Izgalmas felfedezés: megtalálhatták az első csillagok bölcsőjét

A James Webb-űrtávcső korábban közzétett, legelső képén az univerzum legöregebb csillagai közül látható néhány.

Forrás: Origo.hu2022. 10. 01. 13:14

A James Webb-űrtávcső (JWST) korábban közzétett legelső képén az univerzum legöregebb csillagai közül látható néhány, állítják a tudósok – olvasható az Origó cikkében.

Most a tudósok egy kilencmilliárd fényévre lévő galaxist vettek közelebbről szemügyre, amelyet Sparkler-galaxisnak neveztek el.

A körülötte lévő öt, pislákoló sárga pontról megállapították, hogy olyan, több millió csillagból álló csoportok, azaz gömbhalmazok, amelyek már a galaxis kezdete óta jelen vannak.

A kanadai Torontói Egyetem tudósai a The Astrophysical Journal of Letters című folyóiratban publikáltak egy tanulmányt, amely szerint ezek a Sparkler-galaxisban észlelt gömbhalmazok a világegyetem legrégebbi halmazai közé tartoznak.

Ezek az újonnan azonosított halmazok közel ahhoz az időponthoz keletkeztek, amikor először egyáltalán lehetséges volt csillagok kialakulása

– mondta a tanulmány társszerzője, Lamiya Mowla egy közleményben.

A gömbhalmazok olyan messze vannak, hogy a róluk készült megfigyelések a kilencmilliárd évvel ezelőtti állapotot tükrözik, ami tovább nehezíti a csillagok datálását.

Gondoljunk erre úgy, mintha egy ember korát a külseje alapján találnánk ki – könnyű különbséget tenni egy öt- és tízéves között, de nehéz különbséget tenni egy 50 és 55 éves között

– mondta Mowla.

A Space.com elmagyarázza, hogy a Sparkler-galaxist a képen egy gravitációs lencsézés néven ismert űrjelenség nagyíthatja fel, amelyet az űrben lévő nagy objektumok okoznak, amelyek megváltoztatják a fény útját.

A világegyetem datálása számos kihívással jár, de a James Webb-űrteleszkóp fedélzetén lévő műszerek lehetővé teszik a csillagászok számára, hogy olyan objektumokat lássanak, amelyeket eddig még soha nem rögzítettek űrmegfigyelő intézetek.

A JWST-t azért építették, hogy megtalálja az első csillagokat és az első galaxisokat, és hogy segítsen megérteni a világegyetem komplexitásának eredetét, például a kémiai elemeket és az élet építőköveit

– mondta Mowla.

Az eredeti cikk IDE kattintva olvasható.

Borítókép: Illusztráció (Forrás: Pexels)