A kínaiak már a polcon vannak

A kínai JD.com nemrégiben közel 860 milliárd forintért többségi tulajdonjogot szerzett a MediaMarkt anyacégében, a lépés jól mutatja a világgazdaság erőviszonyainak átrendeződését, hiszen 2010-ben még a német óriáscég akart betörni a kínai piacra. A JD-nek nem titkolt célja, hogy a régi, nagy európai márkákat kiszorítsák a saját piacaikról.

2025. 10. 30. 5:43
Fotó: Vémi Zoltán
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az elmúlt években itthon is rendkívül népszerűvé váltak a különböző internetes áruházak, piacterek: 2024-ben 4,3 millió magyar vásárolt online, 48 százalékuk külföldről is. A bruttó forgalom 15 százalékot nőtt, elérte az 1945 milliárd forintot, a leadott rendelések száma 114 millió volt. Az online részesedés a teljes kiskereskedelemből nagyjából 9,6 százalék, ennek a felét multinacionális nagyvállalatok értékesítik, mint például a MediaMarkt és a Saturn Holding német anyacége, a Ceconomy, illetve a legnagyobbak közt van a cseh Alza, a román EMAG és magyar tulajdonúak is, mint például az AQUA, az iPon és a BestByte.

Media Markt áruház, bolt, kereskedelem, vásárlás
Kiszoríthatják a kínai márkák az európaiakat. Fotó: Vémi Zoltán

2022-ben a Temu megjelenése jelentett trendfordulót. A kínai online piactér rövid időn belül nagy népszerűségre tett szert, már 2,3 millió magyar vásárolt rajta legalább egyszer, jelenleg a piac hat százalékát birtokolják. 2024-ben a 120 milliárd forintos bevétele háromszor több volt, mint a MediaMarkt online megrendelésekből származó forgalma.

A kínai cégek már 2021-től kezdve hoztak létre raktárakat Európában, de ezek előnyei csak kevés országban kezdenek el éppen mostanában érvényesülni. 

A csomagok főként közúton, vasúton és tengeren szállított konténerekben jutnak el Európába, ami általában 30-45 napot vesz igénybe. A légi fuvarozás jóval gyorsabb, három–hét nap, de drágább is.

 2022-ben ezen változtatott a Temu, amely ingyenes légi szállítással igyekezett vonzóbbá tenni a csomagos rendeléseket Kínából, azonban a kínai kiskereskedők esetében is fennáll az, hogy a szállítmányozás és a célpiacokon történő fuvarozás és kézbesítés nem saját logisztikai hálózatukon keresztül bonyolódik.

2025 júliusában e tekintetben értünk egy mérföldkőhöz, ugyanis a kínai JD szert tett a Ceconomy 11 országot lefedő szállítmányozási, raktározási és értékesítési kapacitására. Ezzel a JD a Kínában már bevált stratégiáját valósítja meg Európában, amelynek alapja a több közbülső szint és szereplő kiiktatása az értékláncokból.

A tartós fogyasztási cikkek termelése a reform és nyitás után kiszerveződött a nyugati országokból Kínába. Ehhez még a nyugati cégek biztosították a tőkét és a technológiát, ma már nagyrészt inkább csak megrendeléseket adnak le a kínai beszállítóknak, akik egyszerre több, nagy nyugati márkát szolgálnak ki. 

Ezután a szállítmányozás következett, ma Kína rendelkezik a világ legnagyobb teherhajóflottájával.

 A 2010-es évekre már megjelentek a kínai tulajdonban lévő vállalatok a saját fejlesztésű termékeikkel is. Ezek közül a nyugati fogyasztók csak a jéghegy csúcsát ismerik, mint például a Huawei, Xiaomi, Lenovo vagy a Hisense. A kínaiak szándékában áll, hogy az európai tulajdonú vállalatokat, mint a Tefal, Bosch, Siemens, Miele vagy a Kärcher kiszorítsa a saját piacukról. Kínában ez a folyamat már előrehaladott, jelenleg Európa került a fókuszba.

A JD-nek ebben nagy szerepe volt otthon, sok ezer kínai márka piacra jutását tette már lehetővé. A cég vezetője 2025 júniusában kijelentette, hogy a következő öt év feladata lesz ezer kínai márka bevezetése az európai piacra. 

Állítása szerint ezek minősége sok esetben meghaladja a nyugati termékekét, és ezen vállalatok erősebbek az innovációban, tehát már nem olcsóbb, utángyártott árucikkek dömpingjére kell felkészülniük a nyugati cégeknek.

A kínai cég a Ceconomyvel való együttműködés révén hozzáférést kap a 11 országban jelen lévő, több mint 1030 fizikai boltot magában foglaló hálózathoz. Sandy Xu, a JD jelenlegi vezérigazgatója szerint az a céljuk, hogy Európa vezető, következő generációs fogyasztói elektronikai platformját építsék fel, ötvözve a kínai csoport e-kereskedelmi erejét a Ceconomy fizikai üzleteinek jelenlétével és márkaismertségével.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.