Repülőt épített és világcsúcsot döntött a veszprémi mérnök

Dolhai Krisztián repülés iránti szeretete korán megmutatkozott.

null

A kezdetekről szólva Krisztián elmondta, barátja édesapja katona volt, pilóta. Őt is elvitték hétvégén a veszprémi repülőtérre, ahol hobbiból repültek. Annyira megtetszett neki, hogy elhatározta, megtanul repülőt vezetni. Édesanyja egyedül nevelte őt, a családi költségvetésből nem jutott rá. Krisztián elkeseredés és az álmairól lemondás helyett diákmunkát keresett. Hatvan felszállás kellett ahhoz, hogy egyedül vegye célba az égboltot. Kérdésünkre, hogy mit érzett ekkor, határozottan mondta, boldogságot.

A veszprémi Lovassy-gimnázium diákja érettségi után mérnöknek tanult. A repülést folytatta, versenyekre járt. Egy Pipistrel Sinus géppel állt rajthoz, csakhogy hamar rájött, nem jó a szárnyak miatt a kilátás, ami alapvető, ugyanis a versenyen papíralapú térkép alapján repültek. Útközben fotó alapján fel kellett ismerniük tárgyakat, például útkereszteződést, facsoportot. Mit tehet a pilóta, ha nem megfelelő a gépe? Vesz másikat, vagy tervez magának egyet. Krisztián ez utóbbit választotta.

A repülő három évig készült, Dolhai Krisztiánék nagy gonddal tervezték és építették meg
Fotó: LIKEBALATON.HU

A tervezést ő maga végezte, a rajzolást egy társa. Az Altus három évig készült egy volt gimnáziumi osztálytársa üzemében Felsőörsön, majd 2018 tavaszán kezdődött a berepülés. Először nagy súllyal terhelték, hogy a szilárdságát próbálják, majd következtek a felszállások. Először alig távolodott el a földtől, majd egyre magasabbra szállt a repülőtér körül. Az építést végzők a földről nézték őt, és végig rádiókapcsolatban voltak. A berepülés 40 óra, az első 20 óra a legnehezebb és legtöbb izgalmat tartogató időszak. A tervezésnél a legfontosabb a biztonság volt, a második a kényelem. Az Altus üresen 300 kilogramm, utassal, a gép kétszemélyes, legfeljebb 472 lehet. A rekordkísérlet előtt Krisztián tíz kilót fogyott, hogy a megadott súlyt ne lépje túl.

A kísérletre ketten indultak. A gépről a nem szükséges dolgokat is levették, hogy kisebb súllyal induljanak. A gép a motorerővel 6000 méter magasságig is felemelkedhetne, de ott a levegő fele olyan sűrű, mint lent, így a pilótának oxigén kellene, ezért 4000 méter alatt marad. A gép órákig tud vitorlázni. Felszereltek rá egy 100 négyzetméter nagyságú mentőernyőt, amit baj esetén a pilóta kinyit, majd az ernyő lassan lehozza a gépet.

A teljes cikket ITT olvashatja tovább.

Álmodni lehet!

Budaörsön pusztították el, és most ugyanitt támad fel hamvaiból az egykori magyar repülőgépipar egyik csúcsteljesítménye, a Nemere, amelyet félkészen a holnapi repülőnapon mutatnak be. A kecses égi vándor „bűne” az volt, hogy az 1936-os berlini olimpián „Hitler előtt pózolt”. Feltámadását az elveszettnek hitt eredeti részlettervek váratlan előkerülése, valamint Révy László és Ungár László repülőgép-asztalosok fanatizmusa teszi lehetővé.

Korábbi cikkünket ITT olvashatja tovább.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.