Szolárcellák az autóban

A napelemekről szóló írás először az Autó-Motor 1987/18-as számában jelent meg.

null

Végső soron minden gépkocsi napenergiával működik – csak természetesen áttételes formában: olyan fosszilis energiahordozókat hasznosít, amelyeket annak idején az élővilág a napsugárzás segítségével hozott létre. Ezt a kitűnően bevált rendszert azonban nem lehet bármeddig fenntartani, mert az energiát évmilliókon keresztül tároló nyersolaj kifogyóban van, így a kutatókat egyre inkább az a gondolat foglalkoztatja, hogy nem lehetne-e a nap sugarait valamilyen módon közvetlenül szolgálatunkba állítani. Más területeken erre sok példát találunk, van már napenergiával működő áramfejlesztő, vízmelegítő és kohászati berendezés, távoli vidékeken szolárcellás tévé-reléállomások közvetítik a műsort, sőt az űrállomások áramellátását is ilyenek biztosítják – olvasható az Autó-Motor cikkében. A döntő, látványos lépés a szolármobil, a napenergiával működő gépkocsi lenne!

Nagy energiák – nagy felületek

A nap szinte elképzelhetetlen energiamennyiséget sugároz bolygónkra, állandóan és teljesen ingyen. A Magyarország területére jutó sugárzásnak mindössze egy százaléka elegendő lenne hazánk energiaszükségletének fedezésére – feltéve természetesen a százszázalékos hasznosítást, ami azonban az utópiák birodalmába tartozik. A jelenleg laboratóriumi kipróbálás alatt álló, legtökéletesebb konstrukciójú napelemek a rájuk eső energiának mintegy 20 százalékát alakítják át elektromos árammá, a kereskedelmi forgalomban szereplő legjobb gyártmányok pedig ennek a felét, 10 százalékot. Ha ezt és az áramátalakító berendezések veszteségeit figyelembe vesszük, akkor már sokkal nagyobb felületű napenergia-gyűjtőkre van szükség, olyan nagyokra, hogy az még helyhez kötött berendezések esetében is komoly problémát jelent, járműveken pedig szinte megoldhatatlan nehézséget okoz. Ráadásul az egész csak akkor működik, ha süt a nap, amire még a nyári nappali órákban sem lehet mindig számítani. Emiatt minden szolárcellás berendezés számára alapkövetelmény az energiatárolás lehetősége, így a méretek és a költségek tovább nőnek. A számítások szerint egy Lada méretű gépkocsi optimális napsugárzási viszonyok esetén körülbelül 20-szor 20 méter területű szolárcellát igényelne, a kocsi alapterületének mint 60-70-szeresét!

Ezek a kijózanító adatok sem veszik el a mérnökök kedvét a további erőfeszítésektől. Svájcban az idén már harmadszor bonyolították le a Tour de Sol-futamot, amelynek emelkedőkkel is tarkított országúti távját szolármobilokkal teszik meg. Az első futam győztesének adatai jól szemléltetik a technika mai állását: 4,32 négyzetméter cellafelületből 11 százalékos hatásfokkal gyengécske 480 W teljesítményt sikerült kihozni (ennyire képes körülbelül egy tandem kerékpár legénysége), ami az egyszemélyes, könnyű konstrukciójú, de a (szolárcellás töltésű) segédakkumulátorok miatt mégis 180 kg menetkész tömegű járművet csak igen szerény menetteljesítményekhez segítette.

A teljes cikk IDE kattintva olvasható.

Borítókép: Illusztráció (Forrás: Autó-Motor)

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.