Komp is járt valaha Dunaújvárosban

A Volt egyszer egy… munkacímű minisorozatunkban ezúttal nem egy mára bezárt gyár vagy üzem történetét tekintjük át röviden, mint az eddigiekben, hanem a dunaújvárosi kompközlekedésre emlékezünk – írja a dunaújvárosi hírportál, a duol.hu.

null

A József Attila Könyvtár internetes oldalán így írnak a hajdani pentelei rév­ről, amely bőven a város születése előtt létezett már. „Pentelénél a révet jóval a falutól délre lehetett csak felépíteni. A faluból 20 ölnyi széles út vezetett a révhez, amely egykor a mai Aranyvölgyi út nyomvonalát követte, kis kitérővel fordult a posta felé, innen átmetszette a Vasmű úti épületek mögötti parksávot, követte az Eszperantó út nyomát, a Siklói út mélyútján áttörte a szakadó partot, mígnem kétszeri kanyar után érkezett a révház területére. A révházhoz vezető utat a régi térképek tanúsága szerint Duna-vetsei útnak is nevezték. A révház maga hosszú, nádtetős épület a víz partjától mindössze 40 méter távolságra. Mögötte három melléképület az állatok, felszerelések számára. Sokszor szolgált társadalmi események helyszíneként a révház. Itt tartották 1896-ban a millenniumi ünnepeket. A háború után magára maradt az épület. A város­építés kezdete után a 26. sz. ÁÉV birtokaként dőltek össze az épületek. Egy komp négy, kétlovas szekeret tudott befogadni rakománnyal, hajtóikkal. Felfértek még az alkalmi utasok közül is jó néhányan.”

Az egykor szebb napokat is látott dunaújvárosi komp
Fotó: Archív/duol.hu

1959 nyarán a Alig akadhatott akkoriban városlakó, aki legalább egyszer ne utazott volna a komppal Fotó: archívaz olvasók kérésére annak járt utána, hogy a radari révállomást miért helyezték át a Szalki-szigeti hajóállomáshoz. Mint írták, a radari rév­átkelést az Országos Révkapitányság határozata értelmében szüntették meg, azért, mert az veszélyesnek bizonyult – túlterheltség, jármű és motorbicikli szállítása is az okok között szerepelt, illetve hogy a túloldalon nem volt alkalmas hely a biztonságos kikötésre.

Az említett újság 1960 decemberében már ezt írta: „A Víz- és Csatornaművek a napokban új kishajót szerzett be a dunai átkelés kulturáltabb lebonyolítására. A 40 személyes „Kohász” kishajó a Szalki-sziget és Szalkszentmárton között teljesít szolgálatot.”

Egy évvel később már arról szóltak a hírek, hogy 1,7 millió forintból négy kilométer hosszú rév­út épül Szalkszentmártontól a dunai révkikötőig. És ekkor már arról is szó volt, hogy az út elkészültével új kompjáratot indítanak, amely már gépjárművek szállítását is biztosítja a személyszállításon túl.

1969 szeptemberében arról cikkezett a Dunaújvárosi Hírlap, hogy a „Pentele” nevű modern komphajó áll szolgálatba a városban. 1973. június elején egy rövid hír jelent meg a helyi újságban, amely arról szólt, hogy a napi 16 menetrend szerinti járat mellé még 23 mentesítőt kellett indítani a Dunán, akkora volt az utasforgalom. 1976 januárjában arról szóltak a hírek, hogy miközben a szállított személyek száma alig változik, a komppal átkelő gépkocsik száma háromszorosára, a motorkerékpároké csaknem hatszorosára nőtt. Még ebben az évben korszerűsítették a komp felüljáróját a kikötőben.

A teljes, eredeti cikk IDE kattintva érhető el.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.