Robert Musil életművében a Monarchia tulajdonságok nélküli emberéről írt, mi pedig lehangoltan megállapíthatjuk, hogy az MSZP egy erkölcs nélküli párt.
Simon Gábor, miután több éve nem vallotta be a vagyonnyilatkozataiban, hogy mintegy negyedmilliárd forintot tárol egy ausztriai bankszámlán, képes úgy nyilatkozni: jóhiszeműen tévedett. Legalább ne nézne totális hülyének bennünket! Ezzel a nyilatkozatával elérkezett a klasszikus, nevezett Gy. Ferenc „magaslatára”, aki, amikor megkérdezték tőle a parlamentben, hogy viselt dolgai törvényesek voltak-e, így válaszolt: „Mi az, hogy?! Nagyon is! Törvényesen és tisztességesen!”
Tegyük egyértelművé: jóhiszemű Simon Gábor ügye természetesen nem magánügy. Ő a szocialista párt második embere, így a parkoltatott és be nem vallott irreálisan nagy összeg az MSZP-ről állított ki erkölcsi bizonyítványt. Ez még akkor is igaz, ha esetleg Simon valahogyan bizonyítani próbálja, hogy a prepolitikai időszakából való a megtakarítása; bizonyára leginkább a középiskolai tanári fizetését sikerült igen hatásosan beosztania
Viszont demokratikus politika és demokratikus párt nem létezhet erkölcsi alapok nélkül. Simon ügye után aligha lehet egy ilyen pártra bízni az ország vezetését. Vagy ha lehet is, nem érdemes.
A demokrácia erkölcsi alapjainak megteremtése nem pusztán a jobboldal feladata. A jobboldal, a nemzeti és keresztény oldal nem sajátíthatja ki magának az erkölcsi alapú politizálás követelményét. Sőt éppen arra lenne szükség, hogy a baloldalon és a balliberális oldalon is olyan pártok és politikusok vállaljanak közéleti szerepet, akik számára szintén természetes az, hogy a politika sem csak a hatalomról, hanem meghatározott erkölcsi normák betartásáról szól.
Ugyanis ha a demokráciának nincsenek erkölcsi alapjai, akkor vajon miben különbözik a diktatúráktól? Szent Ágostont ide idézve: erkölcs és igazságérzet nélkül az államok nem mások, mint közönséges rablóbandák.
A bal- és a balliberális oldal már több mint száz éve küzd a dilemmával: mit is kezdjen az erkölccsel. Lukács György 1918-ban arról értekezett, hogy a bolsevizmusnak szabad-e keresztülhazudnia magát az igazságig, s bár úgy válaszolt, hogy semmiképpen sem, később mégis csatlakozott a Kun Béla-féle kommunistákhoz, s nem pusztán keresztülhazudták, hanem keresztülgyilkolták magukat az általuk vélt igazság – a kommunizmus – irányába.