus startup által fejlesztett háromkerekű Halo nevű jármű jogilag motorkerékpár, amelyet azonban autó módjára lehet vezetni.

Tovább...

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.