40 évesen költözhetett be első igazi otthonába Ady Endre

Csinszka haladó módon gondolkodott az otthona berendezéséről, Ady pedig gond nélkül adta át feleségének az irányítást.

null

1917-et írunk: Ady Endre és Boncza Berta, azaz Csinszka beköltöznek az ifjú feleség édesapjától örökölt, budapesti lakásába. A költő, aki addig hotelszobákban, szanatóriumokban vagy épp testvérénél szállásolta el magát fővárosi tartózkodása idején, 40 évesen talált otthonra a Veres Pálné utcai lakásban és lakott itt az 1919-ben bekövetkezett haláláig.

Szállodai szobák után saját otthon

Ady sosem szerette igazán Budapestet: levelezéseiben sokszor illette negatív jelzőkkel a magyar fővárost. Csinszka azonban vágyott Pestre és a saját otthonra. A házaspár a fiatalasszony családjának csucsai birtokáról költözött Budapestre, ahol eleinte hotelszobákban szálltak meg, ezt azonban Csinszka – érthető módon – költségesnek, feleslegesnek és kényelmetlennek találta. A Veres Pálné utcai lakás Boncza Miklós tulajdonában állt, halála után pedig lányára, Boncza Bertára maradt.

és Csinszka
Fotó: Gál Csaba / Petőfi Irodalmi Múzeum

„Nem nagy, de a miénk”

Az ötemeletes, zárt belső udvaros ház 1912-ben épült, a tervek alapján kimondottan a jómódú arisztokráciának: melegvíz-szolgáltatás működött benne, a lépcsőházat fűtötték, emellett pedig lift, a cselédek számára pedig melléklift és hátsó lépcső is helyet kapott benne. Akkori szemmel nézve kimondottan modernnek, mi több, luxusingatlannak számított, hiszen elektromos áram és fürdőszoba is tartozott a benne lévő lakásokhoz.

Az első emeleten található, háromszobás lakás érdekes módon a kor mércéjéhez viszonyítva nem számított kiemelkedően nagynak a maga 113 m²-es alapterületével. „Nem lesz nagy lakás, de kényelmes, meleg és a miénk” – nyilatkozik róla Csinszka is a levelezésében.

 

Csinszka, a lakberendező

A költő felesége lelkesen vetette bele magát a lakás berendezésébe, minderről pedig szintén részletesen beszámolt levelezésében: a Petőfi Irodalmi Múzeum Talán semmi, talán Minden című kiadványában többek között fény derül Csinszka lakberendezői és tervezői hajlamaira is. Mint külföldön tanult, sokat utazó, a művészetet kedvelő ifjú hölgy,

Csinszka haladó módon gondolkodott az otthona berendezéséről, ám sokat merített a svájci leányintézeti évei alatt olvasottakból, színházi élményeiből, a kort meghatározó lakberendezési irányzatokból, valamint a divatlapokból. Ady pedig gond nélkül adta át feleségének az irányítást.

Fotó: Gál Csaba / Petőfi Irodalmi Múzeum

Az előszobabútor Csinszka a saját elképzelései alapján készíttette el, a falakat – az akkori virágmintás tapétákkal bevont falak divatjával szembemenve – fehérre meszeltette az ablakokkal, ajtókkal együtt, ezzel is világosabbá, tágasabbá téve a tereket.Előttük még szebben érvényesülhettek a színpadias, sötétebb színekkel operáló biedermeier stílusú bútorok és a kiegészítők. A berendezési tárgyak egy része örökségből került a házaspár otthonába, másik része pedig inkább Csinszka által féltve őrzött darabok voltak, mint az asszony porcelángyűjteménye vagy a nagymamától kapott étkezőgarnitúra. A költő felesége előszeretettel vásárolt régiségboltokban antik bútorokat. A folyton úton lévő, előtte bőröndből élő Adynak sem hatalmas könyvtára, sem más gyűjteménye nem volt. A költő festő barátaitól kapott képek egy része például öccse, Ady Lajos lakásába kerültek, amelyekért Csinszka sokáig elszántan küzdött, hogy a saját otthonukba jussanak.

Apropó, képek: a barátok között nagy meghökkenést váltott ki, hogy Csinszka maga gondoskodott arról, hogy a családi képfalra Ady egykori nagy szerelme és múzsája, Léda képe is kikerüljön.

A teljes cikk ITT olvasható tovább.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.