Ha bezár a bazár – zárszerkezet javítása tanácsadó

Amikor elromlik az ajtózár, a feltörésakadályozás okán reteszelt zárat cserélni kész rémálom.

null

A 90-es évek második felében a gyártók az autók lopásfeltörés védelmét magasabb szintre emelték. Ennek része a reteszelődő ajtózár, ami annyit tesz, hogy lezárás után hiába törik be például az ablakot, sem a belső kilinccsel, sem pedig a zárúszó erőszakos felhúzásával nem nyílik fizikailag a zár. Mindez jól hangzik, addig, amíg jól működik. Ha viszont elromlik a zár, ami nem csak idős autóknál fordul elő, ott bizony baj lesz – olvasható az Autó-Motor cikkében.

A nagy lendülettel való leemelést megelőzi a stekkerek széthúzása. A szerelőpanelt ennél a típusnál csavarok rögzítik
Fotó: Dombóvári Mihály / AUTOMOTOR.HU

A zárat elektromotorok működtetik, ez a központi zár lényege. Plusz beépítettek még egy reteszelő motort is, amely nevében hordozza a funkcióját. Mindez egy záregységbe van szerelve, közös műanyag házba. A szakemberek szerint igazán nem is a motorocskák mennek tönkre, hanem a csatlakozók: van úgy, hogy az ajtóba átmenő vezetékek törnek meg, de jellemzőbb a zárnál lévő motorcsatlakozók hibája. A lényeg ugyanaz, az ajtó nyithatatlan lesz. Általában azonban nem rögtön lesz zárkózott az elromlás útjára lépő ajtó. Néha nyit, néha nem, a tulajdonos pedig ilyenkor rohanhat is a szervizbe. Ha halasztgatja a javítást, autója eljuthat a teljes üzemképtelenségig. Márpedig a zármotorok javításához, cseréjéhez le kell szerelni az ajtóburkolatot, ez meglehetősen nehézkes belülről. Nem lehetetlen, de szerelőink szerint a kárpit roncsolásával oldható csak meg, tehát a javítási költség megfejelendő egy általában nehezen beszerezhető, színazonos kárpit megvásárlásával.

A régi vízszigetelő réteg lekaparása is fontos: új menjen a helyére! Kényes szakmákban kell ilyen kis nyílásokon át operálni
Fotó: Dombóvári Mihály / AUTOMOTOR.HU

A zárhibás Passatot a VW-csoport autóinak elektronikai rendszereire, azok telepítésére és javítására szakosodott Szöllősi Zsolt műhelyébe vittük. Zsolt alvázszám alapján előre megrendelte a cserélendő motort. Akkor még néha-nyílik-néha-nem stádiumban volt a zár, de kétszer is elhalasztottuk a javítást, így végül bezárt a bazár, mire a szervizbe gördült a kocsi. Fejvakarás, hümmögés, de hát nem véletlenül szakértő a csapat. A VW-k tuningjára, restaurálására szakosodott budapesti szakember, Cseke Zoli módszere segített, amit alkalmazva végül nyitott a retesz. Mivel érintkezési hibára vezethető vissza a konszernmodellek ajtózárhibáinak a többsége, a központi zár ütemes nyitása-zárása közben a kilincs magasságában alkalmazott „szívmasszázsra” egyszer csak nyílt a zár. Méghogy az autónak ne lenne lelke…

Az eredeti cikk IDE kattintva érhető el.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.