A nemzetközi kereskedelmi rendszer – amely a Világkereskedelmi Szervezet (WTO) szabályaiban és más megállapodásokban fejeződik ki – nem a mai világra van szabva. Az autók, az acél- és textiltermékek világára alakították ki, nem az adatok, a szoftverek és a mesterséges intelligencia korszakára. A globális kereskedelmi rendszer, amelyre már eleve súlyos nyomás nehezedik Kína felemelkedése és a hiperglobalizációval szembeni ellenreakciók miatt, teljesen alkalmatlan arra, hogy kezelje azt a három fő kihívást, amelyeket ezek az új technológiák okoztak – írja a vg.hu.
Az első kihívás a geopolitika és a nemzetbiztonság. A digitális technológiák lehetővé teszik a különböző hatalmaknak, hogy meghekkeljenek ipari hálózatokat, kiberkémkedést folytassanak, és manipulálják a közösségi médiát.
Oroszországot azzal vádolják, hogy beavatkozott az Egyesült Államok és más nyugati országok választásaiba a fake news portálok és a közösségi média manipulálása révén. Az amerikai kormányzat pedig a Huawei kínai óriásvállalattal szemben lépett fel, mivel attól tart, hogy a vállalat távközlési eszközei – a kínai kormányzattal való kapcsolatai miatt – nemzetbiztonsági fenyegetést jelentenek.
A második kihívás abban áll, hogy súlyos aggodalmak merülnek fel az adatvédelem terén. Az internetes platformok hatalmas mennyiségű adatot tudnak összegyűjteni az emberek online vagy offline térben folytatott tevékenysége alapján.
Néhány országban szigorúbbak a szabályok azzal kapcsolatban, hogy mit tehetnek ezekkel az adatokkal a cégek. Az Európai Unió például bírságokat szab ki azokra a vállaltokra, amelyek nem képesek megvédeni az EU-ban élők adatait.
A harmadik kihívás a gazdasági helyzet. Az új technológiák versenyelőnyt nyújtanak azoknak a nagy cégeknek, amelyek kiemelkedő globális piaci túlsúlyra tesznek szert.
A méretgazdaságossági és hálózati hatások „a győztes mindent visz” helyzetet teremtenek, a merkantilista politika és más kormányzati gyakorlatok miatt pedig néhány cég tisztességtelen előnyre tesz szert. Az állami megfigyelés például lehetővé teszi a kínai cégeknek, hogy hatalmas mennyiségű adatot halmozzanak fel, ami képessé teszi őket arra, hogy kontrollálják az arcfelismerés globális piacát.