Egyedülálló cementlapok egy magyar műhelyből

A iamart cementlap-manufaktúra a Csepel Művek egykori repülőgépmotor-gyártó üzeméből startolt el.

null

A iamart cementlap-manufaktúra a Csepel Művek egykori repülőgépmotor-gyártó üzeméből startolt el. A dizájnműhely társalapítói, Fehérdi Csaba és Lengyel Kristóf a friss szín- és formavilágot innovatív technológiával ötvözik a cementlapok gyártásakor – olvasható a Lakáskultúra cikkében.

A dizájnműhely társalapítói, Fehérdi Csaba és Lengyel Kristóf a friss szín- és formavilágot innovatív technológiával ötvözik.
Fotó: LAKÁSKULTÚRA

- A iamart története 2005-ben marokkói cementlapok forgalmazásával indult, aztán Kristóf csatlakozásával új időszámítás kezdődött a manufaktúra életében. Miben nyilvánul meg ez a változás?

- Csaba: Kristóf szerepvállalásával lehetőség nyílt arra, hogy jól megtervezett üzleti stratégia mentén építkezzünk, miközben én a kreatív tervezésre fókuszálhatok. A szerepek tökéletesen megoszlanak kettőnk között, de minden döntést együtt hozunk meg.

- Mi ösztönözte Kristófot, hogy biztos munkahelyét egy új dizájnvállalkozásra cserélje?

- Kristóf: Már éreztem egy ideje, hogy személyesebb feladatra vágyom, amivel értéket teremthetek mások számára. Ekkor találtam rá apósom pincéjében egy manuális présgépre, ami beindította a fantáziámat, és elhatároztam, hogy Csabával belevágok egy új, kreatív birodalom felépítésébe. Eleinte nem volt könnyű, évekig csak kísérleteztünk az anyagokkal és a különböző technikákkal. Ez idő alatt a manufaktúra teljesen visszavonult a külvilágtól, hogy aztán tényleg nagyot robbanhasson, amit kitaláltunk.

Fotó: LAKÁSKULTÚRA

- Miért éppen a cementlap-gyártásban láttak lehetőséget?

- Kristóf: A korábbi importőri tapasztalataink alapján úgy ítéltül meg, hogy az eredeti marokkói cementlapok – esztétikai értékük ellenére – a hazai időjárási körülmények között csak beltéren alkalmazhatók, ezért elhatároztuk, hogy saját termékpalettával lépünk a piacra, kültéri és beltéri darabokkal egyaránt. Fontos szempont volt a minél nagyobb felhasználási terület, és hogy új, izgalmas színeket tudjunk előállítani, ezért mi magunk jártunk utána minden egyes technológiai és tervezési folyamatnak. Nagy kihívás volt, de hajtott minket előre a vágy, hogy olyan dolgot hozzunk létre, ami valóban egyedülálló Magyarországon.

- A cementlapot a ’70-es évektől kiszorította a piacról az olcsóbb csempe. Hogyan próbálják megismertetni és megszerettetni a nagyközönséggel az új terméket?

- Kristóf: Szerencsére itthon is megjelent egy vásárlói réteg, amely keresi az egyedi burkolatokat. A cementlap pedig nagy szabadságot ad a minták és színek kombinálásával. Ugyanakkor a lapjaink megfelelnek az EU-s szabványnak, így akár közintézményekben is felhasználhatók. Kiemelt figyelmet fordítunk rá, hogy az emberek megismerjék ezt az egyedülálló burkolatot. Júniusban megnyílt az első műhelyünk Csepelen, ahol személyesen fogadhatjuk az érdeklődőket a kimondottan erre a célra létrehozott bemutatóteremben.

Fotó: LAKÁSKULTÚRA

- Az új műhellyel új kapuk nyílnak meg a iamart előtt?

- Csaba: A 3D nyomtatással lehetővé vált a kis szériás cementlapgyártás, ma már a rézsablon helyett egy sokkal gyorsabban előállítható műanyag keretes kiöntőformával dolgozunk. A kifejlesztése majdnem másfél évig tartott, de összességében rengeteg időt spórolunk ezzel a lépéssel. Minden szerszámot egyedileg gyártunk, a lapokat pedig egyesével, kézzel készítjük. Ettől olyan különlegesek és értékesek.

A teljes interjú ide kattintva érhető el.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.