Az Európa Tanács – mely nem tévesztendő össze az Európai Tanáccsal, mely az Európai Unió egyik fő döntéshozó szerve – jelenleg 47 európai államot tömörít, s ilyen döntésre még nem került sor soha uniós tagállammal szemben. Az Európa Tanács a demokrácia, a jogállam, az emberi és állampolgári jogok helyzetét vizsgálja, s ezek alapján juthat ilyen döntésre, amelyre eddig csak egy-két volt szovjet tagállam esetén került sor.
A döntés tehát súlyos, ugyanakkor viszont szánalmas és nevetséges, s nem feltétlenül ránk, hanem éppen az Európa Tanácsra nézve lesújtó.
Ugyanis vegyük figyelembe, hogyan született ez a példátlan határozat.
Először is, a monitoringbizottság ülésén csak az érintettek fele vett részt, s közöttük egyetlen szavazat döntött a monitoringeljárás megindítása mellett. Így tehát, a döntéshozók negyede szavazta meg az eljárás megindítását, a többi vagy tartózkodott vagy nemmel szavazott.
Másodszor, a 21:20-as arány éppen azt mutatja, hogy a bizottság nem tudott egyértelműen állást foglalni. A magyar jogállammal és a demokrácia állapotával kapcsolatos vélemények totálisan megoszlanak, az egyetlen szavazat, amelyen múlott a döntés, alakulhatott volna másképpen is, ha valaki eljön a bizottsági ülésre vagy éppen távol marad attól. Ez a végtelenül szoros szavazati eredmény éppen azt mutatja, hogy Magyarországról vita van, nem pedig egyértelmű vélemény.
Márpedig egy országgal szembeni monitoringeljárás elindítása valóban komoly és fontos döntés. A határozat viszont éppen azt mutatja, hogy az eljárás megindításához nem adott a konszenzus, s a döntés sokkal inkább Európa megosztottságáról szól, nem pedig Magyarország egyértelmű elítéléséről.
Harmadszor – és ez a legsúlyosabb – a két jelentéstevő közül az egyik, a cseh Jana Fischerová végül lemondott a tisztségéről, mondván, hogy a Magyarországról szóló jelentés túlságosan is elfogult lett, méghozzá negatív értelemben.
Ezek szerint a svéd jelentéstevő asszony, a liberális Kerstin Lundgren véleménye és jelentése vált meghatározóvá. Csendben megkérdezném: hogy is van ez? Hogyan lehetséges, hogy két jelentéstevőt – egy liberálist és egy konzervatívot – kirendelnek Magyarország vizsgálatára, majd az a dolog vége, hogy a jelentésen „eluralkodik” a liberális svéd asszony álláspontja, s a cseh hölgy végül nem tud mást tenni, mint hogy lemond a pozíciójáról? Miféle módon zajlanak ezek a vizsgálatok az Európa Tanácsban? Komolyan lehet venni ezek után egy olyan jelentést, amely a két jelentéstevő közül csak az egyik véleményét tükrözi vissza?