Ha a távmunka az úr!

Milyen volt hazánkban a home office valóság a járvány első évének novemberében? Arányok, tények, kutatás.

null

Főként az állami rendelkezések segítik a távmunka szélesebb körű terjedését Magyarországon: Budapest élen jár a home office lehetőségekben. Ahol van rá mód, ott a munkavállalók általában mindenhol élnek is vele – derült ki a Reacty Digital 2020 novemberi online kutatásából. A helyzetkép felvázolásában Pintér Róbert, a Corvinus Egyetem adjunktusa, a Reacty Digital üzletfejlesztési igazgatója volt segítségünkre.

A munkavállalók háromnegyede a munkahelyén dolgozik. Nem minden szektorban lehetséges távmunkában dolgozni. Ahol pedig biztosítható lenne, ott gyakorta nem teszik ezt meg. Magyarország nemzetközi összevetésben is elmarad távmunka tekintetében a többi EU-s és OECD országoktól, vagy akár az Egyesült Államoktól. Nincs hagyománya ennek, azaz nincs olyan kultúránk, hogy a távmunkát alapértelmezetten elérhetővé tegyék. Innen nézve érdekes igazán, hogy a járvány kezdete óta a távmunkát biztosítók a duplájára nőttek. Novemberben, amikor felmérésünk készült, a foglalkoztatottak harmada kapott valamilyen távmunka lehetőséget. Tehát míg 2020 elején a távmunka aránya 18 százalék volt, 2020 végére majdnem a duplája. Nyugodtan kijelenthetjük, hogy a munkaerőpiac ebből a szempontból nagyjából 3-5 évet ugrott előre az időben.

A megkérdezettek 16 százaléka dolgozik többet otthonról, mint azelőtt
Fotó: Reacty Digital

„Alapvetően az a kiindulópont idehaza, hogy a munkáltató nem bízik a munkavállalóban, nem bízik abban, hogy a munkavállaló otthon is csak a munkáját végzi el, mivel nem tudja őt kontrollálni. Holott a számítógépes munkát végzőket – hisz nagyjából ők tudnak távmunkában dolgozni – a munkahelyükön is nehéz ellenőrizni. A főnök csak azt látja, hogy bejött időben, ül a számítógépe előtt, de azt már nem tudja biztosan, hogy a feladatával foglalkozik-e, vagy hogy milyen hatékonyan használja ki a munkaidejét. Az egyetlen igazán adekvát módszer, hogy olyan feladatokat ad neki, amelyeket határidőre le kell adnia. Ezt akkor is megteheti, ha otthon ül a gépe előtt. Abba a hamis illúzióba ringatják magukat a döntéshozók, hogy ha bent van a munkavállaló, akkor biztos produktív munkát is végez a beosztottjuk. Ugyanakkor mégis érthető, ha azt szeretnék a vezetők, hogy bentről is dolgozzanak a kollégák, ha figyelembe vesszük, hogy nagyon nehéz úgy csapatot egyben tartani, új belépőket integrálni, ha nincsen valamilyen fajta minimális személyes kontaktus. Egy-két perces rövid beszélgetés a kávégép előtt, vagy a folyosón, felugrok ide, beugrok oda, összefutunk a liftnél -ezek az úgynevezett „small talk„-ok kulcsfontosságúak abban, hogy össze tudjunk tartani egy céget. Ha szétcsúszik a társaság, az a munka hatékonyságának rovására mehet. Végül, a távmunka sem jó mindenkinek. Itt két végletet lehet látni a normális munkavégzésen túl.

Van, aki egyszerűen túlpörgeti magát, fölkel 7-kor és este nyolcig nem bírja abbahagyni a munkát, ontja magából a leveleket, ezt csinálom, azt csinálom, és egyszerűen túlhajszolja magát, amivel könnyen kiégés közeli állapotba kerülhet. Neki fontos valahogy falat húzni a munkahely és a magánélet közé.

De van olyan is, aki egyértelműen lógási lehetőségként éli meg a helyzetet, megkapja a feladatot, de nem csinálja meg időben, nem produktív – ez szerintem egy motivációs probléma. Neki fontos visszajelzést kapnia, hogy ez a fajta hozzáállás nem elfogadható. Vagyis a túlpörgős típust önmagától kell védenie a HR-esnek, nehogy három hónap múlva szívinfarktust kapjon, vagy kiégjen, míg a „lógóst” motiválni és integrálni kell, hogy produktív maradjon„ – elemzi a helyzetet Pintér Róbert.

Van számos céges megoldás, hogyan lehet a távmunka jelentette kihívást kezelni. Az egyik véglet az, amit rendszerint a kis- és középvállalkozások követnek, hogy csak akkor engedik el a kollégát távmunkára, amikor nagyon indokolt, de egyébként azt várják el, hogy dolgozzon mindenki bentről. A másik véglet az egyes multik által űzött gyakorlat, hogy nem engedik a munkavállalóikat semmilyen okból sem bejárni, de ez egyértelműen árt a hatékonyságnak, bizonyos területeken majdnem, hogy lehetetlenné teszi a munkát (például az ügyfélszolgálatok esetében). „A kettő között található az a megoldás, ami elterjedt nagyobb cégeknél, hogy több, egymástól hermetikusan elzárt csoportba osztják az embereket, akik eltérő ritmusban járhatnak be dolgozni.– ismerteti a kutató.

Ezt azért is szervezik így, hogy megőrizhető legyen az üzletfolytonosság. Nekem egyébként az a privát véleményem, hogy valamiféle, adott cégre jellemző kevert mód, amiben otthonról is dolgozik a munkavállaló, és be is jár dolgozni – igazándiból az a megoldás, ami mentálisan és a cég működése szempontjából is a legjobb, és a leghatékonyabb. Nem jó az, ha valaki tartósan magára marad, nem találkozik senkivel, nincsenek meg a személyes érintkezések, nem tudja elkülöníteni a munkahelyét a lakóhelyétől, folyamatosan otthon van, ez mentálisan is igen megterhelő lehet.

Pintér Róbert, a Corvinus Egyetem adjunktusa, a Reacty Digital üzletfejlesztési igazgatója
Fotó: UNILIFE.HU

Értelemszerűen a szakmunkások, fizikai munkások esetében nem megoldható a home office, a vezető beosztású, illetve beosztott értelmiségi/diplomás munkakörökben viszont átlagon felüli ennek a munkavégzési formának az elérhetősége, amit a legtöbben ki is használnak.

Régió szempontjából a fővárosban van a legtöbb esély az otthoni munkavégzésre, a tavaszi és év végi korlátozó intézkedések idején az ott élő legalább részmunkaidős foglalkozatottak felének volt, illetve van lehetősége arra, hogy távmunkában dolgozzon.

A legalacsonyabb arány Közép- és Nyugat-Dunántúl esetében figyelhető meg, ahol csak minden ötödik foglalkoztatott munkahelye nyújt homeoffice opciót.A novemberi korlátozások bevezetése óta home office-ban is dolgozók közel fele (45 százalékuk) a teljes munkaidejét távmunkában, míg hatoduk (17 százalékuk) a munkaidő nagyobb részét munkahelyén tölti. A teljes távmunka különösen jellemző a részmunkaidős munkavállalókra, akiknek 67 százaléka egyáltalán nem jár be munkahelyére, míg a teljes állásban foglalkoztatottak csupán 40 százaléka marad folyamatosan otthon.

A Reacty felméréséből kiderült: a munkahelyük által kínált otthoni munkavégzés jelenlegi lehetőségeivel a foglalkoztatottak csak többé-kevésbé vannak megelégedve. A legfeljebb általános iskolai végzettséggel rendelkezők és az alacsonyabb (100-150 ezer forint) személyes jövedelemmel rendelkezők az átlagnál elégedettebbek. A szolgáltatási szektorban dolgozók viszont átlag feletti arányban nyilatkoztak úgy, hogy egyáltalán nem elégedettek a biztosított lehetőségekkel, annak ellenére, hogy ebben a szektorban egész évben kifejezetten magas volt a távmunka lehetőségének aránya.

A járványhelyzet idején különösen fontos a cégek és a munkavállalók közötti folyamatos kommunikáció. A munkáltató a dolgozók véleményének meghallgatásával erősítheti a munkavállalói bizalmat és motivációt, emellett a visszajelzések a vállalati döntéshozatalt is segíthetik a szükséges intézkedések (a távmunka bevezetése és biztosításának módja) tekintetében.

A nagyobb foglalkoztatotti létszámmal rendelkező cégek esetében nehézségekbe ütközhet a dolgozók véleményének kikérése. A Reacty Digital az országos reprezentatív kutatást követően 2020 végétől felméréssorozatot indít cégek körében Covid-19 Online Munkavállalói Felmérés címen, melyben célzottan vizsgálja a dolgozók egészségtudatossághoz, járványügyi intézkedésekhez, illetve távmunkához való viszonyát. A kérdőíves felmérés az anonim válaszadás lehetőségével elősegíti a valós és őszinte visszajelzéseket, az eredmények elemzése pedig kulcsfontosságú információkhoz juttathatja a részt vevő vállalatokat a munkavállalók attitűdjére vonatkozóan.

Az eredeti cikk IDE kattintva érhető el.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.