Egy csipetnyi szenvedéllyel csodát tett az olasz kocsival

Csodát tett az Alfa Romeóval, felpörgette a Seatot, megreformálta az Audit és gondoskodott a Volkswagenek színvonaláról.

null

Csodát tett az Alfa Romeóval, felpörgette a Seatot, megreformálta az Audit és gondoskodott a Volkswagenek színvonaláról a jelenleg női cipőket tervező Walter de Silva – olvasható az automotor.hu-n.

Walter de Silva pályafutása során egy tucat különböző díjat zsebelt be, és csodát tett
Fotó: automotor.hu

Szerencsésen indult a pályakezdő formatervező karrierje, 1972-ben gyakornokként a Centro Stile Fiat kötelékében már részt vehetett a Ritmót megelőlegező 138-as projektben, 1975-től 1979-ig a Bonetto stúdióban dolgozott, és bútorokat tervezett, végül visszatért az autóiparba az 1978-ban alapított I.DE.A Institute alkalmazásában. Hét évvel később – Rudolf Hruskának köszönhetően – az Alfa Romeo kínált neki állást, így visszakerült a Fiathoz, hiszen a milánói gyártó 1986-ban csatlakozott a cégcsoporthoz.

Első önálló munkája, az 1991-es Alfa Romeo 164 Proteo tanulmányautó. A Spider utasterét de Silva jegyzi, akárcsak a külső, a belső formaterv végleges változata is csapatmunka eredménye. A GTV és a Spider szériaváltozatát a Pininfarina részéről Enrico Fumia tervezte, de a kiindulási alap Walter de Silva koncepcióautója volt.
Fotó: automotor.hu

Itt már végre saját autót tervezhetett, első munkája a letisztult stílusú, mégis formabontó roadster, az 1991-es 164 Proteo koncepció volt, amely részleteiben előrevetítette az 1994-es szériaváltozat formavilágát. Bár a Spidert és a GTV-t a Pininfarina jegyzi, nem vitás, hogy az utasteret véglegesítő de Silva kézjegye ott van a két modellen, ahogy Enrico Fumia (Pininfarina) 164-esén, illetve Ercole Spada (I.DE.A Institute) 155-ösén is, hiszen minden egyes formaterv csapatmunka eredménye. Így készült a 145-ös és a 146-os is, előbbi Chris Bangle (Centro Stile), utóbbi Walter de Silva nevéhez fűződik.

Nem telt sok időbe, mire kibontakoztathatta veleszületett tehetségét, és megtervezhette a maga nagy dobását, az Alfa Romeo 156-ost, amely limuzinként és sportkombiként is a 90-es évek egyik meghatározó formaterveként került be a köztudatba. Az 1998-as Év Autóján elsőként tették a márkavédjegynek számító pajzs mellé a rendszámtáblát, és először itt jelent meg a hátsó ablak sarkába rejtett kilincs is. Az egy tömbből faragott hatást keltő, szenvedélyes, mégsem agresszív dizájnra akár Walter de Silva stílusának szimbólumaként is tekinthetünk. Ugyanez elmondható az 1998-as 166-osról is, mindkét autóban közös, hogy a frissítés csak ronthatott a kinézetükön. Az újra reflektorfénybe került márka számára búcsúzóul még megálmodta az eggyel kisebb méretben is Év Autója címet szerző 147-est, majd 1999-ben elhagyta a céget, és Ferdinand Piëch felkérésére a Volkswagen konszernhez igazolt, ahol elsőként a Seathoz helyezték.

A Lamborghini Egoista koncepció a márka 50. évfordulójára készült
Fotó: automotor.hu

Nem vesztegette az időt, az első években kidolgozott egy érzelmes és látványos, modern családi arculatot, melyet a későbbiekben minden Seat megkapott. A Salsa, valamint a Salsa Emóción és a Tango roadster, spyder, coupé és Racer koncepciókkal létrehozta az új, „auto emoción” szlogennek megfelelő, temperamentumos formanyelvet. Amíg álomból valóság lett, 2002-ben piacra dobták a kevésbé szívbemarkoló, de mindenképpen lendületes Ibiza és Cordoba párost. Utóbbi az Alfa Romeo 156-os spanyol reinkarnációjaként hozta ki a legtöbbet a lépcsőshátú kisautóból.

Az egyterűekről alkotott képet alapjaiban változtatta meg a 2004-es Altea. Oldalán végigfutó karaktervonala, a dynamic line mellett akkor már Walter de Silva neve is széles körben ismertté vált. A Toledo után a Leon is az egyenruhában jelent meg, a rejtett kilincs az ötajtós formán is érvényesült. Nem a díjakkal elhalmozott zseni tehet róla, hogy az Altea XL és Freetrack bevezetése után önismétlővé és kissé elcsépeltté vált az évekig tökéletesített külső, ráadásul a vásárlók szinte csak egyterűek közül választhattak. Ez már nem de Silva gondja volt, hiszen 2002-ben vezető formatervezői pozíciót kapott az Audi és a Lamborghini márkáknál.

Utóbbi számára Luc Donckerwolke vezetésével saját stúdióval biztosította a kellőképpen nívós kinézetet, ő pedig nekilátott, hogy az Auditól megszokott, kis lépésekkel reformálja meg a 90-es évekből származó stílust. A 2004-ben leleplezett A6-os a karakteres single frame hűtőmaszkkal új fejezetet nyitott a márka történetében. Az egyszerű, de nagyszerű megoldás először a 2003-as Audi Nuvolari quattro tanulmányautón tűnt fel, ez a munka egymagában képviselte az Audi arculatát felfrissítő szellemiséget, de a teljes képet a szintén 2003-as Pikes Peak quattro és Le Mans quattro koncepcióval együtt rajzolta ki. Az A6-os, a Q7-es, az R8-as, a TT és az A5-ös is ezekből vált szériagyártású autóvá. Walter de Silva utóbbit tartja pályafutása legszebb autójának!

2007-ben elérte karrierje csúcsát, amikor rábízták a világ egyik legnagyobb autógyártójának típusait, de nemcsak a Volkswagenekért, hanem a konszernhez tartozó összes márkáért felelt, vagyis bárki dolgozott egy modellen, ő döntött a végleges változatról. A tucatnyi klasszikus Volkswagen között olyan újdonságokkal lepte meg a piacot, mint a négyajtós kupé Passat CC, a Scirocco, vagy a Beetle. 2013-ban a Lamborghini 50. évfordulójára szánt tanulmányra is fordított időt. 2015-ben nyugdíjba vonult, és megvalósította sosem titkolt álmát, nagyszülei nyomdokain feleségével közösen női cipők tervezésébe kezdett.

Az eredeti cikk és még több kép IDE KATTINTVA található.

Ezzel a limitált szériával ünnepel a 45 éves Golf GTI

1976 nyarán dobta piacra a Volkswagen az első Golf GTI-t, amelyből 5000 példányt terveztek; ma már több mint 2,3 milliónál járnak.

A Volkswagen a Golf GTI Clubsport 45-ös limitált szériával emlékezik meg arról a tényről, hogy 45 évvel ezelőtt dobta piacra első forró ferdehátúját. Fekete tetőt és tetőspoilert, IQ. Light LED-es fényszórókat, Race-csomagot (19 colos Scottsdale felni piros csíkozással, sportkipufogó, nincs végsebesség-korlát) és a hátsó ajtókon és a csomagtérfedélen jelenik meg a 45-ös szám. Március 1-jétől lehet megrendelni a VW Golf GTI Clubsport 45-öst a főbb piacokon, Németországban 47 790 euró az alapár.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.