Amikor már nem fütyül – A turbófeltöltő hibái

Jó tíz éve már az a ritkaság, ha egy motoron nincs turbó.

null

A turbófeltöltő feladata hasonló a libatömőéhez: ez utóbbit azért használták, hogy a liba többet egyen annál, mint amennyit magától enne, így jól meghízik. A turbó több levegőt juttat a hengerekbe annál, amennyit a motor térfogatarányosan a külső természetes légnyomású levegőből beszívna. Igazán leegyszerűsített név a turbó, mert valójában kompresszort alkalmazunk, tehát légsűrítőt – olvasható az Autó-Motor cikkében.

Ez a légsűrítő többféle kialakítású, megoldású lehet, úgy a sűrítési elve, mint a hajtása szerint.

 Amikor a légsűrítő hajtása mechanikus, tehát külső hajtást kap a motorról, vagy segédüzemi gépről – ez lehet elektromos motor, de például a Tupoljev tervezte bombázó négy hajtómotorjának feltöltését egy ötödikkel hajtott kompresszorral végezték a 30-as évek végén –, akkor egyszerűen csak azt mondjuk, hogy ez a motor „kompresszoros”. Azonban ha a kompresszor hajtását egy, a kipufogógázok energiájával megpörgetett turbina adja, akkor mondjuk, ez a motor „turbós”.

A turbók a szériagyártású kocsikban a 70-es évek végén tűntek fel, de sokáig még kuriózumnak számítottak. Előbb a dízelmotorokban terjedtek el, később, a gyártástechnológia fejlődésével és az elektronikus motorvezérlések térnyerésével a 90-es évek második felétől indultak a benzinesekben is hódító útjukra. 

A 90-es évek végére lényegében kihaltak a szívódízelek, és mondhatjuk, hogy a 2000-es évek végére a szívó benzinesek is kisebbségbe kerültek a kínálatban.

A turbók elterjedése jó, mert folyamatosan növekedett a megbízhatóságuk, és olcsóbbá vált a gyártásuk és javításuk. Aztán amikor már a gyártók nem érezték annak a kényszerét, hogy új, turbós motorjaikat „túlbiztosítsák”, tehát plusz energiát fektessenek a megbízhatóságra, hogy ne hozza rossz hírbe a márkát, elindult a gyártás egyszerűsítése és olcsóbbá tétele. Innentől váltak a turbók fogyóeszközzé.

A teljes cikk IDE kattintva olvasható.

Borítókép: Illusztráció (Forrás: Autó-Motor)

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.