Bukósisak és biztonsági öv, mint az egyéni szabadság megsértői

Az agysebész így látja… – A baleset-megelőzésről szóló cikk először az Autó-Motor 1962/11-es számában jelent meg.

null

A szoba egyik falát híres kollégák fényképei díszítik. Az energikus, középmagas, ötvennél idősebb, szemüveges férfi széles mozdulattal kínál helyet egyszerűen berendezett irodájában. Mit illik még tudni az Európa-szerte ismert Idegsebészeti Tudományos Intézet igazgató-főorvosáról, dr. Zoltán Lászlóról? Kitűnő ismerője az agysebészetnek. Gépkocsit vezet. Több mint 100 ezer kilométert hagyott maga mögött – de még egyetlen betétlapot sem adott le. Nyugodt, higgadt természetű, – ami érhető egy agysebésznél. Csupán akkor emeli hangját, amikor a motorkerékpárokról, illetve a motorosokról esik szó – így kezdi a múltidézést az autómotor.hu cikke.


– A hozzánk beszállított, közlekedési balesetet szenvedett sérültek közül a legtöbb a motoros – mondja a professzor. – Igaz, motorkerékpárból több fut, mint autóból, de nem is ez az arány szolgál magyarázatul, hanem inkább a járművek kerekeinek száma. Közismert, hogy a négy ponton gördülő autó lényegesen stabilabb, mint a motorkerékpár.
Újabb cigarettára gyújt.

Fotó: autómotor.hu

– A felvett adatok alapján megállapítható, hogy három tényező csökkenti a meglevő stabilitást: az alkohol, a gyorshajtás – más szóval a bravúrkeresés – és végül a vigyázatlanság. Mind a három esetben nemcsak maga a motoros kerülhet veszélybe, hanem utasa is, sőt egyidejűleg sérülhet egy másik jármű vezetője, esetleg a közelben tartózkodó gyalogjáró is.


– Az orvos nem ismer reménytelen esetet. Mindent megkísérlünk, hogy szerencsétlenül járt embertársunkat visszaadjuk az életnek. Sajnos, ez nem mindig sikerül maradéktalanul. Nem ritkák a fejsérülésből visszamaradt különböző bénulások, a súlyos beszédhiba, a látási és egyensúlyzavarok, amelyek már nem gyógyíthatók. Különleges motoros-rokkantság a speciális felkarbénulás.

 

Tételének illusztrálására több kóresetet mond el. Ezek közül nem egy tragédiával fejeződött be. Ilyen volt például a fiatal mérnöknek és menyasszonyának szomorú története. Esküvőjük előtti vasárnap leruccantak a Balaton mellé, megtekinteni azt a villát, ahol majd mézesheteiket töltik. Hazafelé tartottak, amikor 60 körüli tempóban egy eldobott dinnyehéjra futott a Pannónia első kereke. A fiatalember biztos kézzel hozta ismét egyenesbe a végig kerekén maradt, csupán megcsúszott járművet. Ámde a váratlan irányváltoztatás nyomán a mögötte ülő leány olyan szerencsétlenül esett a fejére, hogy az Intézetbe szállítás után néhány órával meghalt.

 

És mennyi olyan történetet hallottunk, amely örök rokkantsággal végződött!

 

– Véleményem szerint csökkenteni, méghozzá lényegesen csökkenteni lehetne ezeket a baleseteket, az autósoknál is, a motorosoknál is. Az autósoknál a biztonsági hevederre gondolok, amelynek alkalmazása külföldön mind népszerűbbé válik. Ha például abban a Pobjedában, amelyből a közelmúltban olyan szerencsétlenül esett ki az egyik betegünk, használták volna a biztonsági övet, akkor a három gyereknek most lenne apja.


Szinte lázba jön, amikor az általa „feleslegesnek” tartott motorkerékpárról kezd beszélni.


– Igenis, kötelezővé kellene tenni a bukósisak viselését mind a motorosnak, mind az utasnak. Noha ez még nem védi meg a baleset minden következményétől, de részben megakadályozhatja és enyhítheti a veszedelmes fejsérülést. Arról is tudok – folytatja nagy lendülettel –, hogy egyes motorosok az ilyen, nagyon is egészséges intézkedésben egyéni szabadságuk megsértését látják. Dehát vajon a hatóságok játékos ötlete-e az útkereszteződésekben felállított közlekedési lámpa? Vajon nem az egyén biztonságát szolgálja-e a tilosat jelentő vörös fény? Lámcsak, ez ellen nem ágálnak ezek az értetlen emberek! Hát akkor miért tiltakoznak olyan hevesen a bukósisak ellen? Látnák csak az itt fekvő, szerencsétlenül járt motoros-társaikat, bizonyára egyszer s mindenkorra elmenne a kedvük az esztelen legénykedéstől.


– Angliában, vagy mondjuk Dániában szinte elképzelhetetlen a bukósisak nélküli motoros. Vagy talán az angol vagy a dán ember élete értékesebb, mint a magyaré? Bizonyítható tény, hogy ahol bevezették a bukósisakot, ott szembetűnően javult a fejsérülések aránya.


– Búcsúzóul üzen-e valamit tanár úr az autósoknak és motorosoknak?
Azonnal, úgyszólván gondolkodás nélkül adja a választ.


– Első és egyben a leghasznosabb, amit tanácsolhatok, a KRESZ szigorú betartása. Az utca nem versenypálya. A béna végtag, vagy sérült gerinc túlnagy ár egy esetleges tíz percnyi előnyért. Noha mindenki tudja jól, hogy az alkohol csökkenti a reakcióképességet, mégis akadnak egyes felelőtlen emberek, akik vezetés előtt alkoholt fogyasztanak. És ezektől elvenném a jogosítványt. Ezzel ugyan csökkenne a gépjárművezetők száma, de javulna a baleseti statisztika. És ez is szempont. Méghozzá fontos! És kedvezően változnak a baleseti adatok akkor is, ha mind többen viselnek védőövet, illetve bukósisakot.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.