A világ legnagyobb Munkácsy-gyűjteménye Békéscsabán

Most már nem csak Budapesten lehet látni Munkácsy ismertebb műveit, korszakait

null

Október elsejétől látható a világ legnagyobb Munkácsy-gyűjteménye a művészről elnevezett békéscsabai múzeumban. Munkácsy Mihály története egy olyan alkotóról szól, akit az 1880-as években a legkiemelkedőbbnek tartottak, festőfejedelemként emlegették. A kiállítás ötletgazdái az ő rendkívüli életművéből válogattak össze egy csokorra valót, amit most nekünk is volt alkalmunk megtekinteni.

A Siratóasszonyok a keresztfánál című festmény gróf Andrássy Gyula özvegye, Kendeffy Katalin rendelte meg férje halála után egykori barátjuktól. A tárlat zártkörű megnyitója szeptember végén volt
Fotó: Lehoczky Péter

Délután két óra, a sor a lépcső aljáig vezet a Munkácsy Múzeum előtt. A soproni csoportot csabacsűdi barátaik hozták el a másfél hete nyíló Munkácsy Mihály-kiállításra. A kapu kinyílik, „már nagyon izgulok” mondja félhangosan egy középkorú nő a mellette lévő férfi fülébe. Még egy kis várakozás, és a tárlatvezető széles mosollyal köszönti a vendégeket. Hamar megtelik a sötét helyiség, a kíváncsi tekintetek pedig kivétel nélkül Pásztor János Munkácsy-mellszobrára szegeződnek.

Nem csoda, hiszen a festő portréja szinte felkiáltójelként áll a terem közepén.

Közben a tárlatvezető elárulja, az életében a legkiemelkedőbb kortárs festőnek tartott Munkácsy Mihály árvaságra jutva került Békéscsabára, anyai nagybátyja vette magához az akkor még csupán nyolcesztendős gyermeket. Kenyérkereső szakmát kellett keresni a számára, így kerül az asztalosműhelybe, ahol az élményeket szerezte a minden magyar által ismert kép, az Ásító inas megfestéséhez. Békéscsabát úgy szerette, mint a szülővárosát, híres művészként is, amikor megtehette, mindig hazalátogatott. Ennek okán kapta meg a békéscsabai múzeum a festő özvegyétől azt a tárgyegyüttest, amellyel kiérdemelte „A világ legnagyobb Munkácsy-gyűjteménye” megtisztelő címet.

Munkácsy Krisztus Pilátus előtt című realista vallásos alkotása Krisztus szenvedéstörténetét ábrázolja
Fotó: Lehoczky Péter

A kiállításon közben szép lassan kigyúlnak a sejtelmes fények, de először csak a relikviákat tartalmazó üvegvitrineknél, ahol megtaláljuk a művész festő- és rajzeszközeit, személyes használati tárgyait, fényképeit, iratait és a Békéscsabán töltött évek legfontosabb ereklyéit, vagyis az asztalosinaskodáshoz kötődő tárgyakat.

Később egyenként felhúzzák a fekete vásznakat a festőfejedelem alkotásai előtt, és a látogatók elé tárul egy eddig soha nem látott csodálatos világ.

A legkorábbi festmények még a kor divatjának megfelelő biedermeier szellemben készültek. A kiállítást nyitó portrénégyes a szükségessé vált akadémiai képzés anyagi hátterének megteremtése végett született, ahogyan a múzeumnak néhány hónappal ezelőtt felajánlott három kép is, amelyek Munkácsy gyermekkori barátait, a Vidovszky család tagjait ábrázolják. Leszármazottaik nagyvonalú felajánlásának köszönhetően a szülői portrépár és leányuk, Matild arcképe a Munkácsy Mihály Múzeum kiállításának egyik fontos állomása lett.

A teljes cikket ITT olvashatja el.

 

SZEGÉNYSÉGI BIZONYÍTVÁNY

KIÁLLÍTÁS – TECHNIKAI BRAVÚROK ÉS FRISS TARTALMAK AZ ÚJ BÉKÉSCSABAI ÁLLANDÓ MUNKÁCSY-TÁRLATON

Trauttmansdorff grófnő uradalmi ügyésze, Reök István Békéscsaba főterén bérelt lakást. 1853. szep­tember 29-én kilencéves unokaöccsét, Mun­kácsy Mihályt is magával vitte Vidovszkyék szomszédságába. Vidovszky János ­Apponyi Albert gróf gazdatisztje volt. Hat gyermeke közül Lászlóval és Ferenccel Mihály azonnal összebarátkozott. Kapcsolatát velük később is fenntartotta, a ­család több tagját megfestette 1865 decemberében.

Korábbi cikkünket ITT olvashatja tovább.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.