Szél- és naperőműhöz, villanyautóhoz drága nyersanyagok, köztük ritkaföldfémek kellenek: szelén, molibdén, nióbium, diszprózium, neodímium, kadmium, tellúr, indium, gallium, germánium, cérium, bizmut, lantán, európium, neodímium, volfrám és ezüst. Ritkaföldfémekkel Kína látja el a világkereskedelem 95%-át! A fő lelőhelynél, a Bayan Obo bányánál, Paotou iparváros közelében jött létre a világ legnagyobb, erősen mérgezett és radioaktív szennyvíztava, amely tartósan károsítja a talajvizet és az emberi egészséget. Kína monopolhelyzete nem merül ki a nyersanyag exportálásában mert az elektromos készülékek világszerte legnagyobb gyártója is. Egy ország, amely ideológiai vagy más okokból nem kereskedik velük, recesszióba és függőségbe kerülhet. Az akkumulátor elektródáinak gyártása nagy mennyiségben igényel lítiumot, kobaltot, platinát és grafitot. A kobalt-világtermelés 65%-át Kongóban bányásszák (Afrikára már rég rátenyerelt Kína), többnyire olcsó gyerekmunkával, embertelen körülmények között. Bolívia, Chile, Argentína háromszögében van a világ lítiumkészletének 70%-a. Sós tavakban, sivatagban bányásszák, a természetes környezet elpusztítása és a szűkös vízkészlet elfogyasztása árán. Az európai energiafordulattal rohamosan nő a lítiumkereslet. Elektromos mobilitásunk árát a dél-amerikai őslakosság fizeti meg: megcsappan a vízkészlet, elszennyeződik a talaj és a levegő. „Elektromos autóikkal megölnek minket az európaiak“ – vélik arrafelé. Noha jelentősen csökkent a villanymotorok fajlagos tömege, az elektromos mobilitás térhódításával 2030-ig több, mint évi negyedmillió tonnával nőhet a világ réztermelési igénye, a következő 30 évben pedig meghaladhatja az eddig kibányászott összmennyiséget. A világ legnagyobb rézbányája az észak-chilei Atacama sivatagban, Chuquicamatában, egy óriási, 4300 méter hosszú, 3000 széles és 1000 méter mély kráter. Másodpercenként két köbméteres vízfogyasztása meglehetősen pazarló olyan tájon, ahol már több száz éve nem esett eső. A levegő nehézfémporral szennyezett. A bányát a Csendes-óceán partján lévő erőművek látják el energiával – a szenet Kolumbiából hozzák, több ezer kilométeres úton, füstölgő hajókkal. Lehetséges, hogy átállásunk e-mobilitásra, e-függőséggel váltja fel olajfüggésünket?