Korábban a digitális világ mindössze egy értékesítési csatorna volt a hagyományos luxustermékek számára, mára azonban ez jócskán megváltozott: a blockchain technológiának és az NFT-k megjelenésének köszönhetően gyakorlatilag önálló „piactérré” vált.
Manapság tehát a luxusmárkákra jellemző tulajdonságoknak – az egyediségnek, az exkluzivitásnak és az árnak – a virtuális termékeknél is meg kellene jelenniük, ahogy ezt néhányan, köztük a Balenciaga, a Louis Vuitton és a Gucci már felismerték – írják.
De lehet-e digitális a luxus? – fejtegeti a Harvard Business Review cikke. Egészen a közelmúltig erre nem volt egyértelmű a válasz sem a vásárlók, sem a cégek részéről. A luxus az exkluzivitásról szól, a digitalizáció pedig arról, hogyan lehet termékeket, adatokat és tudást hozzáférhetővé tenni – vagyis a két dolog merőben más természetű. Ha ezt vennénk alapul, a digitális világ mindig csak egy csatorna maradna a luxuscégek számára.
Azonban arra, hogy ez már jó ideje nem így van, számos példa létezik.
A Tiffany például a kiterjesztett valóságot hívja segítségül, amikor egy app használatával találhatja meg a vásárló a tökéletes jegygyűrűt.
A Louis Vuitton a League of Legends játékosainak kínál kiegészítőket, amelyeket online vásárolhatnak meg. Tavaly a Gucci a Pokémon GO-val szerződött le, és kínál a játékban részt vevőknek termékeket. Az ismert gamer cég pedig, az Epic Games olyan márkákkal működik együtt, mint a Balenciaga és a Louis Vuitton.

Egyre több példát láthatunk tehát arra, hogyan tudja a digitális világ biztosítani a luxustermékek számára fontos feltételeket. Az első mindjárt az egyediség. Még a valódi világban is nehéz megkülönböztetni a hamis termékeket az eredetiektől, a digitális világban pedig sokak szerint ez szinte a lehetetlennel egyenlő. A technológia azonban, mint oly sok esetben, itt is segít: a nem helyettesíthető tokenek, vagyis az NFT-k jelentik a megoldást erre a problémára.
A blokklánc-technológia segítségével létrehozott NFT-k tehát digitális termékekhez kapcsolhatók, így ellenőrizhető az adott termék eredetisége és tulajdonjoga.