Okosépületek, okos e-mobilitás

Az új megközelítés a hálózat terhelésének dinamikus és „okos” kontrollja, amely folyamatosan „észleli”, hogy a hálózat éppen milyen maradék kapacitással rendelkezik, és eszerint szabályozza a villamosautó-töltő infrastruktúra teljesítményfelvételét. Egy ilyen rendszer képes a korszerű energiatároló berendezések vagy napelemes rendszerek szabályozására is – írja a Vg.

Forrás: Vg.hu2022. 11. 09. 14:40
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az energia-átállás egyik meghatározó folyamata és hajtóereje az elektromos autók térhódítása. Az előrejelzések szerint a regisztrált elektromos személygépkocsik száma 2030-ra például Németországban eléri a 11,5 milliót, ami azt jelenti, hogy nyolc éven belül minden negyedik autó elektromos lesz (két éve ez az arány még 1,2 százalék volt). 

 

Ahhoz, hogy a rendszer működjön, becslések szerint több mint nyolcszázezer töltőállomásra lesz szükség.

 

A töltőállomásokat oda célszerű elhelyezni, ahonnan a járművek indulnak, ahova érkeznek, vagy ahol hosszabb időt eltöltenek: vagyis épületekbe, illetve azok közvetlen közelébe. Ez pedig komoly kihívás elé állítja a jövő – és a jelen – okosépületeinek tervezőit Magyarországon is, hiszen az elektromos hálózatoknak korábban soha nem látott terhelési csúcsokkal is meg kell birkózniuk – magyarázza a Vg.

A számok magukért beszélnek: húsz elektromos személyautó egyidejű töltése akár háromezer kilowattos terhelési csúcsot jelent a jelenleg korszerű 150kW-os egyenáramú gyorstöltő berendezésekkel számolva, márpedig a jelenleg működő hálózatokat nem ilyen mértékű terhelésnövekedésre méretezték.

 A hálózatok kapacitásának jelentős növelése ugyanakkor rendkívüli mértékben megemelné a költségeket. Felmerülhet a terhelés „aktív felügyelete” is: itt a költség kisebb ugyan, de azon túl, hogy a védjük hálózatot a túlterheléstől, érdemi kapacitásbővülést nem érhetünk el.

Márpedig szinte napról napra egyre nagyobb kapacitásra van szükség! Egy 75 kWh-ás villamosautó akkumulátor feltöltése tarthat harminc percig, de akár húsz óráig is. A leglassabb, hosszú órákon át tartó töltésre a szokásos, háztartási konnektorok (egyfázisú dugaljak) is használhatók, de e felhasználás előtt javasolt a villamos hálózat felülvizsgálata, tűzvédelem szempontjából is. Gyorsabb töltést biztosítanak a kompakt, ún. AC „wall-boxok”, amelyek parkolókban is felszerelhetők, de a töltési idő – akkumulátortól függően – még ezekkel is 3,5-7 óra. Az ilyen eszközök mellett megjelentek az ún. egyenáramú gyorstöltők, amelyek a hálózati váltakozó áramot előbb egyenárammá alakítják, és melyekkel a legnagyobb töltési teljesítmény elérése lehetséges. Ezen töltési mód a legelterjedtebb. Hálózatüzemeltetési oldalról nézve azonban az egyre nagyobb igények kielégítéséhez új koncepcióra van szükség.

Az új megközelítés a hálózat terhelésének dinamikus és „okos” kontrollja, amely folyamatosan „észleli”, hogy a hálózat éppen milyen maradék kapacitással rendelkezik és eszerint szabályozza a villamosautó-töltő infrastruktúra teljesítményfelvételét.

Egy ilyen rendszer képes a korszerű energiatároló berendezések vagy napelemes rendszerek szabályozására is, amelyek a meglévő hálózati kapacitások mellett plusz kapacitást tudnak biztosítani a terhelési csúcsok fedezésére, így alkotva egy ún. mikrogrid ökoszisztémát. Egy céges flotta például tölthető az irodaház mélygarázsában úgy, hogy a fel nem használt energiát akkumulátorokban tároljuk. A rendszer nem csupán a „kínálatot” szabályozza, de folyamatosan monitorozza a „keresletet”, azaz nyomon követi a kiszolgálandó gépkocsik akkumulátorának töltöttségét is. 

Egy ilyen mikrogrid rendszer az okos épületmenedzsment részeként akár integrált, skálázható platformot biztosít, amely a legkülönfélébb technológiákhoz képes illeszkedni, így például az igényeknek megfelelően kapcsolja be a hálózatba a napelemeket vagy a feltöltött akkumulátorokat.

 Pozitív „mellékhatásként” tehát a zöldenergia-források kihasználását is javíthatja – olvasható a Vg cikkében.

A teljes cikk ITT olvasható el.

 

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.